af en toe(eens in de 3 a 4 weken) reset de tijdklok/dagteller en boardcomputer zich bij het afzetten van contact.(alles op weer op 0)
na het uitlezen komt foutcode 00668 boordspanning ontoelaatbaar. sporadisch aan het licht.
de accu is doorgemeten en is oke, net als de massakabels en zekeringen.
is er iemand die dit al eens aan de hand heeft gehad of weet in welke richting dit te zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weinig reactie's en het zal waarschijnlijk wel in het instrumentenpaneel zelf zitten ( gelukkig als ruildeel te krijgen )
Andere optie is de bedrading maar lijkt me onwaarschijnlijk omdat het probleem maar soms optreedt.
overigens vergeten te melden, de radio gaat ook even uit op het moment dat de klokken zichzelf resetten. heb je op dat moment ook de deur open knippert ook de binnenverlichting even.
het instrumentenpaneel zelf zoek ik het nog niet, omdat er meer heel even zonder stroom zit..
het is indd een lastige benny..kan soms weken goed gaan..totdat hij het weer doet.
Zitten de accupolen wel goed vast? En ook de dikke rode draad die weer op de plus pool vastgeschroefd zit.
Controleer ook in de zekeringkast bovenop de accu of die draden allemaal goed vast zitten.
Maar ik neem aan dat je dat al gecontroleerd hebt.
En controleer je dynamo.
is indd al gecontroleerdt ricky,
dynamo is en lijkt goed, laadt prima zoals het hoort...
Doorgesleten isolatie misschien wat nu en dan contact met de masssa maakt?
Kabels volgen van dynamo naaar accu..
Nu wordt het inderdaad een ander verhaal.
We hebben precies hetzelfde probleem met een polo van een jaar oud.
Na veel zoekwerk en ook al het vervangen van de zekeringkast op de accu zonder resultaat verdenken we nu de accu op inwendige sluiting en deze hebben we nu vervangen en het probleem is nog niet weer voorgekomen ???
ik heb ook indd de accu een poosje geleden al vervangen(was ook niet al te best meer), toen bleef het even weg en had de stille hoop dat die de veroorzaker was, maar niet dus..
En toch kom je aan de zekeringkast op de accu als je de accu verwisseld.
Misschien zit daar inwendig het probleem....dat ie het weer even doet omdat je eraan gezeten hebt?
ik heb die zekeringkast uitvoerig gecontroleerdt en schoongemaakt waar nodig, kon er niks geks aan zien..en alles maakt ook goed contakt.
er nu iets bij het probleem gekomen, net voor of nadat de boel reset klinkt er een piepsignaal uit het dachbord, 2 of 3 piepjes..echter er gaan geen lampjes branden.
ik komt dit tegen bij foutcode 0668,
foutcode: 00668
nl Voedingsspanning buiten toleranties
du Bordspannung Klemme 30
en Battery Positive Voltage (B+) Term. 30
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oorzaken:
de accu was losgekoppeld
accu is ontladen of kapot
kortsluiting in een electrisch systeem
zekeringen
relais voor de 12V spanning (defekt of hangt)
klem 30 (J317) defekt
Mogelijke oplossingen:
laad de accu op of vervang de accu
controleer bedradingen en aansluitingen
relais voor de 12v spanning......weet iemand waar deze zich bevindt?
Ik weet niet welk nummer het relais heeft,maar hij zit op de relaiskast achter zekeringkast.
Voel gewoon welk relais tikt als je contact aan zet,of creeer een storing door er een relais uit te trekken en dan contact aan zetten,dan zie je vanzelf of je dezelfde storing terug krijgt,dan weet je dus ook welk relais je moet hebben.
Maar een schema is natuurlijk handiger.....
indd ricky, als er iemand hiervan een schema heeft of het nr van het relais ...graag..
relais voor de boordspanning is relais 109, echter dit heeft niet geholpen.
het probleem wordt nu wat ingewikkelder, vandaag is het volgende gebeurt:
3 maal pieptoon uit dachbord en heel kort oplichtend handremlampje, daarna de auto uitgezet en opnieuw proberen te starten maar alles was dood, startmotor draaide niet..en niks van de electronica werkte.
display;s in teller knipperden als het kontakt aangezet werd en de sloten in de deuren rammelden als de deur open was.
nadat de auto een kwartiertje gestaan heeft, niks meer aan de hand en start meteen en alles werkt weer.....
geen storings naar voren gekomen met uitlezen..
Dit komt mij allemaal bekend voor bij onze probleempolo wat ik al zei.
Bij deze was ook na een uur rijden met meeste vreemde lampjes die soms gingen branden de accu soms helemaal dood en na een tijdje alles weer oké.
Accu test uitgevoerd en tester vermelde dat accu prima was.
Als je de dikke plus en min kabel goed hebt gecontroleerd ga ik toch voor een nieuwe accu.
Onze polo is nu al 2 maanden probleemloos.
lijkt mij bij deze auto onwaarschijliijk bennie,
de eerste accu was niet al te best, is daarna vervangen voor een nieuwe varta..en weer het probleem..
heb hem nadat dit dus is voorgevallen vandaag weer uitgelezen, en stond vol storings..wat ook niet vreemd is omdat alles zonder stroom stond.
alle storings er uit gekieperdt, ben voor de zekerheid de massapunten en zekeringkast op de accu nog eens nagelopen.
na een stukje rijden komt er geen 1 van de storing weer terug.
begint een spook auto te worden.....
mochten er nog iemand ideen of optie;s hebben...ik hoor het graag...dit moet toch goed kunnen.
tot hoever heeft het kontakt blokje achter het kontaktslot hier invloed op? het probleem treedt op als er je auto van het kontakt afzet..
Bij onze polo heb ik ook aan het contactslot gedacht maar het klokje ging dan ook op nul staan en dat kon niet door het contactslot komen want als ik daar de stekker aftrok bleef mijn klokje nog intact.
Bij de polo ging echt alles uit , zelfs de binnenverlichting en de radio en noem maar op.
Dan ook geen lampjes in het instrumentenpaneel en dus ook helemaal al niet starten, zelfs geen tikje.
Dus moest het probleem wel in een harde plus of min zitten van de accu.
Misschien heb je ergens een overgangsweerstand zitten naar er langer wordt gereden en dan moet je dus aan de dikke plus of minkabels en aansluitingen denken omdat het lijkt of de accu leeg is.
het zijn indd lege accu symptomen....
bij deze ging indd ook alles uit...maar het vreemde is...de binnenverlichting brande wel zwak..
en toch vind ik het vreemd dat accu nr 2 ook niet goed zou zijn, of hij moet accu;s slopen...de accu presteert prima op de tester..
Ik hoop dat iemand anders voor jouw nog een tip heeft.
Ik zie het later wel want ik ga morgen op vacantie naar Italie en hoop niet van dit soort problemen te krijgen met mijn golf tdi onderweg.
Succes
Ga ook voor de stroomvoorziening,dat kan bijna niet anders,zal vast wel ergens een slecht contact zitten.
Had precies zoiets met de nieuwe Jetta,daar bleek het aan de electronicabox te liggen die onder de kap zit,maar dat heeft deze Golf niet,wel de zekeringkast op de accu.
het zal indd ook iets kleins zijn, zoals een slecht kontakt of slechte massa.....maar vindt dat maar eens...het probleem is niet altijd aanwezig,en kan ook zo 4 weken wegblijven.. je weet dus ook niet of je daadwerkelijk wat gerepareerdt hebt..dat zal pas later blijken als het probleem niet weer opduikt..
heeft iemand nog een eventuele optie om dit probleem te doen oplossen? storing is al weer diverse keren voorgekomen. en er is niks te vinden aan deze spookgolf..
Ik kan ook vertellen dat onze polo ook opnieuw begon te spoken dus accuverhaal gaat ook niet op.
Ik heb het wel opgelost inmiddels.
Het probleem zat hem in de massaverbinding van de accu naar de carroserie, dus maakte slecht contact en kwam daar bij toeval achter omdat ik met de auto reed en alles uitviel en dan ook echt alles.
Door een keer goed te trekken aan de massakabel ging alles weer werken.
Massa punt goed gereinigd , massakabel uit voorzorg vervangen en een exta massakabel aangelegd naar een ander punt van de carroserie.
Ik heb daarna 500 kilometer gereden met de auto en het probleem blijft weg.
heb je de plusklemmen onder het dasboard al bekeken links van de pedalen.
ik heb indd de plusklemmen onder het dashbord bekeken, ook heb ik de accu en accubak gedemonteerdt om de massapunten daaronder te controleren.
heb deze massapunten allemaal goed schoon gemaakt, mag niet baten helaas.
het blijft spoken..bij dit ding.
valt de spanning van de radiozekering ook weg?
10 A op nr 37
ja, ook de radio gaat mee uit als de klok gereset wordt, tevens rammelen de sloten dan als de deur geopend wordt.
ik bedoel of de spanning van de zekering in de zekeringenkast op nr 37 wegvalt.
moeilijk te meten john, zodra je de spanningzoeker beet hebt om te meten werkt alles al weer naar behoren.
in eerste instantie ga ik er van uit dat ook die spanning wel weg zal vallen, dit omdat ook de radio mee uit gaat op het moment de storing zich voordoet.
heb van diegene die meestal in de auto rijdt het volgende nu mee gekregen,
soms als de pieptoon uit cockpit klinkt, wil dit soms ook storing veroorzaken op de radio.
dus als de cockpit enkele pieptonen laat horen..stoort dit over de luidsprekers en valt heel even de radio uit.
voordat de klok en dagteller reset klinkt meestal eerst rijden dit geluidsignaal..zolang je dan rijden blijft is er niks aan de hand. zet je de auto af dan reset de boel zich en is er een fractie van een seconde even geen of te weinig spanning.
de functies die uitvallen hebben een vaste plus en massa ,sluit een lampje aan op de zekering kijken of deze ook uitgaat zo niet dan waarschijnlijk een rommelende massa. wat je ook kan proberen is de de radio afkoppelen misschien is dat de boosdoener.
en als het lampje wel uit gaat john?
er zit inmiddels al een andere radio in, bij wijze van proberen..maar ook dan blijft het probleem.
als het lampje uitgaat valt de plus al van de zekeringenkast zou een bypass plus naar de radio maken en da kijken of het probleem weg is
Dezelfde symptonen gehad, maar dan steeds bij het starten. Oorzaak volgens mij een te grote spanningsval. Als het steeds bij het uitschakelen gebeurt, zou het kunnen dat het contact of 1 van de erachter liggende relais (mv) de stroomkring kortstondig onderbreekt of juist een zware gebruiker kortstondig inschakelt (een bijna-kortsluiting dus).
16 jaar
john, dan zou je toch zeggen dat het probleem zich al tijd voordoet...en niet eens in de 3 a 4 weken. en waarom dan alleen met contact af zetten? dan zou je toch ook vaker die radio problemen moeten hebben?
a3/a6, contact...dan kom je uit bij het contact blokje..sluit me hierbij aan bij bennyvee, als je daar de stekker afhaalt gaat niet de tijdklok op 0. dus deze heeft hier tot zover niet mee te maken.
dan de relais, zou kunnen..maar welke zou dit moeten zijn..ben ze bij langs geweest..en heb ze er stuk voor stuk uit gehad..maar kan niet deze storing creeeren..
is het bij contact af of als je de sleutel er uit haalt?
bij contact afzetten. sleutel zit er dan nog in john.
het is overigens voorgevallen, rijdend pieptoontjes uit daschbord, daarna afgezet waarbij net als anders de klokken resseten en sloten rammelen bij het openen van de deur.
daarna meteen weer proberen te starten, alles dood...en alle sloten gaan los/vast/los/vast bij het proberen te starten knipperden de display's. na een kwartiertje laten rusten was de storing compleet opgeheven en werkte alles weer naar behoren en starte ook weer als een zonnetje. dit is slechts 1 x voorgekomen m.b.t niet willen starten.
het resetten van de tellers, rammelen van sloten en pieptonen komen wel vaker voor, hier zit geen ritme in. kan 2 weken goedgaan, maar ook soms 4 of 5 weken probleemloos.
het komt er op neer dus dat voordat de boel gerest wordt bij contact afzetten er rijdend al iets aan de hand is, dit omdat dan plots het piepertje uit het dashbord enkele keren piept en er een rood lampje oplicht in de rechtertellers..tijdens dit pieptoontje valt ook heel even de radio uit. het rode lampje is maar zo kort dat het niet te zien is welk icoontje er brand.
zolang je de auto niet uitzet is er dan nog steeds niks aan de hand..
als dit pieptoontje 2 of 3 maal piept rijden kun je er vergif op nemen dat daarna bij het afzetten de boel reset..
het probleem begint dus al rijdend, de accu en dynamo zijn uitstekend.
ik denk dat de pieptoon alleen afgaat icm het oliedruk en of remlampje
dat zou indd 1 van die lampjes kunnen zijn die heel kort oplicht, het is in ieder geval een rood lampje..
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn golf 4, heb hem al 3 keer door laten meten, maar word steeds niks gevonden.
Accu is ook gewoon goed. Er werd gedacht dat het van het alarm af kwam, heb heel het alarm systeem er uit laten halen.
Nog steeds hetzelfde probleem.
Ik had het eerst 1 keer in de 3 a 4 weken, maar heb het inmiddels elke dag.
Alles slaat uit, auto start niet meer.
Zodra ik de sleutel uit het contact haal, slaat de kilometerteller en klok uit. En alle binnenverlichting gaat knipperen.
Ben er nu achter gekomen als ik op dat moment de rem in trap, dat de verlichting op houdt met knipperen.
Heeft iemand een idee???
16 jaar
We hebben het probleem gehad met een Bora. Het instrumentenpaneel vervangen en het probleem was opgelost. Na een week begonnen de problemen opnieuw.
Wat bleek achteraf dat het nieuwe instrumentenpaneel (ruildeel) weer kapot was. Weer een nieuwe instrumentenpaneel (ruildeel) gemonteerd en het probleem was weer opgelost. De Bora rijd alweer ruim een jaar rond zonder problemen. In de bouwjaren 1998 t/m 2001 is er een slechte serie instrumentenpanelen geweest.
Groeten en sucses hiermee
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar