Volkswagen Golf III: Afkeur roetmeting

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: AFN

Wagen afgekeurd bij de roetmeting (meetwaarde 5).
Auto heeft nu 80000 km, en doet alleen korte afstanden(5-8 km)
Auto start en trekt goed.
De EGR klep zit niet vast. Wanneer ik met mijn olieafzuigpomp vacuum op de servo zet zie ik dr klep opengaan. Rond de klep is er wat vettige troep, maar ik zie niet hoe ik de klep van het inlaatspruitstuk kan afhalen om ze te reinigen. Is precies één geheel. Wie weet hoe het moet?
Kan de inlaatcollector verderop gedeeltelijk dichtgeslibt zitten? Ik kan dit niet zien tenzij ik de EGR klep eruit heb.
Kan ik nog iets cotroleren of moet ik de wagen laten uitlezen?
Heb hier op het forum al veel gelezen over het afdoppen van de EGR, kan dat de oplossing zijn?
Graag het advies van de specialisten.

Roland10244

Geplaatst door Roland10244 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

egr afdoppen en schoon luchtfilter...en dat ding eens een paar keer flink doortrekken met warme motor...zal ie een stuk van opknappen..

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Even 'n blik met brandstofreibiger in de tank, dan motor netjes warm rijden en daarna 5 km bijna plankgas in de 3e versnelling gaan rijden. Wedden dat ie dan goedgekeurd wordt......

Gr.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Op hefbrug zetten,en met houten balkje op gehele uitlaat kloppen(met gevoel,natuurlijk)Wagen buitenduwen en motor starten,kijken naar het wolkje dat er uit komt.Indien nodig,werkwijze herhalen.Wel wagen met warme motor op herkeuring aanbieden.Succes gegarandeerd zonder produkten.M vr gr Peter

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

petje verkouden (reibiger)

vraagje (0), 15 jaar geleden

let op raar maar waar het help wel

auto op krikken vanaf achter...... tuinslang in uitlaat vol laten lopen auto zakken alten en leeg trappen herhaal dit 3 keer en je zou zien dat het helpt

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=vraagje]let op raar maar waar het help wel

auto op krikken vanaf achter...... tuinslang in uitlaat vol laten lopen auto zakken alten en leeg trappen herhaal dit 3 keer en je zou zien dat het helpt[/quote]
of rij m de schelde in
rookt ie nooit meer????
wat petje schrijft en anders je brandstof filter ermee vullen en dan 1 blik in de tank en 100 km rijden met 2/3 van max toerenen dan meten

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

gewoon warm rijden en dan lekker plank gas in zijn 2 of 3 werkt bijna altijd heb ze zo nog altijd door de roetmeting gekregen.
de een duurt iets langer dan de ander maar je ziet het van zelf als je op trekt en door trekt aan de wolk die er uit komt.
dus geen kosten maken gewoon gassen.

groetjes jan.

vraagje (0), 15 jaar geleden

@cars&motors kan je me de gek wel aan steken maar het is toch echt zo
mijn hoef je niet te geloven weet zelf dat het werkt.. en heb al heeeeeel wat diesels zo door de roet meting gekregen

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ik geloof je
als je veel korte stukjes met lage toeren en volgas rijd roet je uitlaat dicht
maar de roet kan ook door een pissende verstuiver of een verkeerd afgestelde pomp komen
en dan stopt ie alleen met roken als je m de schlde inrijdof voor jou dichter bij de ijsel
maar laat eerst petje zn manier proberen
roest de uitlaat ook wat minder

dutch123 (0), 15 jaar geleden

In m'n vorige TDIs heb ik enkele keren het inlaatspruitstuk eraf gehaald en gereinigd vanwege afkeur bij roetmeting. Ook veel korte stukken mee gereden. Reiniger door de brandstof hielp bijna niets. Met korte afstanden en een goed werkende EGR krijg je veel roet+olie in het inlaatspruitstuk. Roet+olie is een heel taaie en vieze troep. Een deels verstopt inlaatspruitstuk geeft te weinig lucht, dus veel roet. => afkeur.
Afdoppen van de EGR helpt dit probleem wel voorkomen. Het zal echter niet helpen om het op te lossen.

Dus demonteren en schoonmaken.
EGR afdoppen geeft minder roet, maar meer NOx...

vraagje (0), 15 jaar geleden

oke hij kijk maar welke adviezen hij aanneemttt

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een TDI moet je gewoon zo af en toe op toeren jagen; die naald van de toerenteller mag best eens aan het rode gebied snuffelen. Dan heb je dit probleem niet. (en vastzittende EGR kleppen ook niet)

(alles natuurlijk met respect, uiteraard met goed warme motor)

Om hem nu schoon te krijgen voor de roetkeuring?? 5 liter benzine (effect is gelijk als blik brandstofreiniger) op een volle tank diesel, en dan plankgas op de derde versnelling een stuk rijden. Of je moet even door duitsland gaan en gewoon een halfuurtje minstens 180 op de klok zetten.

Roland10244 (0), 15 jaar geleden

Uit de reacties heb ik begrepen dat onze tdi niet ideaal is voor korte ritjes. Ga een bus brandstofreiniger in de tank gooien, luchtfilter vervangen, de uitlaat aanpakken met rubber hamer en eens goed in de toeren rijden.
Graag zou ik ook eens de EGR klep uit de inlaatcollector hebben om te zien of daarachter niet teveel troep zit zodat de motor te weinig lucht krijgt.
Heb een afbeelding van een EGR klep die met 2 boutjes tegen de inlaat aangeschroefd is, maar dat is het bij mij niet Mijn golf is een 110 pk cabrio zo een mix van golf III en golf IV. De klep zit rechtstreeks op de inlaat.
Wie weet hoe de klep eraf kan?
Ook dank voor de positieve reacties.

Roland10244 (0), 15 jaar geleden

Geen VW specialist die weet hoe de EGR klep uit de inlaat gedemonteerd wordt, of eventueel een plaatje ter verduidelijking? De EGR klep is van Pierburg, als dat het duidelijker maakt.
Zou niet graag de zaak om zeep helpen.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Roland,kan dit je verder helpen?M vr gr Peter

Roland10244 (0), 15 jaar geleden

Peter,
Op de tekening zit de EGR klep(nr 1) met 2 boutjes tegen de inlaatcollector aangesschroefd.
In mijn geval zit de de flexibel die van de uitlaat komt onderaan tegen de inlaat aangeschroefd, en de servo zit bovenaan op de inlaatcollector. De klepsteel van de klep loopt dwars door de collector en de klepsluit af onderaan in de collector.
Het is precies de klepsteel van de klep waar nogal wat troep op zit die verhinderd dat ik wat verder in de collector kan kijken om te zien of die niet gedeeltelijk dicht zit.
Als de inlaat zou dicht zitten zal toevoegen van brandstofreiniger wellicht niet helpen, of toch?
Toch bedankt, en misschien heb je of iemand anders nog een idee?

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Brandstofreiniger kan zeker geen kwaad om injektoren te reinigen,maar of je daarmee de inlaat collector proper gaat krijgen betwijfel ik.Hoeft ook niet voor herkeuring,gewoon doen zoals ik hierboven beschreven heb met het balkje.Neemt een kwartiertje van je tijd+goed warmijden(hoeft niet in Duitsland of aan illegale snelheden)M vr gr Peter

luna3 (0), 15 jaar geleden

Hoi allemaal,
Voordat wij dit cabriootje Golf 3 benzine reden, hebben we 3 diesels van VW gereden.
Als je met een afkeur wordt geconfronteerd, dan is er maar een advies, EGR dicht maken, zorgen voor een goede luchtmassameter en nu komt het, laat bij een goede dieselkenner, je kat leegslaan. Ik garandeer je, dat je dan van alle ellende verlost bent en ze bij een APK keuringstation versteld zullen staan van de lage meting en het voor de zekerheid nogmaals zullen doen.

Groet Annie

P.S. indien nodig, kan ik jullie helpen aan de beste dieselspecialist, die Nederland rijk is en deze zal mijn verhaal bevestigen.

Roland10244 (0), 15 jaar geleden

Uitlaat met rubberhamer bewerkt, busje brandstofreiniger in de tank en enkele kilometers in derde versnelling aan hoge toeren naar de keuring gereden.
Resultaat, goedgekeurd, roetmeetwaarde 2,7
dank voor de tips.
Ben nog steeds geinteresseerd te vernemen hoe de EGR klep kan gedemonteerd worden ter controle van de inlaat.

Jan4927 (0), 15 jaar geleden

Met mijn T4 verleden week geweest en goedgekeurd @ 0.45 roetwaarde, mag gaan tot 3
Is van '93 2.4D ???

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja n dat is keurig je zal er waarschijnlijk veel mee rijden en misschien ook nog een stevige rijstijl.

groetjes jan.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

2.4 is een saugen diesel mag max een k waarde van 2.50 hebben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.