Hallo,
Mijn auto is vandaag afgekeurd, omdat de co schommelde. In het begin zit co rond 0.31-0.38 maar opeens loopt de co op tot 0.57 en dan zakt ie weer tot 0.31 en dan weer omhoog. De 0.6 haalt ie niet. Wat kan de oorzaak zijn vacuumslangen zijn gecontroleerd evenals de uitlaat op lekkage.
Mvg.dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook de andere waardes van de 4-gas test? Dus CO2, HC, O2 en lambda getal.
Zowel bij stationair als verhoogd toerental.
Koelvloeistoftemperatuursensor kan dit veroorzaken , maar eerst de rest van de waardes zoals oldford vraagt.
hc was net 20
lambdagetal 1.01
voor de andere waardes moet ik morgen nog eens laten meten. ik weet wel dat stationair alle waardes netjes waren behalve bij toeren houdt hij gmiddeld de 0,3 aan maar schiet ie vaker naar 0.57 oneveer en dan weer terug. met vag-com uitgelezen en gaf geen storingen of foutcodes. goed warm rijden maakte niet veel uit.
11 jaar
Wat was het lambdagetal wanneer de uitstoot naar 0,57% CO ging? Ook 1.01 of 1.00?
Dan vrees ik dat de katalysator aan het eind van zijn latijn is.
Ja volgens mij wel. Na systeemreiniger zakt lambda waarde bij 2.500 toeren naar 0.938 en pendelt hij tot 1.018. Als lambda sonde defect zou zijn,zou hij toch met vag-com moeten zien. Is werking/staat van de katalysator nog te controleren.
11 jaar
De werking/staat van de katalysator is al gecontroleerd, met de 4-gas tester.
Overigens, het lambda getal op de 4-gas tester staat los van de lambda-regeling in de auto.
Dat getal wordt berekend door de 4-gas tester.
Met systeemreiniger bedoel je dat er een of andere brandbare vloeistof in de inlaat is gespoten?
Dat zou het tijdelijke rijkere mengsel (lambda 0,938) verklaren.
Het doorschieten naar lambda 1.018 is waarschijnlijk een gevolg van de lambda regeling door de auto.
Op zich is dat normaal als de lambda waarde daarna weer iets zakt naar dichter bij de 1.000.
Frustrerend is het. Ik zal vanmiddag de exacte waardes, stationar en op toern plaatsten. Wil het probleem graag oplossen. Als ik bij lopende motor de lambda loskoppel gebeurd er niks. Weet niet of dit nu goed is. Ik twijfel aan lambda sonde of kat. Ja idd vloeistof in inlaat gespoten en daarna nog eens flink in toeren gereden en toen was het pieken minder. Als de werking vd kat niet goed of minder is waaraan kan ik dat zien op 4-gas meting?
11 jaar
Als de werking van de kat niet meer voldoende is zie je dat aan het CO-percentage boven de grenswaarde.
Tevens zul je dan een kleine hoeveelheid O2 in de gassen zien - ruwweg 0,5 tot 1,0%.
Aan de 4-gas meting is niet te zien hoe goed een lambdasonde wel of niet regelt.
Met de sonde los en de motor in noodloop kun je theoretisch lambda 1 en een laag CO meten.
De werking van de sonde kan het beste met een scope bekeken worden - deze kan iets te traag geworden zijn.
Die laatste opmerking vanwege het noemen van de "pieken".
Ik kan hier van daan niet zien wat er op de 4-gas meter gebeurt en ik zie ook het signaal van de sonde niet.
Dus kleine variaties en vertragingen vallen mij hier niet op. Dat kan het lastig maken een goede conclusie te trekken.
Wwaardes stationair:
Co 0.33
Hc 40 ppm vol
Co2 14.6%
O2 0.45%
Lambda 1.008
Op ongeveer 3000 toeren
C0 pendelt tussen 0.3 en 0.7
Hc 27 ppm
Co2 14.9%
O2 0.21%
Lambda 1.004
Lambda sonde eens gedemonteerd. En kopje is. Grijs/wit
Eens zonder luchtfilter geprobeerd en lambda losgekoppeld hielp ook niet.
11 jaar
Dennis ;de afstelling van je auto is super ! Lambda getal is mooi rond de 1. Dus geen lekkage aan de uitlaatpijp.
Ergo de kat . doet niets. Zie bericht 5
Groeten.
Dit kan toch ook een defecte lambdasonde zijn? Of zou dan de lambdawaarde op de 4-gastester lager zijn?
Hallo, probleem opgelost. Auto gelukkig weer apk gekeurd. Lamdasonde vervangen,en vacuumslangetje vervangen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar