Oi,
Sinds een tijdje reed mn auto niet helemaal lekker meer, hielt in daar waar hij juist op moest komen (rond de 4000 toeren),
Nu heb ik een stroboscoop van een kunnen lenen, en heb het stappenplan erbij gepakt voor de afstelling van de ontsteking van mn Golf.
Nu heb ik begrepen dat ik de signaalkabel van de strobo op de eerste bougie moet aansluiten (helemaal links), de blauwe sensor moet los getrokken worden staat er, en ik kon inderdaad zien dat de merktekens bij +/- 2000 toeren niet bij elkaar in de buurt kwamen.
Ontsteking los, verstellen, (nog steeds zonder blauwe sensor), testrit, en hoppa, bijna weer als vanouds... -bijna-.
Wat me opviel was toen ik het boutje losdraaide van de ontsteking, dat ik hem een beetje aantikte omdat hij behoorlijk vast zat die pot, sloeg de motor uit., daarna was het weer in 1 keer starten.
Nu hebben ze het over een aantal graden "voor" ontsteking (voor bdp), das allemaal prima, maar hoe kan ik presies zien het aantal graden wat ik verstel, heb nu bij ongeveer 2000 toeren de merktekens gelijk staan, maar merk toch nog een klein hapertje, of staat dit in contrast met de plotselinge stilstand van de motor na een heel klein tikkie..
Suggesties en tips/methodes welkom.
Gr,
Rick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dynamisch ontstekingstijdstip (voor BDP) 6 ± 1 / 2000-2500 (° / rpm)
als je dit zo hebt afgesteld dan moet hij goed lopen
dus merktekens gelijk zetten is niet goed
een motor loopt altijd op voorontstekking (dit omdat het 3ms duurt voordat de volledige brandstof verbrandt is en het drukste hoogst is)
[quote=trucker0werner]een motor loopt altijd op voorontstekking[/quote]
Jij doet zeker niet veel diesels ??? ;-)
hij bedoeld benzine motor, Marcel..........[img]http://img185.imageshack.us/img185/7581/...[/img]
inderdaad natuurlijk wel benzine
anders ben je de eerste met een diesel met ontstekking
want diesel heeft een zelfontbranding komt geen vonk aan te pas
alleen puur hitte om de explosie te krijgen (of ontbranding zo als ze liever over gepraat wordt)
Dat de motor uitslaat na een tik op het ontstekingshuis kan eventueel duiden op een slechte hall-gever of bedrading. Misschien dat je dat laatste kunt zien wanneer je de hall-sensor demonteerd.
16 jaar
Bedankt voor de reply's,
Dus volgens Werner moeten de tekens niet gelijk staan?... okay, hoe kom ik dan aan mn 6* ± 1 / 2000-2500 (° / rpm) , waar vind die 6* ± 1 terug op mn vliegwiel?, of heb je daar weer een ander hulpmiddel voor nodig?.
En is die voorontsteking als ik in het gat kijk, het teken op het vliegwiel "voor" het teken op de bak, of "na"het teken op de bak. (dus links of rechts)
@Denman:
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, dat idd mn ontstekingspot vervangen moet worden.
16 jaar
Als je in het gat kijkt op je vliegwiel, dan zie je een 0 staan, iets links daarvan staat een merkteken I, dat is 6 graden, weer iets verder doordraaien naar links staat nog een I, dat is 18 graden en heb je niet nodig.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]Als je in het gat kijkt op je vliegwiel, dan zie je een 0 staan, iets links daarvan staat een merkteken I, dat is 6 graden, weer iets verder doordraaien naar links staat nog een I, dat is 18 graden en heb je niet nodig.
Groeten Marcel[/quote]
Kijk daar kan ik wat mee, thnx, ik zal zo eens even kijken, maakt het daadwerkelijk nog uit op welke bougiekabel je de stroboscoop aansluit?.
16 jaar
Jazeker, deze MOET op de eerste cilinder staan, dus tellen vanaf de distributiezijde.
Groeten Marcel
Bedankt Marcel, het is gelukt.
De auto rijd weer als vanouds!.
Gr, Rick
16 jaar
mooi he , zo`n forum?
bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
jep, geen dank.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar