Hallo, na lang zoeken kon ik geen gelijkwaardig probleem vinden op dit forum.
Vandaar de volgende vraag.
Het betreft een golf1 met een 16v kr motor.
Wegens een onbekende reden heb ik een pulserende spanning bij draaiende motor. de spanning is constant 13,7 volt over de accu polen. daarna vanaf het punt waar de hoofdspannings kabel de zekeringskast ingaat begint hij te pulseren rond de 12,8 en dan 12,7 12,9. zeer constant op en neer gaand. Dit zorgt voor een ploffende ontsteking (slaat over) tikkende toerenteller, pulserende dashboard verlichting en voltage metertje.
Wat is er gedaan:
-Nieuwe onsteking (bobine Hallgever kabels alle draden gecontroleerd en computer.
-Ik meet ook een wisselende spanning op mijn bobine (pluszijde) hierdoor ploft de motor ook in de uitlaat en in het gelijke ritme met de spannings dippen.
- Alle massa punten zijn nieuw of gecontroleerd.
-De spanning pulsatie is weg boven de 2000 toeren motor draait dan ook mooi rond.
-contact blokje vervangen.
-alle draden zekerings kast/dashboard nagelopen op beschadigingen slechte verbindingen!
-Afgelopen week is het plots opgehouden gisteren weer plots begonnen.
-Alle zekeringen behalve die van de brandstofpomp 1 voor 1 verwijderd met draaiende motor (geen verschil)
-de spanning is constant 12,8 volt op mijn voltmeter in het dashboard, zodra ik de motor start begint hij weer te pulseren.
-gereviseerde 90A dynamo
Wat denken jullie ben een beetje ten einde raad. Ik denk zelf nog steeds aan een massa probleem maar kan deze niet vinden.
gr Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij een dynamo cq. spanningsregelaar die dit veroorzaakt.
Vaak zijn bij deze modellen Bosch dynamo's gemonteerd waarbij je op de achterzijde de spanningsregelaar apart kunt vervangen. Deze zit met 2 schroefjes gemonteerd.
Gr.
Petje57 bedankt voor je reactie.
Inderdaad dit idee heb ik ook al gehad. Maar het vervangen van de spanningsregelaar heeft niets verandert.
Als het inderdaad aan de spanningregelaar zou liggen dan moet ik ook een wisselende spanning op de accupolen meten. Dit is niet het geval bij draaiende motor.
Groeten
15 jaar
Hallo, probeer eens de zekeringskast incl alle relais te wisselen. En controleer de stekkers van de dikke aansluitingen op de zekeringskast op goed contact.
Groet Jan227
Heb je ook de spanning gemeten vanaf de dynamo?
(dus niet alleen meten op accu & contactdraad)
15 jaar
Een dynamospanning is nooit geconstant maar altijd afhankelijk van zijn stroomafname. Immers U=IxR. Maar de boordspanning moet door de accu redelijk stabilizeren. Doet hij dat niet dan heb je een contact probleem, dus naar overgangsweerstanden zoeken waarover spanning valt!!
15 jaar
hij mist een dikke volt vanaf de accu naar binnen bij lopende motor. Accuspanning is goed, probleem zit in de bekabeling naar binnen.
Groeten Marcel
kan ook een pulserende gebruiker zijn
denk aan de brandstof pomp die in en uit schakelt(gezien t lage toerental en weg bij hogere toeren)
of een alarm/duer schakeling
versterker die op bassen reageert
Even een kleine update
Bedankt voor jullie reacties.
Alle verbruikers zijn uitgeschakeld zelf alles zekeringen eruit getrokken behalve die van de brandstofpomp.
geen versterkers etc aangesloten.
Ik heb met een analoge voltmeter de spanning gemeten op verschillende punten.
als de motor gestart wordt meet ik een pulserende accu spanning circa 12,8 volt op de zekeringskast ingaande plus kabel.
zodra ik gas geef slaat de dynamo aan en meet ik een spanning van bijna 13,7 volt veel die heftiger pulseerd.
Gisteren nogmaals alle massa punten nagekeken.
Als ik de analoge voltmeter aansluit op de plus en massa van het dashboard en de motor alleen op contact zet meet ik strak 12,8 volt accu spanning. vervolgens kan ik alle massa punten bewegen, met de kabelbomen en zekeringskast schudden, het motorblok schudden etc. wat ik ook doe met meter blijft strak staan.
Volgens mij kan ik hieruit concluderen dat een verbruiker die met draaiende motor aan is de oorzaak moet zijn!
Volgens mij moet ik nu de brandstofpomp controleren. aangezien de bobine wisselen geen zin heeft gehad.
welke verbruikers zijn er nog meer (alle zekeringen liggen uit behalve die van de brandstofpomp)
groeten Bas
15 jaar
Omdat de spanning van de accu wel constant is, zou ik een draad parallel trekken (>10 kwadraat) naar de zekeringen kast. Wellicht dat hij dan stabieler wordt. Met deze uitkomst kan je weer verder.
15 jaar
Bas, probeer eens te meten bij losgekoppelde kabel van dynamo naar accu. Je hebt de spanningsregelaar vervangen, maar ik weet niet wat de dynamo doet als er bv een diode kapot is. De kabel wel goed isoleren ivm kortsluiting.
Hoe heb je je kabels/massaverbindingen doorgemeten? Als je een "gewone" multimeter hebt gebruikt is dit niet nauwkeurig genoeg voor lage (<1 ohm) weerstandswaarden. Je ziet wel of een kabel onderbroken is of niet, maar je kan niet zien of van een dikke kabel een groot gedeelte van de aders is gebroken. Om nauwkeurig te meten zou je eigenlijk een zgn 4-draadsmeting moeten doen. Wat je ook kan doen is met je normale meter in een laag spanningsbereik (bv 2V) de spanningsval meten over een kabel, dus bv een meetpen op de accu +, de andere op de plus van de zekeringkast.
Succes,
Marcel
dynamo loskoppelen en laten draaienis vragen om een defecte dynamo
je kan beter de riem eraf halen
trek eens een nood draad van de dynamo naar de dimlichten en koppel dan de dynamo los en meet eens op de dynamo wat je dan hebt
maar zorg dat er een verbruiker op de dynamo staat
[quote=CARS&MOTORS]dynamo loskoppelen en laten draaienis vragen om een defecte dynamo
je kan beter de riem eraf halen
trek eens een nood draad van de dynamo naar de dimlichten en koppel dan de dynamo los en meet eens op de dynamo wat je dan hebt
maar zorg dat er een verbruiker op de dynamo staat[/quote]
Oeps sorry voor het foute advies, wist ik niet. Waarom gaat 'ie kapot, werkt de regelaar niet (goed) meer zonder accu?
Wederom bedankt voor jullie hulp,
De dynamo is uitgesloten: zonder draaiende dynamo blijft het probleem zich voor doen.
Als ik het goed heb wordt de min zijde van de bobine met de massa verbonden via het schakelapparaat (transistor ontsteking)
Rechts streeks een kabel van de accu op de plus van de bobine maakt geen verschil.
De massa verbinding schakelapparaat is goed. wellicht zit het in het schakelapparaat.
Is er een manier om dit uittesluiten? minzijde bobine rechtstreeks op de massa zetten? kan dit zonder problemen?
groeten Bas
15 jaar
[quote=BB]minzijde bobine rechtstreeks op de massa zetten? kan dit zonder problemen?[/quote]
De bobine is een trafo, en moet worden aangestuurd met een wisselspanning of gepulste spanning. Waarschijnlijk is de 12V permanent aanwezig (via contactslot), en wordt de min geschakeld via de transistor ontsteking. Als je de min vast aan massa hangt doet de ontsteking het zeker niet, en brandt hoogstwaarschijnlijk de bobine door. Niet doen dus.
Probleem opgelost.
Het schakelapparaat zorgde niet voor een juiste gepulseerde massa op de - zijde van de bobine.
Na het vervangen van het schakelapparaat draait hij weer rond als een zonnetje!
Gr Bas
15 jaar
[quote=BB]Probleem opgelost. Het schakelapparaat zorgde niet voor een juiste gepulseerde massa op de - zijde van de bobine. Na het vervangen van het schakelapparaat draait hij weer rond als een zonnetje![/quote]
Hoi Bas, mooi dat 'ie weer goed loopt. Oplossing kan ik alleen niet in overeenstemming brengen met jouw spanningsmetingen. Zou het kunnen dat je bij het uit- en inbouwen van het nieuwe regelapparaat iets aan de bekabeling hebt veranderd (slecht contact / kabelbreuk of zo tijdelijk verholpen)? Ook gezien jouw opmerking in de eerste post "Afgelopen week is het plots opgehouden gisteren weer plots begonnen."
Hoop dat je nu echt definitief van het probleem af bent.
Groeten, Marcel
Nee het ligt absoluut aan het schakelappaat. Als ik de oude weer aansluit gaat de spanning meteen weer pulseren. (vooral toerenteller)
Het schakelappaat zorgt ervoor dat er telkens een onderbreking in de massa -zijde bobine wordt gemaakt.
Zo wordt de gelijkstroom aan de plus van de bobine 15 omgezet in een gepulseerde stroom door de primaire spoel van de bobine (ben ik nu achter).
Omdat aan de -zijde bobine ook het toerentalsignaal wordt gehaald gaf dit ook storingen op mijn toerenteller.
Ik denk dat de bobine op het moment dat er te lang massa werd gemaak, door het defecte schakelapparaat, spanning weg trok. Hierdoor ontstonden de spanningsdippen en liep de motor slecht omdat de bobine ook geen secundaire spanning op kon bouwen voor een vonk.
Tenminste dat is mijn verklaring....wat denken jullie?
gr Bas
15 jaar
Een slecht werkend schakelapparaat voor de ontsteking verklaart de slecht lopende motor en het afwijkend gedrag van de toerenteller,maar als de spanning daardoor bijna 1 volt lager is bij de zekeringkast dan bij de accu,denk ik aan een veel te hoge stroom of eenovergangsweerstand.
Bij een te hoge stroom zou er normaliter een zekering moeten springen.
Kortom een deel is verklaarbaar,maar een deel nog raadselachtig.
Als het trouwens simpel was geweest,had je allang een goede antwoord gehad.
Maar als het probleem opgelost is,zou ik er verder niet wakker van liggen.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar