Volkswagen Passat: Airco blijft uit, geen storingsmelding

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZM

Ik heb een probleem met mijn Airco. De pomp slaat sinds kort niet meer aan, wat heb ik gecontroleerd:
+ Druk op het systeem: Voldoende.
+ Airco pomp overbruggen: Pomp gaat lopen.
+ Relais voor de airco gecontroleerd, is goed.
- Het relais wordt echter niet aangestuurd (beide stuursignalen +13.8V).
+ Verbinding naar CC module is goed (geen draadbreuk).
+/- VAG-COM geeft als foutmelding bij 'Component: CLIMATRONIC':
00787 - Temperature Sensor in Fresh Air intake duct (G89)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent
(Volgens mij is dit geen belemmering voor de Airco, aangezien deze melding in het verleden, toen de airco goed functioneerde, ook wel eens opkwam)

Wat houdt de CC module tegen om het relais te bekrachtigen? Of betekent dit dat de CC module defect is?

Alvast bedankt,
Robert

Robert10037

Geplaatst door Robert10037 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hb4246 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je moet even de pressorstaat (drukschakelaar) controleren. De druk van de schakelaar is ook volgen mij ook af telezen in de meet-waarden van de vag-com

Robert10037 (0), 16 jaar geleden

Toevallig ben ik net nog verder wezen zoeken/kijken met de VAG-COM; Temperaturen op de diverse sensoren zijn normaal (zoals verwacht). Ik zie echter wel twee dingen die ik niet begrijp: Kanaal 1, waarde 1: 8 (VAG-COM geeft hierbij: A/C Clutch sw-off cond 1-12) en kanaal 8, waarde 3: 13.66 V (VAG-COM geeft hierbij Measured Voltage A/C Clutch).

@hb4246: Waar kan ik deze drukschakelaar vinden? Of op welk kanaal is dit met VAG-COM uit te lezen? (Wel techneut maar niet echt thuis in autotechniek)

Robert10037 (0), 16 jaar geleden

Waarde 8 voor de 'Switch off' conditie houdt in dat de temperatuur te laag is (mogelijke bevriezing bij bedrijf van de airco). Echter, midden in de zomer komt deze conditie ook in Nederland niet zo vaak voor :-). Het blijkt dat de inlaattemperatuursensor soms een verkeerde (bv -12.3) waarde aangeeft (eenvoudig uit te lezen met VAG-COM) en hierdoor denkt het systeem dat het buiten te koud is en blijft de airco uit. Vervangen van de temperatuursensor is de oplossing (kosten <€20,-). De sensor vervang je door het handschoenkastje te verwijderen en vervolgens met de hand achter de aanjager naar boven om de sensor een kwart slag te draaien waardoor deze eruit valt (let op, er zitten daar 2 sensoren, een voor en een na de aanjager, de ene voor de aanjager is nogal lastig te bereiken).

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is het niet zo dat de buitentemperatuursensor dit regelt? (de ene in je bumper achter het rooster?)
Ik heb alle kanalen uitgelezen en vag com geeft alleen in groep 10 hokje 4 een -99 aan. staat verder niet dat dit een graden is
of er is geen andere omschrijving.

dus jij hebt toentertijd deze sensor vervangen en het is daarna opgelost?

groet,

Robert10037 (0), 16 jaar geleden

De CC gebruikt een aantal sensoren om de temperatuur te bepalen, G89, die in de (passagiers-)luchtinlaat is daar een van. Mocht het zo zijn dat het diagnose systeem de sensor echt als foutief aanmerkt dan zal de airco weer (min of meer) normaal werken, een andere sensor wordt gebruikt. Doordat de sensor (bij mij) af en toe een verkeerde waarde aangaf was het wat lastiger.

Als ik zo vrij mag zijn je een tip te geven, kijk eerst met VAG-COM wat de 'uitschakel' code van de airco is. Uit een ander draadje:
0 Keine
1 Hochdruckereignis
2 Gebl. def + Uist < 3V
3 Niederdruckereignis
5 4s nach Motorstart
6 ECON-Betrieb
7 OFF-Betrieb
8 Funktion der Außentemp.
10 Unterspannung
11 Motortemp. > 118°C
12 Motronicschnittstelle
13 Überspg. KL_15 > 17V
14 Funktion Verdampfertemp.
15 keine Fahrzeugcodier.
16 Kompr.-Strom
17 Drucksensor def. (nur mit ext. gereg. Kompressor)
18 Motordrehzahl (nur bei B5W8)

Pas daarna weet je of het echt een temperatuursensor is (in mijn geval was dit dus 8). Waarschijnlijk staat deze sensor dan ook al ergens bij de storingen vermeld (bv 'onaannemelijk signaal').

Bij mij is het probleem inderdaad door het vervangen van de bewuste sensor (G89) opgelost.

Suc6

PS.
Laat even weten of het gelukt is!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.