close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: versnellingsbak demonteren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 130pk

Goeiendag heren,
Kan er iemand nuttige informatie geven voor het demonteren van versnellingsbak van een Passat (130 tdi) of waar dat ik aandacht moet houden? Ik ga er een opzetten van LUK. Is deze ok of zijn er andere suggesties?
Dank bij voorbaat.

Geplaatst door

erdar (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sorry dat ik aandring maar is er niemand die mij kan helpen? Dank u.

erdar 0

17 jaar

erdar

wat is precies het probleem...................

Gr. paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Hallo Paul,
De probleem is wanneer je bij de eerste versnelling gaat vertekken de wagen schokt. En dat voel je ook aan de pedaal zelf. Hiermee ooit bij een garage geweest en dacht of de tweemassavliegwiel of toplager of drukveren niet goed meer waren. Dank u.

erdar 0

17 jaar

[quote=erdar]Hallo Paul,
De probleem is wanneer je bij de eerste versnelling gaat vertekken de wagen schokt. En dat voel je ook aan de pedaal zelf. Hiermee ooit bij een garage geweest en dacht of de tweemassavliegwiel of toplager of drukveren niet goed meer waren. Dank u.[/quote]
de diagnose van de garage klinkt mij bekent in de oren en is juist. niet alleen een complete koppeling en het vliegwiel, maar ook de geleidebus waar het druklager overheen glijdt vervangen, doe het in één keer goed dit voorkomt een verrassing achteraf. als je raad mag geven, monteer een koppeling van sachs/valeo..............

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Hallo Paul dit zijn de stand van zaken. De versnellingsbak zit er nu volledig af. Opzicht zie ik niet veel slecht aan de drukgroep en toplager. Wel is de voorzijde van de druklager niet zo vlak en er zit een heel dun ring juist voor de druklager. Is dit normaal? De bouten midden de tweemassavliegwiel heb ik ook nog niet los kunnen krijgen (motor draait mee, heb ook geprobeerd met een sleutel blokeren en andere los te draaien).
Paul ik wil ook dit meedelen. Het schokken bij 1ste versnelling had de wagen al een paar jaar, maar omdat een paar dagen geleden de wagen ineens stationair begon te rammelen aan de versnellingsbak, voelde zelfs aan de koppelinspedaal, had we beslist deze eraf te halen. Maar wat heel vreemd is dat de wagen deze morgen heel normaal deed zonder gerammel ergens.
Paul mijn exuses voor deze lange verhaal.
Hartelijk dank.

erdar 0

17 jaar

Je zegt dat je niet veel aan het toplager kunt zien. Lijkt me idd moeilijk want die zit IN het vliegwiel....

Ik zou alles uit voorzorg vevangen om te voorkomen dat je later misschien NOG eens een keer moet....
Ik weet dat zo'n 2 massa vliegwiel duur is, maar gerammel en geschok en de boel twee keer demonteren en weer monteren is ook niet alles...

Santa 0

17 jaar

[quote=erdar]de tweemassavliegwiel heb ik ook nog niet los kunnen krijgen (motor draait mee, heb ook geprobeerd met een sleutel blokeren en andere los te draaien).[/quote]
ik heb een stukje gereedschap om het vliegwiel te blokkeren, maar het kan ook anders : draai een bout met moer in een gat vlakbij de starterkrans. en laat daar het stuk gereedschap (bedenk maar wat) op rusten. de bedoeling is dat je de starterkrans blokkeert en het op de bout met moer laat steunen om zo kracht uit te kunnen oefenen......

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img130.imageshack.us/img130/9099/...[/img][/url]

nr 3067 is zo'n tegenhouder.......... even om het idee.

Gr. paul,

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Bedankt voor jullie reacties,
Dat dun ringetje voor de druklager is dat zo orgineel, lijkt me zo vreemd. Dank u.
Erdar.

erdar 0

17 jaar

[quote=erdar]Dat dun ringetje voor de druklager is dat zo orgineel, lijkt me zo vreemd[/quote]
lijkt vreemd maar dat hoort zo.... niks mis mee.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Dank u Paul, bedankt voor je hulp. De vliegwiel is nu ook volledig eronderuit en inderdaad het gedeelte binnenin beweegt niet meer. Volledige set besteld van LUK, geen andere te vinden. Zelfs bij de dealer is het LUK. Er is precies voor het uithalen van de toplager ook speciale gereedschap nodig? Wat ik mij ook afvraag wat er bij zo'n vliegwiel kapot gaat want voor het zelfde gaat deze nieuwe ook binnen kortste keren eraan? Allen hartelijk dank.
Erdar.

erdar 0

17 jaar

Gewoon even een NIEUW toplagertje in het vliegwiel monteren, Erdar.
Kost geen drol, zo'n dingetje.
Iets van 10-20 euro, dacht ik zo uit mijn hoofd.

Santa 0

17 jaar

Hallo Santa,
Hoe kan ik deze toplager het best uithalen zonder speciale gereedschap? O ja, en die 6 bouten van de vliegwiel moeten die op bepaalde moment aangetrokken worden?
Alvast bedankt.
Erdar,

erdar 0

17 jaar

[quote=erdar]Hallo Santa,
Hoe kan ik deze toplager het best uithalen zonder speciale gereedschap? O ja, en die 6 bouten van de vliegwiel moeten die op bepaalde moment aangetrokken worden?
Alvast bedankt.
Erdar,[/quote]
indien je een nieuw vliegwiel monteert heeft het demonteren en overzetten van het oude toplager totaal geen zin. er heel uit krijgen lukt bijna niet........

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul, mijn bedoeling was ook niet de oude terug te monteren. Maar hoe kan ik deze het beste uithalen zonder speciale gereedschap om daarna een nieuw in te zetten? Dank u. Ah en by the way we hebben gisteren de versnellingsbak terug gemonteerd (alles is nieuw behalve die toplager). Wagen rijdt heel zacht. Dag en nacht verschil tov van vroeger. Ik dank jullie voor jullie hulp.

erdar 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.