Volkswagen Touran: airco fan komt niet in, pas nadat radiateur fan start, start AC

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2000

Hallo,

Airco werkt eigenlijk perfect, maar de ac fan start niet als de radiateur fan niet eerst loopt, en dus werk de ac niet, wellicht omdat de persdruk dan heel snel tot max oploopt, en de compressor gestopt wordt.
Dit viel mij pas op, nadat men bij de garage al geconstateerd had dat de juiste vulling R134a er nog steeds in zat, maar voor de zekerheid toch vervangen is.
Had overigens geen effect op wat ik constateerde: de auto moet tussen de 3 en 5 miniten gelopen hebben, voordat de airco daadwerkelijk gaat lopen.

Als de AC loopt, dan lijken de temperaturen van pers- en zuigdruk goed.
Voor zover ik kan zien, geven ook alle sensoren de juiste waarde's, en zijn alle zekeringen ok, want anders zouden de fans niet kunnen draaien...

Wat kan de oorzaak zijn?

JanD

Geplaatst door JanD (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Beide fan"s worden door een regelapparaat gestuurd als goed is.
Je kan hem eens laten uitlezen op eventuele fouten.

JanD (0), 5 jaar geleden

Hallo,
Ik heb zelf een ICarsoft VAG, geen foutcodes geregistreerd.
Ook de garage die de freon heeft verwisseld heeft gecontroleerd op foutcodes, maar ook zij hebben geen fouten aangetroffen.

Na de hele dag in de zon geparkeerd geweest, aangereden, even gekeken: beide fans staan stil na start, airco aan, op stand auto.
Motortemperatuur "koud" duurde ongeveer 6-7 minuten voordat de koelvloeistof van de motor op 90°C gekomen was.
Op het moment dat de 90°C op het auto display bereik was, begon de airco volop te koelen.
Na een ritje van ±20 km en een eigenlijk al te koude inwendige auto (ik had de set op 17°C gezet toen hij enkele minuten op auto stand goed koelde) thuis voor een uurtje geparkeerd, en toen weer gestart.
De koelwatertemperatuur zat nog net onder de 90°C, maar de TWEE ventilatoren sloegen tegelijk aan, en de airco draaide volop koude lucht, dus direct na starten met motor bijna op bedrijfstemperatuur.

Ik heb de E aansluitingen van de motorruimte zekeringenkast alle een keer los- en weer vastgedraaid, overigens geen corrosie gezien. Ook alle zekeringen zijn goed.

Wie heeft de kennis en ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Jan

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Als de achterkant van de rechter fan,als je voor de auto staat glad is zonder koelribben is waarschijnlijk de regel electronica defect,deze zit in de ventilator motor ingebouwd.
Er is een ombouwset via de vw dealer leverbaar.

JanD (0), 5 jaar geleden

Hallo Jacker
Hoe zeker is het dat de grote fan defect is en daardoor de kleinere airco fan niet draait, en dáárdoor de airco compressor niet start?
Als ze eenmaal samen gestart zijn, doordat de koelwater temperatuur op 90grC is gekomen, dan werkt de airco gewoon goed.

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

De tweede kleine fan wordt door de elektronica in de grote fan aangestuurd.
Op zijn beurt wordt de elektronica regeling in de grote ventilator weer aangestuurd door het motor regel apparaat,dit gebeurd proportioneel,dus met een variabel toerental.
Het airco regelapparaat geeft met motorregelapparaat een seintje dat de ventilator aan moet(op laag toerental)Dit gebeurd kennelijk niet.
Eventuele storing zou in het motorregelapparaat moeten staan ,Die regelt de ventilatoren.

JanD (0), 5 jaar geleden

Hoi Jaker,
Ik zal zometeen de ICarsoft unit er nog eens aanhangen om te controleren. Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ondertussen heeft de monteur van de garage aangegeven dat de "plunjers" van de compressor stuk zijn, en beter de compressor vervangen kan worden. Bedoelt hij dan de wellicht de solenoid die aan de voorzijde in de compressor zit, en tweedraads aangestuurd wordt?
Die lijkt mij demonteerbaar, en zal bij lange na niet kosten wat een nieuwe compressor kost... Wat vindt jij hiervan? Kan oorzaak zijn? Kan solenoid vervangen worden? Ik vind het niet logisch, gevoel zegt eerder iets in de fan regeling. Maar dat is puur op gevoel...

JanD (0), 5 jaar geleden

Hoi, zojuist foutcodes gezocht in airco menu, geen aangetroffen.
Ook nog even via motor electronics gezocht, ook geen foutcodes aangetroffen.
Ik heb nogmaals even enkele settings geprobeerd, hier de resultaten:
1-gestart, airco werkte direct motortemp 50grC. Set auto 19.5grC.
2-al lopende op LO gezet in no time erg koud in de auto.

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik snap eigenlijk niet hoe je van buiten kan zien dat de plunjers van de compressor stuk zijn.
Met de compressor lijkt mij niets mis,het werd toch koud in de auto?
De magneet koppeling aan de voorzijde van de compressor kan idd los vervangen worden ,gaan zelden stuk en zijn ook niet goedkoop,wordt geleverd als een compleet geheel van spoel frictieschijf en aandrukplaat.
Je kan eens proberen of je met ICarsoft ook de meetwaarden (druk ) van de airco kan meten.
Bij stilstaand systeem moet deze ongeveer 3 bar bedragen,bij ingeschakelde airco loopt deze op,bij 6 bar moet de ventilator gaan draaien en bij 10 bar wordt het systeem uitgeschakeld door de hoge druk schakelaar (beveiliging)

JanD (0), 5 jaar geleden

Ik zal zometeen de ICarsoft er nogmaals aanhangen en kijken welke drukken ik in koude toestand zie. Ik neem aan dat je de verdamperdruk bedoelt.

JanD (0), 5 jaar geleden

Sorry, de persdruk natuurlijk.

JanD (0), 5 jaar geleden

Even check: je zegt 3, 6 en 10 bar waar gemeten?

JanD (0), 5 jaar geleden

Even snel gekeken: 5.6 bar in groep airco, 08, CH-3.
Koude stilstand motor toestand motor/airco hele nacht niet gelopen.
Als ik zometeen ga rijden zal ik de waardes noteren direct na start etc.

JanD (0), 5 jaar geleden

Gemeten:na 2 minuten rijden koelt de airco al volop! Toeval? Wellicht dan toch ergens slecht contact of een twijfelachtig onderdeel? Druk gezien van toen 8.2 bar. Tijdens rijden, in de stad, drukken tussen de 8.6 en 6.2 bar gezien, afhankelijk van snelheid/stilstand voor stoplicht. Wellicht is er ook nog verschil te zien tussen vanmorgen bij 20grC uit de garage, en eind van de middag na een hele dag pal in de zon. Ik zal weer scannen en gegevens doorgeven.
Zijn er nog techneuten die een idee hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Bvd. Jan

JanD (0), 5 jaar geleden

Hele dag in de zon gestaan
Gestart airco loopt niet. Druk 8.2 bar.
Nadat motor op temperatuur was gekomen airco vol in werking....
Tijdens rijden drukken gezien tussen 10.2 en 6.4 bar.
Wie heeft een idee wat er hier aan de hand is?

Audidriver73 (0) PRO, 5 jaar geleden

Je hebt toch niet toevallig de koelvloeistof temperatuur sensor die je voor de gek aan het houden is, want ik weet dat wanneer te temp te hoog is, de airco uitgeschakeld wordt. De buitentemp sensor stuurt ook de airco aan, want in de winter onder de 5graden werkt airco ook niet. Normaal zou je wel een foutmelding krijgen als sensor stuk is, maar als hij verkeerde waardes geeft kun je dat alleen zien bij real time uitlezen. Dus dat zou je nog kunnen uitsluiten.

JanD (0), 5 jaar geleden

Hoi, de temperatuur sensoren heb ik ook allemaal bekeken met de iCarsoft. Ik zie hier geen afwijkingen behalve dat de motor koelvloeistof temperatuur op auto display eerder 90grC aangeeft dan de sensor positie in iCarsoft. Na enkele minuten zijn die wel nagenoeg gelijk.

JanD (0), 5 jaar geleden

Heden morgen de persdrukken met de freon-manometer vergeleken met de iCarsoft waarde's: Ze zijn exact gelijk.
Dit terwijl beide fans draaien, aangezien tijdens deze meting de motor al op temperatuur was.
Het viel me op dat de zuigdruk na starten oploopt, en even later pas weer daalt.
In stationairstand, op ca auto, draait hij LP na start op 3,3, bar, (±10°C)/HP 9,3 bar (40°C) vervolgens LP naar 4,5 (18°C) /HP 7 bar (30°C)
Vervolgens blijft de (LP) zuigdruk op- en neer gaan tussen de 4,0 en 4,5 bar (15-18°C).

Vervolgens de ac op "LOW" gezet:
Snel daarna de drukken: LP 2,8 bar (8°C en HP 10,5 bar (45°C) Deze waardes lijken mij niet verkeerd, en de LP blijft schommelen tussen de 2,6 en 2,7 bar, bij gelijkblijvende condensordruk (HP)

Voordat ik deze meting deed, had ik een vermoeden dat de HP sensor wellicht niet goed functioneert, maar als ik de waardes vergelijk tussen freon hp meter en iCarsoft uitlezing, zijn die gelijk.

Wie van de autotechneuten met verstand van aircotechnieken heeft een idee wat de oorzaak kan zijn van na start geen aico capaciteit, en (beide) fans, van condensor en radiateur dus, staan stil totdat de motor warm is, en vervolgens volle aico capaciteit aanwezig!

JanD (0), 5 jaar geleden

Blijkbaar complex en ondertussen veel tekst.
Vraag: als de airco geactiveerd wordt, bv in stand "LOW" in welke volgorde moet er dan wat gebeuren?
Ik denk dan aan bv de ac electronics, de airco fan, de fan electronics, de hp sensor, de compressor solenoid.
Alvast bedankt!
Jan

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik neem aan dat je een climatronic airco hebt automatische regeling van de temperatuur dus.
Normaal is het zo bij instellen van stand low,gaat eerst de binnen ventilator gaat draaien,en wordt de lucht op de voorruit gericht,dan schakelt de compressor in,(klik hoorbaar van de magneet koppeling)behalve bij een compressor met variabele opbrengst,dan hoor je geen klik.
bij oplopende koelmedium druk ongeveer 6 bar gaan de ventilatoren draaien,met een laag toerental.
het motorregel apparaat regelt dit toerental via canbus communicatie met het airo regelapparaat.
In de meetwaarde blokken van het motor regel apparaat moet de zien zijn of de ventilator wordt aangezet voor de airco,weet helaas niet precies welk blok, ik dacht 63 koeling,airco

JanD (0), 5 jaar geleden

Hoi Jaker,
Ik zal vanavond de ICarsoft er nog eens aanhangen, en kijken of ik kan vinden wat je bedoelt.
Alvast bedankt!

JanD (0), 5 jaar geleden

Blijkbaar komen de meertwaarde blokken van iCarsoft niet 1:1 overeen met de VAG blokken. De volgordes lijken niet eens op elkaar. Zal ik na moeten vragen bij ICarsoft.

JanD (0), 5 jaar geleden

Ben nog eens aan het meten gegaan:
Alle interieur sensoren lopen mooi gelijk op- of af bij positie kleppen activeren of juist niet.
De compressor lijkt vol capaciteit te geven als hij eenmaal aan de gang gaat
De hogedruk sensor waarde via iCarsoft zichtbaar, is exact gelijk aan de freon manometer hoge druk zijde.
De pers- en zuigdrukken staan na langere stilstand beide op ±7 bar, maar dat wisselt t.g.v. de buitentemperatuur.
Het LIJKT erop dat de motor eerst een bepaalde temperatuur moet hebben voordat de airco start.
Het lijkt erop dat de fans alleen de lage snelheid draaien, hoge toeren nog niet gezien/gehoord
Ik meen ook dat voorheen de fans na afzetten bij 30°C, zoals vandaag nog enige tijd nadraaien nadat de motor afgezet is, nu gebeurt dat niet.
Ik zag dat de motortemperatuur op het display in de auto steeds hoger is, tussen de 10 en 15 °, dan de temperatuur die ik via de iCarsoft zie.

Wie heeft er een idee waar dit aan kan liggen?

JanD (0), 5 jaar geleden

Laatste nieuws en test resultaten:
Airco druksensor vervangen, ondanks dat ik op de scope de pulsbreedtes getest, en gezien heb op de scope.
Volgens VW kon dat nog niet zeker stellen dat de sensor goed was, kwam wel vaker voor... Is niet de oorzaak.
Ik heb op bedieningspaneel de zelftest, c.q. rest stelkleppen uitgevoerd, geen foutcodes.
De ventilatoren starten steeds tegelijk, en niet op de eerder gedachte 53°C koelwater temperatuur, maar zelfs enkele minuten na koude start, of zelfs pas na 3-5-7 minuten, ook als het meer de 25°C buitentemperatuur is.
Ik kan, als de airco eenmaal loopt, via iCarsoft zien dat ik de solenoid van de compressor tussen 40 en 100% kan krijgen, door de temperatuur steeds lager te stellen en of de interne ventilatorsnelheid te verhogen.

Ik verdenk nu zwaar de solenoid (regelventiel) op/in de compressor!
Als hij eenmaal begint koel hij volle capaciteit!
Vulling en drukken zijn goed.

Wie heeft er kennis van zaken, graag hulp!

JanD (0), 5 jaar geleden

Vanmorgen weer met VW chef monteur gesproken.
Wil wel uitlezen, maar is bang dat er niets uitkomt..... wat we nog niet weten....
Ik verdenk momenteel 2 items:
1-De regelklep=solenoid in de compressor. Vanmorgen thuis de connector aan de scope gehangen, en AC aan/uit gezet. Ik meet een bloksignaal, wat binnen enkele seconden verandert, totdat het definitief verdwijnt. Ik vermoed dat als er geen druk- en of temperatuurverschil gecreëerd wordt door de compressor (omdat hij dit signaal niet ontving, omdat ik de connector los had liggen) de regelaar in het dashboard het compressor signaal dan weer stopt.
De conclusie zou kunnen zijn dat de regelaar in het dashboard (bedienunit) dus functioneert
2-De bedienunit in het dashboard: Ik heb tests uitgevoerd (wanneer de airco dus wel loopt 1-8 minuten na koude start) met de capaciteit regeling v.d. compressor. Door b.v. op LOW te zetten en volle ventilatorsnelheid, dan zie ik 100% capaciteit op de compressor via iCarsoft gemeten. Zet ik de temperatuur vervolgens langzaam hoger, dan zie ik het % minder worden, en ook de binnenventilator past zijn snelheid aan. Dus ook hier lijkt de regelaar goed te functioneren, MAAR of de regelklep-Solenoid "meeloopt" in de % regeling weet ik dus niet. Ik zie in ieder geval de lage druk dan rond de 3 Bar(o) en de hogedruk rondom 12 Bar(o) komt overeen met 9°C en 50°C. De auto stond toen al ongeveer een half uur stationair te draaien bij boven de 25°C buitentemperatuur. De genoemde 9°C lijk mij vrij hoog gezien de gevraagde behoefte LOW en full speed ventilator snelheid.
Daarom verdenk ik de solenoid, MAAR ook hier weer twijfel, want WAAROM draaien de condensor+radiateurfan niet direct na start, terwijl de AC ingeschakeld staat? Worden die (nog) niet aangestuurd, omdat de compressor niet 100% opstart omdat de solenoid niet goed werkt? Als dat zo is, dan moet het de solenoid zijn.... En die verkopen ze niet los bij VW. Bij VW vervangt men dan de hele compressor!
De solenoid is wel te koop, gevonden na lang zoeken op internet. Want er zijn tig verschillende, ook per Merk compressor....

Wie o wie kan mij helpen?
Groet, Jan.

JanD (0), 5 jaar geleden

Uiteindelijk het probleem opgelost!
Eerst alle signalen met de scope gecontroleerd. Waren alle mooie bloksignalen.
Alle temperatuursensoren gecontroleerd, alle ok.
Als de compressor liep, dus na 3.....8 minuten nadat de motor gestart was en de airco "vragend" was, de pers- en zuigdrukken gecontroleerd, waren ok voor die situatie, Ook was het % capaciteit vd compressor te regelen, maar hierop was weinig reactie te zien in de drukken.
Mijn conclusie: regelventiel van de compressor vervangen, wat ik ook al eerder gedacht had.
Ik heb ventiel vervangen, en direct wad alles weer zoals het hoort te zijn!
Probleem opgelost!
Bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.