close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen TRANSPORTER TDI 75KW: Airco koelt maar een beetje, bijvullen helpt niet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BRS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 75

Hoi,

De airco van mijn T5 1.9 TDI uit 2006 geeft ineens nog maar een beetje kou. Zul je net zien met dat warme weer. Ik heb hem bij een garage laten controleren op lekken (alles oké) en laten afvullen (hij was halfleeg, zeggen ze). Maar hij doet het nog steeds niet goed.

Aan de aluminium leidingen onder de motorkap voel ik dat die wel enigszins koud worden en binnen komt er lucht uit de ventilatieroosters die iets frisser is dan buiten, maar echt zo koud als hij altijd werd, wordt hij nu niet meer. Volgens garage is het een probleem met de aansturing van de pomp, maar daar zouden ze nogal wat uurtjes mee bezig zijn en de kosten konden oplopen tot 600-700 euro. Dat wekt niet echt vertrouwen. Vandaar mijn vragen hier in het forum:

- heeft het laten uitlezen van de ODB zin bij een airco storing? De een zegt van wel, de ander van niet, of alleen de sensor zou daarin zichtbaar zijn, maar niet de magneetkoppeling of de pomp
- de pomp draait (altijd als de motor draait) en er komt wel nog een beetje koude lucht, dus die kan niet kapot zijn. Of wel?
- Hoe kan ik systematisch zelf nagaan welk onderdeel defect zou kunnen zijn?
- Iemand zei me de druksensor door te verbinden om te kijken of de airco dan wel naar behoren werkt. Volgens mij is dat de sensor met de 3 kabeltjes linksboven in de motorkap (in de koude aluminium leiding), daar komen 3 draden uit (zwart, bruin, wit). Welke draad moet ik doorverbinden waarmee (wil geen kortsluiting veroorzaken)?
- en tot slot als ik er niet uitkom: is er een betrouwbare niet te dure airco specialist in de buurt van Boxmeer, zo ongeveer in de driehoek Eindhoven-Nijmegen-Venlo???

Pierre

Geplaatst door

pgielen (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ga niet af op wat anderen roepen op internet of social media....
Google even op airco specialist in jou buurt en maak een afspraak.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

De garage waar ik de airco heb laten afvullen en testen presenteerde zich ook als specialist. Dus iemand kan zich zo wel noemen en alle onderdelen gaan vervangen, maar of ze in staat zijn om een juiste diagnose te stellen kan ik aan Google niet zien. ..

pgielen 0

7 jaar

Dat klopt...maar een garage die airco "erbij doet" en een airco specialist is wel degelijk te onderscheiden.
Uitlezen van het aircosysteem is wel mogelijk met voertuig gespecifeerde apparatuur, in dit geval VAG
Zoek dus een airco bedrijf die uitsluitend airco doet en geen garage die daar "wel handig in is"....
Tevens hebben de airco specialisten een STEK erkenning.

En ter info: bijvullen is niet gebruikelijk...het systeem dient leeggehaald te worden en opnieuw gevuld met de juiste hoeveelheid koelmiddel en olie.
Voordat men de installatie mag vullen, dient een lektest uitgevoerd te worden.

succes.

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

En als je een hele goede treft krijg je er ook netjes een certificaat bij met wat ze gedaan hebben en welke drukken en temperaturen ze gemeten hebben.
Want die gegevens zou ik graag hebben.

Als je zeker weet dat hij na het aanzetten van de airco knop wel kouder wordt dan de buitenlucht dan betekend dat dat de pomp wel in ieder geval iets doet.
De leiding wordt ook kouder nadat je de airco knop aan zet?
Zo ja, laat eens de interieur temperatuursensoren controleren met een testkast (zijn er vaak meerdere) en wat ze aangeven kwa gemeten temperatuur, als er 1 afwijkt/stuk is en een te lage temperatuur doorgeeft aan de kachel computer dan krijg je ook dit soort klachten maar iemand die zicht gespecialiseerd heeft in airco's zou wel voor goedkoper dan 600-700 Euro iets kunnen zeggen over wat er stuk zou kunnen zijn.

ricky 10
badge

7 jaar

De leidingen voelen ook koud aan, ja. Vooral de leiding op de bijgevoegde foto waar de stekker van een sensor los hangt. Valt me op dat het niks uitmaakt of deze stekker erin zit of niet dus waarschijnlijk is deze sensor stuk. Aan de middelste pin van de stekker meet ik overigens 12V als de airco is uitgeschakeld en 0V als hij is ingeschakeld.

pgielen 0

7 jaar

Dit is de hogedruk leiding , deze dient warm te zijn , de dikke leiding er naast dient koud te zijn , als je de stekker er af hebt , zal de airco niet werken .
Als ik het zo lees doet hij niets
Zit er een continue variabele pomp op of nog 1 met een magneetkoppeling ?
Met magneetkoppeling dan dient de schijf mee te draaien als je de airco in schakeld.
Als de pompkoppeling dus in komt hoor je een klik van de meeneemplaat , de pomp zou dan moeten werken , met een aangesloten meterset is dit te controleren , gebeurt er niets of zeer weinig , dan zijn er 2 opties , pomp kapot of ventiel kapot , als het ventiel kapot is is daardoor de pomp gesneuveld.
Dit is door iemand met kennis van zaken vrij simpel te constateren.
Bij continue variabele pomp , zou de regelstift vast kunnen zitten als er niets gebeurt , dan wil een flinke tik op de pomp ter hoogte van de stift nog wel eens iets helpen , maar alleen maar om diagnose te stellen.

Via de meetwaardeblokken met testkast kan je al heel veel eruit halen en bv zien of de pomp wordt ingeschakeld enzo en de druk aflezen wat de druksensor doorgeeft, dat zou ik eerst doen. Stel de druk is 5-6 bar (gemiddeld bij airco uit) maar die sensor geeft niks door terwijl het systeem net gevuld is (zou dan die 5-6 bar aan moeten geven) dan werkt hij ook niet. Advies, laat iemand naar kijken die aircosysteem snapt. Je kan opzich die druksensor vervangen (kan meestal zonder systeem eerst leeg te halen, ventiel eronder) en kijken wat hij dan doet maar dit probleem zou toch wel best redelijk snel gevonden moeten kunnen worden. In ieder geval een goede zoekrichting in korte tijd.

ricky 10
badge

7 jaar

Precies meten is weten , gissen is missen en gokken is dokken.

Uiteindelijk bleek helaas toch de pomp kapot. Die wordt nu vervangen dus daarmee is alles hopelijk opgelost voor de vakantie. Bedankt voor jullie antwoorden, het was weer leerzaam!

pgielen 0

7 jaar

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.