hoi ,
Ik heb de compressie en verstuivers van mijn westfalia campertje laten testen.
motor 4 cillinder 2.4 AAB
Uitslag was dat de verstuivers prima waren, maar de compressie veel te hoog bij 4 van 5 cilinders.
Nu gebruikt deze motor al 15 jaar veel olie na een kop revisie, 1:1500 .
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn.
Verder hoorde de monteur met test rijden soms een gierend geluidje bij de versnellingsbak kant.
Wat ???
Alvast bedankt voor een reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat was de compressie dan precies ?
Veel olie boven de zuigers geeft wel een hogere compressiedruk in de regel.
bedankt,
ik meen me te herinneren een cillinder rond de 32bar en de andere 4 op 42/45 bar.
Zal het nog een precies navragen.
is deze hoge compressie een probleem, op de langer termijn...we staan net voor de vakantietrip.
Hij rijdt eigenlijk best wel goed, alleen zo rond de 2 a 3000( tussen 50 a 70 km/h) toeren stottert/schokt hij, vooral bij rustig rijden in de stad .
Als ik hem op toeren hou door terug te schakelen verdwijnt dit.
7 jaar
Het kan tot versnelde slijtage leiden van de krukaslagers.Door de verhoogde druk krijgen die een flinke dreun ieder keer opnieuw.Een controle(evt vervangen) van klepsteelrubbers op scheuren/slijtage is aan te raden.Daarvoor hoef de kop meestal niet af,
7 jaar
bedankt voyager,
Echter als het aan klepsteelrubbers zou liggen moet hij toch nu veel meer olie dan voorheen moeten gaan verbruiken ??
ik wil er over 1.5 week nog een keer mee op vakantie zo'n 3000km.
7 jaar
maar neemt niet weg om ze toch te controleren.
7 jaar
42bar????? miss eens een monteur met een goeie compressiemeter zoeken?
HOE BEDOEL JE ??? KAN DIT NIET
7 jaar
hallo,Alles is mogelijk natuurlijk,de voorgeschreven compressie druk is 28-32 bar,dus 42 bar is wel wat veel ,mogelijk aangekoekte olieresidu.
het schokken bij 2000 toeren kan ook veroorzaakt worden door een te slappe spanning van de aandrijfriem van de brandstofpomp.
Deze is nogal lastig te spannen,(de hele brandstofpomp console moet hiervoor verschoven worden)
en wordt daarom nogal eens "vergeten".
Is het geen psi wat hij heeft gemeten ?
420 psi is ongeveer 28 bar dat zou logischer zijn.
ik ga morgen zowieso terug naar de garage en zal het grafiekje van de druk opvragen.
MAAR DIE OLIERESIDU IS DAT TE VERWIJDEREN/VERMINDEREN DOOR INJECTOR CLEANER BIJ DE DIESEL TE GOOIEN ???
7 jaar
Olie in de cilinders kan niet door injectorcleaner verminderd worden. Het kan daar achterblijven door slechte(mogelijk zelfs verkeerde) klepsteelrubbers.
7 jaar
nou ik rij al ruim 150.000 km met 1 liter olie op de 1000 km en dat is nog steeds hetzelfde. dit is na een koprevisie destijds ontstaan. volgens garage destijds kan kon dit als normaal gezien worden. staat ook in het vw service boekje.
zou het kunnen zijn dat door de jaren heen door hogen olie verbruik er veel koolaanslag op de zuigers zit en hierdoor de compressie toeneemt ??
7 jaar
Nou dat zou best wel kunnen,je hebt er dan al een 150 liter olie doorheen gejaagd.
Ik vind 1 l op 1000 km best wel veel wat vw ook moge zeggen.
Het is ontstaan na een koprevisie zeg je.Het komt idd voor dat na uitbouwen en weer inbouwen van een cilinderkop het olie verbruik hoger is (door inslijten van de zuigerveren lost dit zich meestal weer op,behalve als de kmstand al heel hoog was,dan is de slijtage van de olieschraapveer al teveel gevorderd.)
Hoe is de carterdruk?
Ik neem aan dat die koprevisie goed is uitgevoerd en ze wel klepseals gemonteerd hebben.
carterdruk is prima... denk ik, als ik de dop op de olievul opening leg met stationair draaiende motor vliegt hij er niet af.
of weet jij een betere methode om die carterdruk te testen.
De kop was helemaal nieuw gereviseerd >> een ruil kop.
Wat ik wel moet vertellen is dat een of twee cilinderwanden destijds iets aangevreten waren door het koelwater wat in de cilinders stond.
hij was toen namelijk heet gelopen en lekte koelvloeistof , hij was opgehaald en heeft zodoende een tijdje bij de garage gestaan met wat koelwater erin.
gr. mat
7 jaar
OK. De zuigers zijn dan niet uit geweest.Blijven dus twee aandacht punten. Klepsteelrubbers(lijkt toch dat die of niet gemonteerd zijn, of niet mee vervangen).Nu u noemt water in de cilinders.Iets roest tijdens stilstaan(paar weken) hoort in principe geen kwaad te kunnen.Tenzij stilstand jaren betreft.Ik bedacht net nog een optie, namelijk een (scheur)lek in de kop(of blok) zelf waardoor olie langs de koppakking naar een van de cilinders lekt.
Controle op lek langs klepsteelrubbers is de eerste wat ik zou doen.
7 jaar
harstikke bedankt
ga ik doen, maar hoe doe je zo'n controle.
nu was 4 van de 5 cilinders een te hoge compressie, en eentje vrij normaal.... kan dan de scheur /lek van de kop ook ???
Zou zo'n potje voor kleprubbertjes soepeler te maken en olie verbruik terug te dringen voor tijdelijk iets uithalen of kan dat veel kwaad.
Zelf zit ik eigenlijk te denken aan een revisiemotor na de vakantie,,het campertje ziet er namelijk nog fantastisch uit.... geen roest of zo.
Alleen zit ik er een beetje mee of we er nog mee op vakantie kunnen zo. We denken zo'n 4000 km te gaan rijden.
Kan het veel kwaad met zo'n hoge compressie doorrijden ? Hij rijdt verder prima.
gr. Mat
7 jaar
wij zijn er mee op vakantie gegaan en enigste probleem was een keer dat hij op 4 cillinders liep en veel witte rook produceerde bergop na wat km was dit ook weg.
7 jaar
geen echte oplossing gekregen.
7 jaar
zie bericht boven
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar