Dag allemaal, Wie kan mij helpen met het volgende probleem? Sinds een paar maanden bezit ik een T5 1.9 TDI uit 2006. Tijdens het rijden is de motor voor de tweede keer uitgevallen. De eerste keer op weg 's avonds in Frankrijk. Weggesleept naar een VW dealer, bleek het de brandstofpomp te zijn. En nu (ook in Frankrijk) net een paar dagen geleden valt de motor alweer uit tijdens het rijden, zonder gestotter of inhouden. De motor viel uit zonder dat er daaraan vooraf een hapering of geluid ging.... Nu is het niet de brandstofpomp (werking gecheckt) maar de toerental- of nokkenas sensor (denkt de man van de wegsleepdienst). Ik heb geen idee. Heb 'gegoogled' en kwam verschillende nokkenas sensoren (of moet het de krukas sensor zijn?). Heb ook geen idee waar die sensor zit... Heeft iemand een foto of een tekening van de plaats van de sensor zodat ik die kan vervangen? Ik hoop dat ik na dit euvel veel probleemloze KM's kan maken. Groeten en alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,de krukas sensor zit ter hoogte van het oliefilterhuis in het blok gemonteerd
Op het plaatje Blok ondersteboven afgebeeld) zit de sensor plaats links boven (rond gat met schroefgaatje er onder)
Anders uit laten lezen bij een dealer
gr.
Bedankt voor de info! Ik was daar al bang voor dat hij daar zou zitten... want moet het oliefilterhuis niet gedemonteerd worden om de sensor te verwijderen? groet
7 jaar
Hallo, nee het oliefilter huis hoeft niet gedemonteerd te worden.
Met wat gepriegel (het boutje is nog het lastigst) schuift hij er langs.
De voorbalk zit daarbij wel danig in de weg voor wat betreft zichtbaarheid van de werkzaamheden.
Nou dan ga ik proberen om hem eruit te krijgen. Het is zo'n torx boutje. (Wellicht een domme vraag) Maar waarmee kan die het beste losdraaien? Een torx dop en sleutel of is er een betere oplossing? Bedankt jaker!
7 jaar
Het meest flexibel ben je met een torxbitje en een houder om hem aan een klein ratelaartje 1/4 of 3/8" aandrijving te monteren
OK bedankt voor de tip! Ga het morgen meteen proberen en hou je op de hoogte.
7 jaar
Het heeft even geduurd voordat ik hem eruit heb kunnen krijgen omdat ik niet het goede gereedschap had. Ik heb dat moeten bestellen omdat ik op het platteland in Frankrijk woon...
Een deel (omhulsel) van de sensor (zie afbeelding (links kapotte rechts de nieuwe)) is afgebroken en ik ben bang dat dat in het carter is terecht gekomen. Ik neem aan dat olie verversen niet voldoende zal zijn en de carterpan eraf moet?
7 jaar
Dat stukje is toch van plastiek ???
Als het niet meer zichtbaar is ............lekker laten zitten . Het is daar donker . De pomp heeft een aanzuigfilter en er zitten schommelschotten in die pan.
Carterpan verwijderen is te veel werk voor zoiets onbelangrijks .
Vr. groet.
Het stukje is van hard plastic. Kan dat echt geen kwaad? Groet
7 jaar
Gebeurd het trouwens wel vaker dat de sensor zo afbreekt??
7 jaar
mischien ook even contactblokje controleren door verschillende kanten tegen sleutel te duwen met lopende motor .
bij mij sloeg hij dan af . schakelaar onder slot kost ong. 30 euro bij dealer.
even uitlezen geeft dan geen storing , wel bij sensoren .
7 jaar
Hij start niet dus ik kan dat ook niet checken. De sensor is vervangen maar nog steeds wil de motor niet aanslaan. Zag echter wel dat bij het vervangen van de sensor de distributie op 1 plek totaal versleten was. Dit terwijl de riem net vervangen was door een VW dealer in Amiens. Heb de auto nu maar naar een garage gesleept en laat de auto daar nakijken. Van de week hoor ik wat het probleem is...
7 jaar
En is het probleem opgelost ? en was het iets simpels
7 jaar
Helaas. De wagen is naar een VW dealer gebracht en daar zeiden ze dat de motor vervangen moest worden. De distributieriem was beschadigd en heeft er voor gezorgd dat de nokkenas beschadigd werd en deze weer de kleppen tegen de zuigers aan deed slaan. Met als gevolg beschadigde zuigers en wellicht beschadigde cilinderwanden. De garage wilde er alleen een nieuwe motor inzetten (VW policy), kosten ruim 9000 euro! Nu heb ik een gebruikt blok gekocht bij Van Deijne, tegen inruil van mijn motor. Nu nog moed verzamelen en inbouwen... nooit eerder gedaan.
7 jaar
Jammer dat het zo in de papieren loopt vermoedelijk toch een verkeerde montage van de distributie set of verkeerde set gebruikt ,valt er geen coulance te verwachten van degene die dit voor je gedaan heeft?
Anders mouwen opstropen en rustig beginnen, misschien heeft iemand een stappenplan of een Haynes pdf op internet downloaden, succes .
7 jaar
Ik denk ook een verkeerde montage of verkeerde set gebruikt. Valt helaas niet verhalen. VW garage in Amiens heeft de distributieriem vervangen, net nadat ik de auto in Nederland had gekocht. Deze garage beweerde dat de distributieriem was vervangen met de servicebeurt... Het wordt mouwen opstromen. Bedankt voor je interesse!
7 jaar
Eindelijk. Busje rijdt weer. Bedankt iedereen voor de tips.
7 jaar
Nou mooi dat het uiteindelijk toch nog goed gekomen is,bedankt voor de feedback
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar