auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat sedan: Airco zekering Nr.5 (10Amp) klapt er uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

Auto rijdt perfect, climatronic ook, na 'n uur snelwegverkeer bij 32 graden in de file geraakt. zekering van de airco doorgebrand. Klant kwam met warme motor (en hoofd) direct langs, nieuwe zekeringen branden binnen 5 seconden weer door. Iemand een idee?

Geplaatst door

passat tdi 99 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Elektrische aircopomp die bezig is vast te lopen? Dan draait hij zwaarder en vraagt daardoor meer stroom.

suc6
Peter

[quote=Peter Schouten]Elektrische aircopomp die bezig is vast te lopen? Dan draait hij zwaarder en vraagt daardoor meer stroom.

suc6
Peter[/quote]
Deze pomp is niet elektrisch aangedreven, heeft alleen een elektrisch gestuurde koppeling. Meer stroom door de bekrachtiging van de koppeling heeft niets te maken met het zwaarder lopen van de pomp.

Kijk eerst maar eens of de spoel van de aircokoppeling nog normale weerstandwaarde's vertoont, en of er nergens draden doorgesleten zijn.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat er nog meer achter zekering nummer 5 zit, even het elektrisch schema checken.......

Is het niet toevallig de elektrische ventilator (onder de motorkap) die in elkaar gelopen is??

audia4 0
badge

18 jaar

Gaan dit soort zware componenten over een zekering van slechts 10 amp?
Wel is het zo dat met het wegvallen van de climate control display en dus ook werking van verwarming, airco en ventilatie ook de melding komt voor olie service. Verder werkt al sinds aankoop de binnenverlichting niet op de portieren. Kan dat er misschien mee te maken hebben.
Alvast bedankt voor het mee denken.

passat tdi 99 0
badge

18 jaar

Ik heb meegemaakt dat de vrijloopdiode in de magneetspoel kortgesloten was in een vergelijkbare situatie. (erg warm, lage snelheid) De zekering ging er toen ook uit.
Je kunt de weerstand meten met een ohmmeter. ca. 4 ohm is okay, (veel) lager is een defect.
Je kunt natuurlijk ook een nieuwe zekering plaatsen en de magneetspoel even loskoppelen. Als hij dan wel heel blijft, heb je je probleem ook gevonden.
Voor een prof betekent dat waarschijnlijk de spoel vervangen. Een handige amateur kijkt even onder het plasticje waar de draden de spoel in gaan. Daar zit (soms) een diode. Die kun je eruit wippen en vervangen. (zo'n diode kost minder dan 1 euro) Let op de polariteit: hij moet in sper staan als er spanning op de spoel gezet wordt.

dutch123 235

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.