Volkswagen Passat sedan: Airco zekering Nr.5 (10Amp) klapt er uit

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

Auto rijdt perfect, climatronic ook, na 'n uur snelwegverkeer bij 32 graden in de file geraakt. zekering van de airco doorgebrand. Klant kwam met warme motor (en hoofd) direct langs, nieuwe zekeringen branden binnen 5 seconden weer door. Iemand een idee?

passat tdi 99

Geplaatst door passat tdi 99 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Elektrische aircopomp die bezig is vast te lopen? Dan draait hij zwaarder en vraagt daardoor meer stroom.

suc6
Peter

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Peter Schouten]Elektrische aircopomp die bezig is vast te lopen? Dan draait hij zwaarder en vraagt daardoor meer stroom.

suc6
Peter[/quote]
Deze pomp is niet elektrisch aangedreven, heeft alleen een elektrisch gestuurde koppeling. Meer stroom door de bekrachtiging van de koppeling heeft niets te maken met het zwaarder lopen van de pomp.

Kijk eerst maar eens of de spoel van de aircokoppeling nog normale weerstandwaarde's vertoont, en of er nergens draden doorgesleten zijn.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat er nog meer achter zekering nummer 5 zit, even het elektrisch schema checken.......

Is het niet toevallig de elektrische ventilator (onder de motorkap) die in elkaar gelopen is??

passat tdi 99 (0) PRO, 17 jaar geleden

Gaan dit soort zware componenten over een zekering van slechts 10 amp?
Wel is het zo dat met het wegvallen van de climate control display en dus ook werking van verwarming, airco en ventilatie ook de melding komt voor olie service. Verder werkt al sinds aankoop de binnenverlichting niet op de portieren. Kan dat er misschien mee te maken hebben.
Alvast bedankt voor het mee denken.

dutch123 (65), 17 jaar geleden

Ik heb meegemaakt dat de vrijloopdiode in de magneetspoel kortgesloten was in een vergelijkbare situatie. (erg warm, lage snelheid) De zekering ging er toen ook uit.
Je kunt de weerstand meten met een ohmmeter. ca. 4 ohm is okay, (veel) lager is een defect.
Je kunt natuurlijk ook een nieuwe zekering plaatsen en de magneetspoel even loskoppelen. Als hij dan wel heel blijft, heb je je probleem ook gevonden.
Voor een prof betekent dat waarschijnlijk de spoel vervangen. Een handige amateur kijkt even onder het plasticje waar de draden de spoel in gaan. Daar zit (soms) een diode. Die kun je eruit wippen en vervangen. (zo'n diode kost minder dan 1 euro) Let op de polariteit: hij moet in sper staan als er spanning op de spoel gezet wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.