Volkswagen Touran 2011: alweer een uitgerekte ketting? VAG

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CBZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 77

Goeiemorgen,
Ik heb een Touran 1.2tsi waarvan in januari 2005 bij km 75000 een nieuwe ketting/spanner is geplaatst onder coulance als gevolg van de wel bekende opgerekte ketting problemen.
Nu 5 jaar en 100.000km later ratelt de ketting weer vooral bij koude start. Ik had een opname gemaakt van de ratel (alleen bij starten) maar het garage bedrijf waar de auto in onderhoud is kon a.d.h.v. de opname niet zo zeggen of het de ketting was. Dat begrijp is natuurlijk wel. Maar........is het mogelijk dat de ketting opnieuw is uitgerekt na 100.000 km? Op welke manier kan de diagnose gesteld worden?

touran_cbzb

Geplaatst door touran_cbzb (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1395) PRO, 3 jaar geleden

Dat is heel goed mogelijk , blijft vaak een terug kerend probleem , uiteindelijk zal er gewoon gemeten moeten worden , maar de ratel bij koude start is vaak al wel een indicatie , klepstoters kunnen de ratel ook veroorzaken maar dit geluid blijft na de start vaak langer aanwezig tot de motor warm is en is dan vaak weg .

Siem Bijman (140) PRO, 3 jaar geleden

Een garage die in het bezit is van een 2-kanaals sope kan beide signalen van de nokkenas sensor en krukas sensor onder elkaar en dan zie je het vershil in graden tussen de nokkenas en krukas. Als er een referentie beshikbaar is (en die zijn erbv ODISO of GMTO) dan weet je of het de ketting is.

Siem Bijman (140) PRO, 3 jaar geleden

Een voorbeeld van een auto waarvan de ketting was gerekt middels de scoopmeting. Links is goed en rechts is fout.

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik bel morgen even naar de garage waar de auto in onderhoud is. Ik zal ze vragen hoe ze willen vast stellen wat het probleem is. Ik heb wel vertrouwen in de kennis wat deze mensen hebben van voornamelijk VW en audi. Ik heb nog even een audio fragment geplaatst. Ik hoop dat het gelukt is en dat er niet alleen foto's geplaatst kunnen worden. Dit geluid is met koude start gemaakt . Vandaar ook het verhoogde toerental in het begin, iets later zakt ie zo rond de 650rpm (op de toerenteller in de auto).
Misschien dat iemand dit geluid bekend voorkomt, of denkt ; waar maakt ie zich druk over.....

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

Geloof dat het geluidsbestandje niet werkte. Even een nieuwe poging (filmpje van geluidsfragment)

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

beste mensen, het heeft even geduurd omdat de garage niet eerder tijd had om naar de auto te kijken, maar vanmiddag breng ik de auto weg en morgen ochtend als ie koud is zullen ze kijken wat er aan de hand is. Ze hebben zoals Siem Bijman suggereerde een 2-kanaals scope . We wachten het af. Ik heb alleen nog geen quote gekregen voor het eventueel vervangen van de ketting . Ik hou jullie op de hoogte.

markske1978 (0) PRO, 3 jaar geleden

Mijn Touran met 180.000 km (1.4 TSI 140 pk) ratelt ook bij koude start, maar binnen enkele seconden is dat weg.

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

het schijnt dat de ketting spanner ook niet van onberispelijke kwaliteit is en evt eenvoudig vervangen kan worden. Misschien lost dit iets op, anders toch maar weer het hele zaakje vervangen. De auto moet nog een paar jaar mee dus vind ik het wel belangrijk dat ie in top conditie blijft.

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

Goedenavond, het heeft even geduurd maar de garage heeft vandaag naar mijn rammel gekeken. De rammel blijkt niet het gevolg van een uitgerekte ketting en of falende kettingspanner te zijn maar van het klepje in het uitlaatspruitstuk welke de (over) druk van de turbo regelt . Deze rammelt bij stationair draaien als de klep open staat. Het schijnt vaker voor te komen en naar ik me heb laten vertellen niet een ding welke direct vervangen dient te worden. Afgelopen jaar is er een ruil turbo opgekomen (uit een donor auto met 25000km) , en daarbij is het hele spul (turbo/spruitstuk met deze klep/ actuator van deze klep en de verbindingsstangetjes) vervangen. De klep ziet er dan ook nog schoon uit zonder aanslag o.i.d.

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

een correctie op bovenstaande bericht. Het zal wel het inlaat spruitstuk zijn vermoed ik zo......

touran_cbzb (0), 3 jaar geleden

Siem, ook bedankt voor je eerdere posts vwb de dubbele scopemeting

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.