Volkswagen Touran 2005: Koelvloeistof verversen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BKD, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 103

Ik heb waterpompje met type 7N0965561B vervangen en wilde even testen of alles weer werkte. Hiervoor had ik water in het koelsysteem gedaan. Gelukkig leek het pompje weer ok, maar nu zit er dus water in het koelsysteem. Ik heb een Touranboek waarin staat dat koelvloeistof weg kan laten lopen door een aftapschroef, maar deze is nergens te vinden. Kan iemand mij adviseren hoe ik nu het makkelijkst het water voor de koelvloeistof kan vervangen? Alvast dank.

J1980V

Geplaatst door J1980V , lid sinds 7 maanden geleden

14 Reacties

Hans4040 PRO, 2 maanden geleden

Aftap kraantje onderaan de radiateur of de onderste radiateurslang losmaken...

J1980V, 2 maanden geleden

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie. Kraantje kan ik dus niet vinden. Ik neem toch aan dat dit zichtbaar zou moeten zijn zonder de hele bumper weer opnieuw te verwijderen?

Hans4040 PRO, 2 maanden geleden

Onderste slang even losmaken...dat is het makkelijkste in dit geval.

J1980V, 2 maanden geleden

Ok, zal ik gaan proberen. Ik lees op veel plaatsen dat je dan niet alle vloeistof uit het systeem krijgt. Kan ik nog wat extra's doen?

bert klein PRO, 2 maanden geleden

Vw onderste koelwaterslang radiateur en laagst gelegen slang van het motorblok,omdat je water hebt bijgevuld dien je wel het systeem geheel opnieuw te vullen met G12 / G 12+ en te ontluchten met vacuumapparaat om de warmtewisselaars te beschermen omdat je een electrische waterpomp hebt

J1980V, 2 maanden geleden

Beste Bert,

Bedankt voor je reactie. Ik was inderdaad van plan systeem helemaal te vullen met juiste koelvloeistof. Ik heb echter geen vacuumapparaat. Is er nog een andere manier om goed te ontluchten?

bert klein PRO, 2 maanden geleden

In het verleden gingen veel warmtewisselaars na reparatie aan het koelsysteem defect door onvoldoende ontluchting ,een goed ontlucht koelsysteem warmt gelijktijdig op ,door het systeem te ontluchten door warm te draaien zullen op sommige delen hogere temperaturen ontstaan waardoor vervorming optreedt en lekkage.
Met een ontluchtingsapparaat wordt het systeem vacuum getrokken en daarna gevuld, met als voordeel gelijktijdig volledig ontlucht koelsijsteem.
Als je geen ontluchtingsapparaat hebt zal je het op de oude manier moeten doen door de motor op temperatuur te brengen.

J1980V, 2 maanden geleden

En wat zou de oude manier zijn? Hoe zou ik dat met de meeste kans op succes kunnen doen?

J1980V, 2 maanden geleden

Heb onderste slang los weten te krijgen en leeg laten lopen. Daarna koelvloeistof in het systeem gedaan. Er ging nu maar 3 liter in. Dit lijkt me wel erg weinig. Zou het kunnen dat het systeem toch niet helemaal geleegd is? Of is 3 liter redelijk normaal?

kaleido 1 PRO, 2 maanden geleden

Ook als je de slang op het laagste punt los neemt , loopt toch niet alles er uit .

J1980V, 2 maanden geleden

Nee dat snap ik op zich wel, maar dan blijf je dus met een gedeelte water in je koelsysteem zitten. Is dat een probleem? Zou een garage wel instaat zijn het hele systeem te verversen en zo ja, hoe zouden ze dat doen?

bert klein PRO, 2 maanden geleden

Van het motorblok is het waterpomp het laagste gedeelte,we vervangen het koelvloeistof ook altijd wanneer we een distributie wissel en waterpompvervanging doen en de radiateur de onderste koelslang van de koeling het laagste punt,er zal ongetwijfeld altijd koelvloeistof achter blijven, wanneer je het sijsteem weer met G12+ afvult is dit geen enkel probleem,VW heeft immers longlive koelvloeistof en er staat geen verversing limiet voor.

J1980V, 2 maanden geleden

Ik snap wat je bedoelt, maar bij mij zit er dus gedeeltelijk water in. Dat had ik toegevoegd om lek te vinden en daarna om te testen of reparatie gelukt was. Na aftappen via radiatorslang kon ik ruim 3 liter koelvloeistof bijvullen. G12 in mijn geval. Ik vraag me nu dus af of er niet teveel water bij zit ivm roestvorming en vorst.

bert klein PRO, 2 maanden geleden

Je kunt de koelvloeistof vorst beveiligheid grens meten G12 + vorst grens -26 graden celsius komt je meting
beneden -20graden is de hoeveelheid water te veel aanwezig [antivriesmeter]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.