close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: APK vragen en een p0420 storing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 12v azq

Goedendag

Ik heb een polo die al langere tijd een P0420 melding geeft op bank 1, werking te gering. Komt al 2 jaar ermee probleemloos door de APK en qua rijden geen problemen. Echter deze keer niet door de APK ivm te hoge CO waarde. Nu had de wagen 3 weken stilgestaan en er worden tegenwoordig kleine rotstukjes van 10km mee gereden enkele reis. Afgelopen jaar 7000km. Mijn vermoeden is dus dat het deze keer komt doordat ik de auto niet even doorgetrokken heb voor de APK maar goed.

Advies gekregen kat te vervangen maar dat is een dure grap, kan het gelukkig zelf echter lees ik ook de lambda doormeten. lambda 2 moet constant zijn en lambda 1 moet fluctueren. Heb een multimeter maar geen VAG tool oid helaas dus moet even uitzoeken hoe dit gaat.

Mijn exacte vraag is: is het aannemelijk dat de kat defect is als de wagen dit al 2 jaar heeft zonder problemen met een APK en daarbij wetende dat de wagen lang stil heeft gestaan?(Rit naar garage is 2 km)
Welke lambda is het meest aannemelijk stuk te gaan? Bank 1 is denk ik de voorste lambda of vergis ik mij hierin?
Bij de vorige APK was een boutje afgebroken aan de ophanging kat/uitlaat maar uitlaat was niet lek. Is dit een APK afkeurpunt? Toen niet, nu wel, althans, hij gaf het aan.
Heb nooit iets vervangen omdat de wagen geen problemen gaf en ook de CO waarde gewoon goed was en geen extreem verbruik.


Vr Gr Richard





[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u een nieuwe vraag retour krijgt.... Zie ook onze mededeling in uw mailbox [/b]

Geplaatst door

lynx84 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zou hem eerst eens een stuk van ca 10 km met warme!! motor bijna volgas op de 3e versnelling zetten. dan nog eens een 4 gas test doen.

kan zomaar een wereld schelen. een half dichtgebakken katalysator die nog koud is ook doet niets.

audia4 0
badge

11 jaar

daar zat ik dus ook aan te denken. Morgen maar eens doen en dan een losse 4gas test doen. Ik laat het morgen weten. Is die bout een apk afkeur?

lynx84 0

11 jaar

Mijn ervaring is dat er een langere rit voor de APK nodig is voor een correcte 4 gas meting.Ik heb in het verleden een paar keer moeten doen.Dan is de motor en de kat op temperatuur en de kans dat de CO waardes goed zullen zijn is groot.( ik had het nadeel om de APK te moeten doen in januari).

voyager 0

11 jaar

P0420 is meestal (99,9%) toch echt de katalysator defect.
Dat je er nog een keer mee door de APK kwam is geluk, de ecu meet onder zwaardere belasting dan bij de APK.
Wat waren alle waardes van de 4-gas meting? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal?

oldford 0
badge

11 jaar

update:

Vandaag een stuk gereden en weer 4gas meting. co zat op 0,5. Lambdas doorgemeten en werken naar behoren. Conclusie dan toch de kat. Ik vervang m maar omdat er toch een boutje gebroken is richting de pijp en was daardoor ook niet luchtdicht meer. Klein herstelpuntje, ik heb een AWY blok.

Nu gelijk mn volgende vraag. Mijn kat heeft onderdeelnummer 03d131701C. Als ik dit opzoek kom ik een hoop katalysatoren tegen met dit nummer maar ook hetzelfde nummer maar dan met een D F G enzo aan het einde echter zijn deze een stuk nieuwer. Ook kom ik hetzelfde typenummer tegen voor verschillende types blokken. Kan ik hetzelfde serienummer nemen maar dan een andere letter op het einde? Dit ivm leeftijd van de kat

lynx84 0

11 jaar

Heren het probleem is opgelost.

Ik heb de katalysator van het nieuwere type BMD erop gezet. Past perfect. Katalysator is een originele gebruikte (50dkm) motortje draait weer heerlijk nu. Geen haperingen meer in doortrekken. Vandeweek apk. Alleen hitteschild past niet perfect maar die moet ik nog even regelen op de sloop.

Bedankt voor het meedenken

lynx84 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.