Volkswagen Golf IV: Auto rijdt weer goed, dealer zegt: motor eruit. Advies?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 85 kW

Dag allemaal,
Wij hebben een motorstoring gehad in onze Golf Variant uit 2001, 2.0 B 85 kW. Auto hield in bij koude motor (1e 10 minuten) en stottert. Gele lampje op instrum.paneel ging *knipperen*. Probleem aanwezig zelfs bij heeeeel rustig optrekken. Cylinderoverslag vlg. het storingsgeheugen. Problemen enkel bij koude motor... Na 10 minuten was het steeds over en rijdt de auto als vanouds. Geen getril, geen gestotter, ruim vermogen (echt flink doorgetrokken in 2 en 3).
Al gecheckt bij dealer:
- 1 bougie (cyl 1) vervangen (hielp niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- bougiekabels vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- lucht temp.meter vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend ging lampje *permanent* branden en liep de auto nog veel slechter).
Weer naar dealer:
- compressieverlies geconstateerd (cyl.1 goed, cyls.2+3 30%, cyl.4 slecht: nihil)

Dealer zegt nu: compressie is heel slecht, oorzaak meestal in blok, dus "waarschijnlijk een nieuwe motor nodig". "Of: kop eraf halen en hopen dat het een zuigerveer is".

Maar:
- Sinds de volgende dag (nu al 4 dagen geleden) rijdt de auto weer als 'n zonnetje, ook bij koude start.
- Geen lampjes meer gezien.
- Geen excessief brandstofverbruik
- dealer zegt desondanks dat de problemen zeker weer terug zullen komen en blijft erbij dat het probleem in het blok zit.
- En zegt: "doorrijden onverstandig: kan elk moment weer fout gaan en *zal* ook snel weer fout gaan". Baseert dit op de slechte compressie.

Mijn overwegingen (let op ik ben een leek):
- Als compressie permanent nul zou zijn op cylinder 4 dan zou de auto nu toch continu op 3 cylinders lopen? En dat doet hij echt niet.
- Dus compressieverlies soms wel / meestal niet en nu helemaal niet meer.

Nog gevonden in dit forum:
"is het een fsi dan kan de inlaatregelklep wel eens verkeerd zitten dan krijg je ook compressie verlies zo lijkt het alleen blijft de klep open staan en loopt hij niet goed"

Ik heb geen fsi, maar zo te zien kan een defectie/verkeerd ingestelde klep ook zorgen voor compressieverlies. Klep afstellen is minder ingrijpend dan kop eraf.....

Auto zou binnenkort ingeruild worden.

Nou ja wel even genoeg info zo lijkt me. Ben benieuwd naar jullie reacties. Dit bericht is ook op het Skoda forum geplaatst.

Groet Selwin

Selwin

Geplaatst door Selwin (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

49 Reacties

dutch123 (65), 14 jaar geleden

Het enige wat ik me kan voorstellen wat zo'n wisselde compressie geeft, is een klep die blijft hangen.
Als je dan toch een nieuwe motor nodig hebt, zou ik wachten tot het probleem terug komt. Het enige is dat je dan wel met een onbetrouwbare auto zit.

Selwin (0), 14 jaar geleden

Hallo,
Dank voor je reactie! Is een klep die blijft hangen te fixen zonder de kop eraf te halen? Ik ga trouwens ook eens aan die dealer vragen of ze naar de klepafstelling hebben gekeken.

Mausx (0), 14 jaar geleden

als er nu verder geen problemen zijn en hij loopt goed, lekker doorrijden.

het ergste wat kan gebeuren is dat de motor stuk gaat. dus of nu, of dan de motor wisselen.

maar mijn idee is ook dat er soms een klep blijft hangen, dus daardoor geen compressie.

word er veel gereden met de auto? en dan volgens het "oude" of het "nieuwe" rijden?

mischien is een olie verversing een kleine hulp om de kleppen gangbaar te houden en mischien iets flinker rijden met de auto.

Selwin (0), 14 jaar geleden

Wij rijden zo'n 30000 km/jaar met deze auto. Dagelijkse ritten voor woon-werk verkeer, zo'n 60 km heen en terug, 3x per week. Daaromheen boodschappen en soms een frietje halen.

Mijn vrouw en ik rijden er allebei in. Ik ben in het algemeen een zuinigheidsfreak (dus nieuwe rijden) maar vind het soms wel lekker om even door te trekken. Ik rij 50 in z'n 5. Veel in lage toeren. Mijn vrouw niet en zij maakt de meeste km.

Motor wisselen is voor ons geen optie. Auto zou binnen afzienbare tijd plaats moeten maken voor een grotere. Dus als de motor moet worden vervangen gaat ie ergens heen waar we er het meeste geld voor krijgen.

Is een klep die blijft hangen trefzeker te diagnostiseren? En is het eenvoudig (lees: niet al te duur) te repareren?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Pieter..

Ik neem aan dat ze de compressie gemeten hebben ?

Wat misschien ook wel helpt, rij eens een lang stuk over de snelweg, en rij wat hoger in de toeren. ( je hoeft geen 200+ te rijden )

Als het probleem aan de zuigerveren zou liggen, zou hij nu niet wel goed lopen en op het andere moment weer slecht, en als het de zuigerveren zijn, moet de motor uitelkaar gehaald worden = revisie = ook veel geld.

Gebruik eens het spul van Forté, een van de weinige goede merken die vaak wel een goede oplossing bieden!

Baat het niet, dan schaad het niet en is lang niet zo duur als een revisie.

Daarnaast kun je ook niet de kleppen stellen, het zijn hydraulische stoters..

Indin je een reparatie aan de kleppen moet uitvoeren, zal de kop eraf moeten, maar lang niet zo duur als een andere auto, en is wel de moeite waard als je voor de rest niet veel problemen ermee gehad hebt.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nog een antwoord op je laatste vraag..

Mocht hij weer slecht lopen, meet dan eens de compressie, noteer de waarde ervan..

Giet nu in elke cilinder een scheut olie, en meet de compressie opnieuw, noteer weer de waarde en kijk wat het verschil is..

Word de compressie met de olie erin nu hoger ? Dan kunnen ze zuigerveren niet goed afdichten, blijft de compressie einddruk nu gelijk ? Dan kan het een klep zijn die lekt.

De kop moet er dan toch af..en de prijs is afhankelijk van de garage waar je hem naartoe brengt, bel morgen maar eens wat rond, dan ben je wat op de hoogte..

Als je hem niet laat maken, zal de prijs ook drastisch zakken wat je voor de auto terug krijgt.

Selwin (0), 14 jaar geleden

hallo Stefan,
Dank voor je uitgebreide advies. De compressie is op 1 moment gemeten (toen het motorstoringslampje voordurend brandde en dus niet knipperde) en was niet goed: cyl. 1-2-3-4 was 100%-30%-30%-0%. Dus cyl. 4 deed niets meer. Maar de dag daarna was het lampje weer uit en heb ik 200 fijne km gereden op de snelweg zonder enig probleem. Ook wel in z'n 4 bij 100 km/h met vol gas accelereren om een andere auto voorbij te kunnen.

Auto heeft een maand stilgestaan ivm vakantie buitenland. Problemen zijn na terugkomst begonnen. Weet niet of dat nog relevant kan zijn. Maar goed nu dus al 4 dagen en 200km geen problemen meer.

Hydraulische klepstoters zijn bij koude start wel iets te horen (dat kenmerkende getik) maar druk wordt heel snel opgebouwd en na 2-3 seconden is het getik weg. In mijn vorige VW Golf (een 1.8 90 pk uit 1989) was dat enkele minuten getik bij koude start.

Maar goed misschien heeft die maand stilstaan er nog mee te maken?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het zou kunnen, maar ik denk niet aan versleten zuigerveren! Want dan bleef het slecht..

Maar compressie meten met of zonder motorstoringslampje maakt niks uit, dat zou hetzelfde moeten zijn.

Zou eens een motorspoeling gebruiken van Forté, olie en filter vervangen en het eens een tijd aanzien, ik ga ervanuit dat het weer goed komt, of nu alweer goed is!

Het getik is wel normaal wat je hoort bij koude motor, en niks aan de hand als het weer na een aantal seconden gestopt is.

Selwin (0), 14 jaar geleden

Dag Stefan,

Heel fijn te horen dat je niet denkt dat de zuigerveren versleten zijn. Dat ze te weinig compressie hebben gemeten blijft een raar verhaal nu de auto het weer zo goed doet.

Vandaag bij dezelfde dealer geweest om een APK af te spreken. Ze gaan eerst voor 15 Euro een viergastest doen en als die positief uitvalt dan de rest van de APK ook. APK verloopt in februari dus nu doen lijkt me wel het juiste moment.

Bij de dealer hoorde ik vandaag dat ze al 2 flesjes Forté door de brandstof hebben gemengd. Er zat echter maar weinig benzine in de tank (ik denk 20% vol, dus hooguit 12 liter) en die heb ik eerst bijna leeggereden voordat ik weer 15 liter erbij heb gedaan. Misschien heeft het geholpen.

Dealer gaf me het advies om een tank super98 te tanken om zodoende eventueel aangekoolde oppervlakjes schoner te krijgen. Moet ik wel met warme motor doen volgens hen.

Aan de verwarming in de auto te voelen is onze auto pas na 45 minuten snelweg echt goed warm: ik krijg dan nl steeds ineens de neiging om mijn trui uit te trekken, terwijl ik de instelling niet gewijzigd heb.

Mijn plan is nu:
Morgen niet ver rijden (wel even blokje om van 15 minuten om te kijken of hij het nog doet :)
Woensdag APK
Donderdag volgooien met Super 98 en een fllink stuk gaan rijden. In het weekend ook.
Daarna verder zien hoe het gaat.

Dank voor je adviezen!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Pieter

Lijkt me geen slecht idee..

Wellicht heeft die Forté zijn werk al gedaan, mede door de lage tankinhoud word het spul sterker dan in een volle tank ( de toevoegingen )

Maar als hij na 45min pas lekker warm begint te worden, waar staat de temperatuur meter dan op het dashbord ? Staat deze dan pas in de helft ?

We wachten even af..

Gr Stefan

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Maar als hij na 45min pas lekker warm begint te worden, waar staat de temperatuur meter dan op het dashbord ? Staat deze dan pas in de helft ?

We wachten even af..

Gr Stefan[/quote]
Goedenavond,

@ Stefan84: Dat van die verwarming: dit is iets wat altijd al gebeurt met deze auto. Ik geloof niet dat de temperatuurmeter na die 45 minuten ineens oploopt of terugloopt. Het wordt alleen wel warmer in de auto voor mijn gevoel. Ik moet daarbij opmerken dat onze auto niet is voorzien van een "climatronic". Maar ja, het kan natuurlijk ook zijn dat ikzelf na 45 minuten pas warmdraai :-) Ik breng het iig niet in verband met de recente motorstoring. Ik ga toch bij de volgende lange rit wel kijken naar die temperatuurmeter.

@ allemaal: Auto is door de APK. Alleen een lampje stuk. Geen enkel probleem met de viergasmeting. Voorlopig kunnen we dus rijden! Ik begin weer een beetje hoop te krijgen dat we er nog een tijdje mee kunnen rijden EN dat we de auto normaal kunnen inruilen binnenkort.

Is er hier iemand die belangstelling heeft voor een update in zeg 1 of 2 weken? Zo ja dan doe ik dat natuurlijk. Zo nee dan kan het topic binnenkort hopelijk gesloten worden. Ik wil jullie graag heel erg bedanken voor de inbreng tot zover!

Vriendelijke groeten,

Pieter.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Pieter
Maar als hij na 45min pas lekker warm begint te worden, waar staat de temperatuur meter dan op het dashbord ? Staat deze dan pas in de helft ?

We wachten even af..

Gr Stefan[/quote]
Pieter, wat stefan hier zegt is volgens mij "iets" belangrijker dan jij beseft. Als jij het gevoel hebt dat de auto pas na 45 minuten warm is, kan het zijn dat de auto idd pas laat op temperatuur is, hierdoor vervuilt de motor inwendig veel meer dan nodig is. De motor hoort na een 5 minuten op temperatuur te zijn (temperatuurmeter ongeveer in het midden van de schaalverdeling) .

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Pieter, wat stefan hier zegt is volgens mij "iets" belangrijker dan jij beseft. Als jij het gevoel hebt dat de auto pas na 45 minuten warm is, kan het zijn dat de auto idd pas laat op temperatuur is, hierdoor vervuilt de motor inwendig veel meer dan nodig is. De motor hoort na een 5 minuten op temperatuur te zijn (temperatuurmeter ongeveer in het midden van de schaalverdeling) .[/quote]
@sjaak: dat wist ik inderdaad niet. Heel erg bedankt voor deze verduidelijking. Hoewel ik nooit zo heel precies per minuut let op de schaal van de temperatuurmeter en het oplopen van de wijzer, kan ik wel zeggen dat veel eerder dan na 45 minuten op gaat lopen.
Het gaat zo:
Bij koude motor in deze vrieskou duurt het zo'n 5 minuten (denk ik) voordat de eerste ijskrabrestjes op mijn voorruit iets beginnen te ontdooien. Dan merk ik ook dat de verwarming iets doet. Na een minuut of 10 komt er echt lekker warme lucht uit. Wanneer we naar opa en oma rijden (dat is een uur rijden) dan zitten we na een kwartiertje op de snelweg en heeft iedereen het met deze vrieskou wel lekker warm in de auto. De temperatuurregelaar op het dashboard staat dan helemaal naar rechts gedraaid. Pas na een half uurtje snelweg (dus 45 minuten na starten motor) krijg ik het dan ineens zo warm dat ik m'n trui uitdoe en de temperatuurregelaar ga terugdraaien.

Hopelijk verheldert dit wat. Als dit niet normaal is (en ik normaal geacht wordt) dan is er misschien toch iets aan de hand wat aandacht behoeft......

Wat ik in elk geval zal doen is bij de volgende lange rit hierop letten en in dit topic verslag doen van mijn bevindingen.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

je koeling van je motor zorgt voor de verwarming van de auto, dat wil zeggen dat de motor van de auto door de verbranding van je brandstof zo warm wordt dat ie gekoeld moet worden. Dit is bijna altijd met vloeistof (er zijn/waren ook luchtgekoelde motoren(bv bij een brommer)). Er is een klein koelcircuit dat door je motor loopt, in dit circuit zit ook de kachelradiator in je auto. Dit circuit is na een 5 minuten op temperatuur. Dit kun je zien aan de temperatuurmeter in je dashbord. Deze temperatuur is de optimale temperatuur voor je motor. Als dit kleine circuit warmer wordt dan een bepaalde temperatuur (vaak in de 80 graden) gaat er een klep open die de warme vloeistof naar de radiator voor in je auto voert. Die klep gaat weer dicht als het kleine circuit weer kouder wordt dan die temperatuur. Die klep heet de thermostaat. Als die open blijft staan, dan moet dus zowel het kleine als het grote circuit tegelijkertijd opgewarmd worden, en dat duurt logischerwijs veel langer. Hierdoor blijft dus ook je motor veel te lang "koud" en duurt het lang voordat de optimale verbrandingstemperatuur berijkt wordt. De temperatuur van de motor wordt ook door sensoren gemeten en daamee regelt je autocomputer (ECU) je verbranding. Een heel verhaal, maar ik hoop dat het wel wat duidelijker voor je wordt.

Begin maar eerst eens die temperatuurmeter in de gaten te houden

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Begin maar eerst eens die temperatuurmeter in de gaten te houden[/quote]
Dank voor je uitleg. Het is me duidelijk.

Mijn temp meter op dashboard heeft 2 streepjes links van het midden + een "nulindicatie": blokje.

Ik heb vanochtend met de sneeuw gemeten:
na 3 min: lucht is niet meer ijskoud / temp meter op koud
na 5 min: lucht lekker warm / temp meter loopt ietsje op
na 10 min: auto lekker warm / temp meter op 1e streepje
na 14 min: temp meter op 2e streepje
na 18 min: temp meter op middelste streep (verticaal)

Ik heb met 20 km/h een half uur doorgekacheld ivm de sneeuw, dus weinig toeren gemaakt (tussen 1000 en 1200) en veel stationair uiteraard.

Lijkt je dit normaal?

Groet pieter

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Pieter,

Ja dat is niet echt vreemd wat je nu ziet, zeker met de kou kan het iets langer duren dan normaal voor hij op temperatuur is..Alleen heb je nu stapvoets gereden en had je weinig rijwindkoeling, dat betekent ook dat hij wat sneller kan opwarmen t.o.v. als je goed door kan rijden..

Gr Stefan

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Je zegt bij # 5 dat je 50 in z'n 5 rijdt......
Dat is echt niet normaal.
Hiermee vermoord je de motor .
En dertig minuten 20 KM/U rijden bij 1000 tot 1200 toeren Is ook niet bevordelijk voor het humeur van je mede-wegebruikers, zelfs niet in de sneeuw.
Ook is de opwarmtijd dan onnodig lang.
Als je zuinig wil rijden zonder kans op vervuiling en motorschade moet je in het algemeen zoveel mogelijk boven de 2000 toeren blijven.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Tjaard..

Rij jij wel met 100km/h door een sneeuwlaag van 10 cm ?

20km/h is misschien niet lettelijk genomen, maar het gaat zich eigenlijk even over de opwarmfase, en die is nu niet bepaald slecht te noemen.

50Km/h in de 5e versnelling rijden is natuurlijk niet al te geweldig, zuiniger word de auto daar echt niet van, je kunt beter 50 in de 3 rijden bv..dan hoeft de motor ook niet zo hard te trekken en loopt alles lekker 'soepel' en zuiniger uiteraard..Bij het doortrekken hoef je hem ook niet het rood in te jagen, maar onder zijn toeren rijden moet je ook niet doet.

Gr Stefan

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Stefan..
T.S. heeft het over een half uur lang 20 KM/U . Als hij inderdaad dat half uur onder barre omstandigheden heeft moeten rijden , dan heeft hij natuurlijk gelijk. Maar ik krijg sterk de indruk dat zijn rijstijl wel een oppepper kan gebruiken getuige wat hij zelf schrijft. En 50KM/U in z'n 5 .... ... Als die motor au kon roepen , dan deed hij dat.

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Hallo Pieter,

Ja dat is niet echt vreemd wat je nu ziet, zeker met de kou kan het iets langer duren dan normaal voor hij op temperatuur is..Alleen heb je nu stapvoets gereden en had je weinig rijwindkoeling, dat betekent ook dat hij wat sneller kan opwarmen t.o.v. als je goed door kan rijden..

Gr Stefan[/quote]
ok ik zal eens kijken wat hij doet als ik geen file heb en goed kan doorrijden.

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Je zegt bij # 5 dat je 50 in z'n 5 rijdt......
Dat is echt niet normaal.
Hiermee vermoord je de motor .
En dertig minuten 20 KM/U rijden bij 1000 tot 1200 toeren Is ook niet bevordelijk voor het humeur van je mede-wegebruikers, zelfs niet in de sneeuw.
Ook is de opwarmtijd dan onnodig lang.
Als je zuinig wil rijden zonder kans op vervuiling en motorschade moet je in het algemeen zoveel mogelijk boven de 2000 toeren blijven.[/quote]
Dan ken je mijn rijstijl helemaal niet, maar dat kan ik je niet kwalijk nemen want daar heb ik nog weinig over gezegd. Toen ik net mijn rijbewijs gehaald had reed ik zo hard mogelijk, veel toeren, niet zozeer omdat ik wist dat dat goed voor de motor was overigens. Dat is zo'n 22 jaar geleden. Nu rijd ik veel rustiger en probeer ik zo zuinig mogelijk te rijden. Toen ik hoorde van het "nieuwe rijden" bleek dat ik dat al deed. Zo snel mogelijk opschakelen. In het VW boekje staat dat overigens ook en staat een tabelletje met schakelpunten. Volgens die tabel *kun* je ook 50 rijden in z'n 5. Echt bevorderlijk voor de motor is dat volgens jullie echter niet.

OK, ik leer graag bij. Graag hoor ik van jullie hoe ik het mijn motor zo fijn mogelijk kan maken.

PS. dat half uur 20km/h was in een heel lange file uiteraard.

Roger10 (0), 14 jaar geleden

Ik zou een keer voor een smering 1,5l ATF olie bij de motorolie kiepen en hier ongeveer een 100km mee rijden en dan de motorolie +filter wisselen dan is deze motor degelijk gespoeld en zodoende is al het vastzittend vuil uit de motor en dit kost niet zoveel ,natuurlijk zorgen dat je niet teveel olie in totaal in de motor kiept!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

1,5 liter ATF olie is wel wat teveel van het goeie, pas op daarmee, zou niet meer dan een halve liter bij de olie gooien..

Beter is een goede reiniger van bv Forté maar dat was al gebeurt.

Zo het nu eens zo laten en afwachten.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Als je zuinig wilt rijden EN je motor heel wilt houden EN niet wil dat hij inwendig onnodig vervuilt, dan raad ik aan om in de praktijk zoveel mogelijk tussen de 2000 en 3000 toeren te blijven. Ongetwijfeld zijn er wel weer slimmerikken die hier kommentaar op hebben, maar dit is mijns inziens een globale leidraad. Natuurlijk moet je op momenten dat je meer vermogen nodig hebt hoger in toeren zitten.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat wou ik er ook zo ongeveer mee zeggen Tjaart, bij dat toerental loopt de moter lekker en 'soepeler' als in de ondertoeren rijden.

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Dat wou ik er ook zo ongeveer mee zeggen Tjaart, bij dat toerental loopt de moter lekker en 'soepeler' als in de ondertoeren rijden.[/quote]
Ik wil niet eigenwijs zijn, integendeel. Ik ben op zoek naar de perfecte balans tussen zuinigheid en wat voor de motor goed is. Ik heb eens gegoogled en kwam het onderstaande tegen in een FAQ van het nieuwe rijden. Als voorbeeld wordt de VW Golf zelfs genoemd. Maar wat zijn nu lage toeren? Ze hebben het over schakelen bij of onder 2000 toeren. En daarna over rijden met 1000 toeren. Criterium = "motor moet soepel draaien (zonder trillen of schokken)".

Ok heb zelf eens goed naar de toerenteller gekeken:
Mijn VW Golf rijdt bij 50 km/h:
in 3: 2200 toeren
in 4: 1800 toeren
in 5: 1400 toeren

Op basis van jullie adviezen (ik luister er goed naar) rijd ik nu 50 in 4 (dus 1800 toeren) ipv in 5. Ik probeer er ook aan te denken om pas bij 2000 toeren op te schakelen. Valt niet mee als je ergens aan gewend bent. Wagen verbruikt dan wel meer brandstof uiteraard.

VOORHEEN reed ik:
opschakelen tussen 1500-2000 toeren. Dat ging dan zo: doorschakelen naar 5 bij 1800 toeren en dan bij 1400 toeren in 5 doortuffen. Auto trilt of schokt echt niet. Accelereren ging natuurlijk niet zo vlot maar het ging wel. Ik schakelde ook nooit terug naar 4 om van 50 naar 80 te gaan. Dit ging me vlot genoeg.

Nieuwe rijden geeft aan om op te schakelen tussen 2000 en 2500 toeren.

Mijn brandstofverbruik ligt (gecombineerd stad-snelweg) zo rond de 8,0-8,5 liter/100km. In de winter wat hoger.

--------------------------- citaat "het nieuwe rijden" FAQ --------------------------

# Wordt de auto door het vroeg opschakelen niet lui?
Er is goed gekeken naar eventuele schadelijke effecten van de HNR-rijstijl, maar daarvan is geen sprake. Motoren worden ontworpen om gebruikt te worden over hun hele werkgebied. Dit is door diverse fabrikanten begin jaren '90 bevestigd (o.a. Volkswagen en Mitsubishi) en er is destijds een artikel over verschenen in het tijdschrift Auto- en Motortechniek. Verder onderschrijft ook TNO-Wegtransportmiddelen dat de rijstijl geen schadelijke gevolgen heeft voor de techniek. Ook in de meeste instructieboekjes van de auto wordt, als daarin'zuinig rijden' ter sprake komt, benadrukt dat de lage toerentallen goed te gebruiken zijn. Voorbeelden zijn Mazda 626 (schakelen bij of onder 2000 tpm) en Volkswagen Golf (in ieder geval al vanaf 1987 in het boekje dat de hoogste versnelling vanaf 40 km/uur kan worden gebruikt en dat er alleen hoeft te worden teruggeschakeld als er niet snel genoeg kan worden geaccelereerd).

# Is er zoiets als een minimum toerental?
Nee, een minimumtoerental is er niet. Bij constante snelheid kunnen sommige auto's al vanaf 1000 toeren of zelfs nog minder in hun hoogste versnelling rijden. Als u wilt accelereren en u merkt dat dit bij een laag toerental niet (snel genoeg) kan, dan moet u een versnelling terug. Andersom kunt u, als u met een constante snelheid rijdt, heel vaak in de hoogste versnelling rijden. Het enige criterium is altijd dat de motor soepel moet draaien (zonder trillen of schokken) en voor de rest is het een kwestie van uitproberen.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Wat ik bij # 25 geschreven heb, is een beknopte leidraad die voor verreweg de meeste auto's prima bruikbaar en begrijpelijk is. Ik kan hierover als ik wil pagina's vol schrijven over extreme lager-belasting en leibaandruk op de cilinderwanden enz. enz. maar dat is alleen interessant voor sommige profs. Als je desondanks bij 1000 toeren in z'n 5 wil rijden , ga je gang. Ik heb geen zin om hier een welles nietes spelletje van te maken.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Maare Pieter,

Loopt hij nog altijd zoals het hoort ?

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Wat ik bij # 25 geschreven heb, is een beknopte leidraad die voor verreweg de meeste auto's prima bruikbaar en begrijpelijk is. Ik kan hierover als ik wil pagina's vol schrijven over extreme lager-belasting en leibaandruk op de cilinderwanden enz. enz. maar dat is alleen interessant voor sommige profs. Als je desondanks bij 1000 toeren in z'n 5 wil rijden , ga je gang. Ik heb geen zin om hier een welles nietes spelletje van te maken.[/quote]
Beste ETWiersum,
Ik ben zeker niet uit op spelletjes en als je goed had gelezen dan had je gezien dat ik iets van jullie wil leren en ik me de adviezen ter harte genomen heb. Ik ben juist iemand die overal het fijne van wil weten en ben gewoon geïnteresseerd. Hoger in de toeren rijden doe ik vanaf nu sowieso al.

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Maare Pieter,

Loopt hij nog altijd zoals het hoort ?[/quote]
Ha Stefan,
Jawel, hij loopt nog goed. dwz het lampje is niet meer aan geweest en hij stottert niet meer. Met dit weer kan ik echter moeilijk met veel toeren rijden dus ik hoop dat hij het nog even volhoudt.

Groet Pieter

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=Selwin][quote=stefan84]Maare Pieter,

Loopt hij nog altijd zoals het hoort ?[/quote]
Ha Stefan,
Jawel, hij loopt nog goed. dwz het lampje is niet meer aan geweest en hij stottert niet meer. Met dit weer kan ik echter moeilijk met veel toeren rijden dus ik hoop dat hij het nog even volhoudt.

Groet Pieter[/quote]
Goedemorgen,
Ik was er al bang voor na 4 dagen geheel stilstaan: het lampje begon vanochtend weer te knipperen. Bij het starten merkte ik het al. Hij liep na het loslaten van de startmotor op 3 poten, het leken er zelfs maar 2 (kan dat eigenlijk?). Nou ja hij liep echt heel moeilijk. Ik moest een beetje gas geven om alle 4 de cylinders mee te laten doen want dat ging niet vanzelf.

Bij opnieuw starten knipperde het lampje niet meer. Maar na wegrijden al snel weer wel. Het rare is dat ik weinig tot geen cylinderoverslag merk als ik heel rustig optrek.

NB door de gladheid op de wegen heb ik niet de gelegenheid gehad om op jullie adviezen een lang stuk te gaan rijden met de auto. Daarom heeft hij een aantal dagen stilgestaan (van 24 december 's middags tot 28 december 's ochtends).

Misschien moet ik - nu het ijs weg is - dan nu maar een heel stuk gaan rijden met de auto, met super brandstof en misschien nog wat Forte erbij als dat niet genoeg is?

MAAR: het lampje dat eerst alleen knipperde blijft nu *continu* branden. Bij opnieuw starten gaat hij ook direct aan, ook al heb ik nog niets gereden. Kan ik daar dan wel een heel stuk mee gaan rijden?

Santa (0), 14 jaar geleden

Grappig, die discussie over wel of niet in de 5e versn. rijden bij 50 km. per uur.
Het kan echt wel, het is niet zo'n probleem maar er wordt wel iets belangrijks vergeten: accelereren.
Bij het rijden in een hoge versnelling met lage toeren willen versnellen van 50 naar 80....??
Stap eens op je racefiets en rijd in een hoge versnelling bij lage snelheid en probeer eens te versnellen........
De fiets zal niet protesteren, de berijder wel.
Bij de auto is de "berijder" in dit geval de aandrijflijn. Lagers e.d. krijgen het dan vreselijk voor hun kiezen zoals al eerder eengegeven.
De grootste bezuiniging tijdens het rijden wordt bereikt met KIJKEN......
Klinkt raar maar het is zo. Beter en veeel verder vooruitkijken en daardoor beter anticiperen levert meer besparing op dan 50 in zijn 5 rijden.........
Ook niet versn. voor versn. terugschakelen, heeft geen totaal geen zin bij dagelijks gebruik.
Uit laten rollen en op het juiste moment de juiste versnelling inleggen. Blijft het verkeerslicht rood? Dan gewoon laten uitrollen in de hoogste versnelling en de koppeling intrappen vlak voordat de motor gaat "bokken".
Afremmen op de motor die brandstofinjectie heeft kost GEEN brandstof.
Maar goed, het is net als het rijden met hoge snelheden, ook DAAR bepaalt het correcte kijkgedrag de hoogte van je bonus/malus........

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Ik kan het min of meer wel met je eens zijn v.w.b. je mening over 50 in z'n 5 Santa . Maar dan wel als die mitsen en maren opgevolgd worden. En dan nog lijkt het me niet goed om daar je dagelijkse rijstijl van te maken. Bovendien is het gevaar groot dat mensen onthouden dat het kan en dat ze de mitsen en maren vergeten. Verder is de ene motor de andere niet, d.w.z. niet elke motor voelt zich even lekker bij dergelijke lage toeren. En met anticiperen ben ik het volledig eens. Minder hoge brandstofkosten en minder kans op schade.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het lampje brandt dan is er een storing geconstateerd. Aangezien dit al gebeurt voordat de motor zelfs maar gestart is wijst dit op een sensor (of de bekabeling daarvan). Even laten uitlezen bij de dealer en je weet meer.

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=Santa]Grappig, die discussie over wel of niet in de 5e versn. rijden bij 50 km. per uur.
Het kan echt wel, het is niet zo'n probleem maar er wordt wel iets belangrijks vergeten: accelereren.
Bij het rijden in een hoge versnelling met lage toeren willen versnellen van 50 naar 80....??

Afremmen op de motor die brandstofinjectie heeft kost GEEN brandstof. [/quote]
Dag Santa,

Dat van dat accelereren is nuttig om te weten. Dat deed ik in z'n 5 natuurlijk superlangzaam (in 15-20 seconden denk ik zo) en als dat sneller moest dan schakelde ik terug naar 4. Goed om te weten dat dit de motor te zwaar belasten kan.

Ik ben met je eens dat kijken ook erg belangrijk is en dat doe ik ook. Uitrollen in de hoogste versnelling doe ik ook, je kunt op je boordcomputer zien wanneer de brandstoftoevoer weer open gaat. Dit is in elk geval al ruim voordat hij gaat bokken.
Ik denk dat zuinig rijden een combinatie is van al die dingen samen. Als je het een doet hoef je het ander niet te laten.... :-)

Maar dan nog dit:
Een vriend van mij is Octavia 1.4tsi DSG7 gaan rijden. Bij rustig optrekken vertoont die auto een schakelgedrag dat precies past op dat wat ik placht te doen. Hij schakelt steeds tussen 1400 en 1800 toeren. 50 rijden gaat ook met heel weinig toeren. Dan kan het toch inderdaad niet slecht voor de motor zijn zou je zeggen en dit onderschrijft jouw mening.

De BMW 325i automaat (de E30 uit ca. 1987) schakelt ook al heel snel op. Dit is dan wel een 6 cylinder 175 pk, maar toch......

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Als het lampje brandt dan is er een storing geconstateerd. Aangezien dit al gebeurt voordat de motor zelfs maar gestart is wijst dit op een sensor (of de bekabeling daarvan). Even laten uitlezen bij de dealer en je weet meer.[/quote]
Dag Oldford,
Nee het lampje brandt niet (als enige) voordat de motor is gestart. Ik bedoelde maar te zeggen dat het na het starten direct weer aanspringt.

Ik heb een update: mijn vrouw heeft net met de auto iemand weggebracht naar het station.
Starten bij huis -> Lampje was continu aan
Starten bij station -> Lampje was continu aan
....tussendoor tanken Super 98.
Starten bij pompstation -> Lampje bleef uit.

Nu lijkt mij niet dat dit (alleen) kan komen door de Super98, aangezien de eerste zoveel seconden nog Euro95 werd verbrand die nog in de leiding zat.

Maar: de tank was vrijwel leeg. Moet het systeem dat zorgt voor de benzinetoevoer harder werken bij een lege tank? En is er dan misschien daar iets (bijna?) defect waarvan je het pas merkt als de tank bijna leeg is?

tis maar een ideetje van een domme betontechneut die niet veel (maar meer dan niets) van auto's weet.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee pieter

Het zal wel puur toeval zijn geweest dat na het tanken het lampje niet meer is gaan branden..

De pomp hoeft niet harder te werken in de tank, alleen is de tank compleet leeg rijden tot de laatste druppel ook geen goede optie, de eventuele troep in de tank gaat zo mee het systeem in, en als de pomp droog loopt, kan deze sneuvelen.

Ik ben bang dat je hem toch even aan het uitlezen komt, die lamp gaat gegarandeerd weer branden, als hij al niet weer brand nu :)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog steeds uitlezen. Nu is het gissen en misschien is dit wel het probleem.

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

Ik zit net dit intressante artikel te lezen , grappig trouwens dat de dealer er meteen een nieuwe motor in wil zetten? Hebben jullie wel eens aan de BDP sensor gedacht , zou dit niet een boosdoener kunnen zijn?

Is maar een gedachte , want er is al veel aangedragen, maar nogmaals laat hem eens uitlezen door iemand die in het bezit is van VagCom , en laat hem dan ook eens rijdend uitlezen , want dit doen dealers niet!

Ik blijf deze zeker volgen , groet Hans

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dealers zijn best bereid om een auto rijdend uit te lezen, als de klant daar opdracht voor geeft en de rekening betaalt.
Maar vaak vindt deze uitlezen van codes al te duur.

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=hcaluwe]Ik zit net dit intressante artikel te lezen , grappig trouwens dat de dealer er meteen een nieuwe motor in wil zetten? Hebben jullie wel eens aan de BDP sensor gedacht , zou dit niet een boosdoener kunnen zijn?

Is maar een gedachte , want er is al veel aangedragen, maar nogmaals laat hem eens uitlezen door iemand die in het bezit is van VagCom , en laat hem dan ook eens rijdend uitlezen , want dit doen dealers niet!

Ik blijf deze zeker volgen , groet Hans[/quote]
Hallo hcaluwe,

heb even gegoogled op bdp sensor. heeft met ontsteking te maken dus zou kunnen, maar soms doet auto het 200km lang uitstekend. zou het dan toch daarmee te maken kunnen hebben, maw een soms wel / soms niet probleem?

storingsgeheugen is al 3 of 4 keer uitgelezen. steeds dezelfde storing:

"cylinderoverslag op cylinder 1". Theorie van dealer is dat cylinder 4 de boosdoener zou zijn (cylinder 1 en 4 worden afwisselend ontstoken en het storingsgeheugen kan volgens de dealer geen onderscheid maken tussen 1 en 4) omdat daar "die ene keer" de compressie zo laag gemeten was.

Hoe dan ook, de storingsmelding is steeds hetzelfde. Kan natuurlijk weer een keer laten uitlezen, zal wel een a twee tientjes kosten. Denk je dat dat aan te raden is? schiet ik er wat mee op?

Nog een algemene vraag:
Weet iemand misschien of alle voorgaande storingen die al een keer uitgelezen zijn geweest altijd zichtbaar blijven (en bijv. gemarkeerd als "gelezen" oid)? Dank.

Groet Pieter

hcaluwe (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Dealers zijn best bereid om een auto rijdend uit te lezen, als de klant daar opdracht voor geeft en de rekening betaalt.
Maar vaak vindt deze uitlezen van codes al te duur.[/quote]
Ik bedoel daarmee te zeggen dat ze niet zitten te springen om hem rijdend uit te lezen!

Ze stoppen liever een nieuwe motor erin?

En Pieter, als ze het geheugen niet gewist hebben blijven alle voorgaande storingen erin staan.

Hans

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nu zal het bij elke auto anders zijn, maar soms wist de storing zichzelf als hij bv niet meer is voorgekomen na 50 starts o.i.d.

Maar de bdp sensor geloof ik hier niet zo in..

Gr Stefan

Selwin (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

De auto heeft *bij vochtig weer* af en toe toch weer motorstoring. Het is erg opvallend dat het steeds bij vochtige lucht is.

1e keer: de maandag na de kerstdagen. Auto had stilgestaan van vrijdag - maandag. Het dooide toen.
2e keer: zondag 17 januari. De eerste dag dat het weer dooit na veel koude - en droge - sneeuwdagen.
Tussendoor geen enkel probleem gehad. Gisteren nog 300 km snelweg gereden waarvan 200 km in Duitsland (om naar een nieuwe auto te gaan kijken).

km-stand is nu 184500. Dus 3500 bijna-probleemloze kilometers sinds de problemen begonnen.

Even resumerend:
- VW Golf Variant benzine 2.0 85 kW
- 184000 km
- sinds 30 november / km 181.000: Motorstoringslampje aan: soms knipperend, soms continu
- problemen steeds *enkel* na koude start, gedurende 5 minuten
pogingen tot oplossen:
- 1 bougie (cyl 1) vervangen (hielp niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- bougiekabels vervangen (hielp ook niet: volgende ochtend zelfde probleem)
- lucht temp.meter vervangen (hielp ook niet)
- forté bijgemengd (hielp ook niet)
- auto rijdt verder supergoed, uren achterelkaar op de autobahn

Vragen:
- nu we weten dat vocht erg meespeelt, waar moeten we gaan zoeken? Bobine? Luchtmassameter?
- bougies 2, 3 en 4 zijn nog niet vervangen of schoongemaakt. Proberen?

Het lijkt nogal zonde om allerlei onderdelen (min of meer lukraak) te gaan vervangen als het niet nodig is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groet,

Selwin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Selwin,

De bougie`s kun je beter per set vervangen en niet per stuk,

Neem morgenvroeg eens een plantenspuit en spuit bougiekabels en bobine eens nat als de motor loopt, zie je vonkjes, hoor je geknetter of slaat de motor af, dan weet je hoelaat het is..

Als de compressie werkelijk zo slecht was, reed je nu ook geen 3500 km probleemloos..

Gr Stefan

Selwin (0), 14 jaar geleden

Ha Stefan,
- Men heeft jouw plantenspuit-tip uitgevoerd bij een dealer in Venlo (toen even dichtstbijzijnde dealer) en een vonkenregen gerapporteerd. Advies was toen om de bougiekabels te vervangen (hadden ze niet in voorraad).
- Bougiekabels enkele dagen later vervangen (bij mijn eigen dealer), maar plantenspuit-actie niet herhaald.
[quote]zie je vonkjes, hoor je geknetter of slaat de motor af, dan weet je hoelaat het is..[/quote]
Eh...hoe laat is het dan? Ik ben tenslotte maar een simpele betontechneut......
- Ik neem aan dat het dan niet meer de bougiekabels kunnen zijn, die zijn immers nieuw.
- dan dus de bobine?
- de bougiekabels duiken met z'n vieren gebundeld vanaf het inlaatspruitstuk de diepte in. Moet ik alleen die kabels + de bobine inspuiten? Alles moet immers ook weer droog worden en ik heb geen perslucht thuis.
- Na afloop diagnose gewoon droogmaken met oude vaatdoek?
[quote]Als de compressie werkelijk zo slecht was, reed je nu ook geen 3500 km probleemloos..
Gr Stefan[/quote]
Dat is tenminste geruststellend......!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Pieter,

Ik zou het morgen gewoon even proberen, als de kabels nieuw en goed zijn, dan zouden deze niet mogen overslaan, maar het lijkt wel hier gezocht moeten worden aangezien het probleem zich bij vochtig weer voordoet, je kan gewoon als de motor loopt de kabels nat sproeien en de bobine, droogmaken is niet perse nodig maar het kan wel met een doek bv..

Zie je nu wel vonken, of slaat hij af, dan kom je hier het probleem aan het zoeken, je kan de boel dan ook droog maken en eens wat WD40 erover spuiten, over de kabels en bobine, meestal helpt dat wel een tijd, maar het is niet blijvend.

Ik ben benieuwt..

Gr Stefan

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Pieter,

Ik zou het morgen gewoon even proberen, als de kabels nieuw en goed zijn, dan zouden deze niet mogen overslaan, maar het lijkt wel hier gezocht moeten worden aangezien het probleem zich bij vochtig weer voordoet, je kan gewoon als de motor loopt de kabels nat sproeien en de bobine, droogmaken is niet perse nodig maar het kan wel met een doek bv..

Zie je nu wel vonken, of slaat hij af, dan kom je hier het probleem aan het zoeken, je kan de boel dan ook droog maken en eens wat WD40 erover spuiten, over de kabels en bobine, meestal helpt dat wel een tijd, maar het is niet blijvend.

Ik ben benieuwt..

Gr Stefan[/quote]
Ok ga ik doen. Dank voor je reacties!
Gr. Selwin

Selwin (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Pieter,

Ik zou het morgen gewoon even proberen, als de kabels nieuw en goed zijn, dan zouden deze niet mogen overslaan, maar het lijkt wel hier gezocht moeten worden aangezien het probleem zich bij vochtig weer voordoet, je kan gewoon als de motor loopt de kabels nat sproeien en de bobine, droogmaken is niet perse nodig maar het kan wel met een doek bv..

Zie je nu wel vonken, of slaat hij af, dan kom je hier het probleem aan het zoeken, je kan de boel dan ook droog maken en eens wat WD40 erover spuiten, over de kabels en bobine, meestal helpt dat wel een tijd, maar het is niet blijvend.

Ik ben benieuwt..

Gr Stefan[/quote]
OK ik heb de kabels en de bobine nat gespoten met draaiende motor. Geen vonken of andere ongeregeldheden gezien. Daarna gestart terwijl alles nog nat was en dit ging prima. Ik moet wel zeggen dat ik er slecht bij kon met de vandaag nieuw gekochte plantenspuit. Uiteindelijk had ik alles wel flink nat. De plantenspuit stond op de uiterste "nevel" stand. Na afloop zaten er wel grote druppels op de kabels en de bobine.

Zijn er nog andere onderdelen die bij nat weer cylinderoverslag kunnen geven? Onze motor heeft geen verdeelkap, er gaan vanuit de bobine direct 4 kabels naar de cylinders.

Misschien moet ik nog proberen eerst 4 nieuwe bougies te plaatsen? Kunnen bougies last hebben van vochtig weer? Ik heb bougie 4 en 3 wel wat nat gekregen maar 1 en 2 kon ik niet bij vanwege het inlaatspruitstuk.

Ben benieuwd naar de volgende stap.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.