auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Automatische versnellingsbak schakelt niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 110 PK AUT

. Vanaf gisteren schakelt de automaat niet meer. In zijn DRIVE blijft hij in de 3e versnelling rijden. Er brandde echter geen signaleringslampje.

Mijn monteur vroeg of de VW-garage al ooit olie ververst heeft in de aut. versnellingsbak. Bij navraag bij de garage blijkt, dat men bij elke grote beurt kontroleert. Echter volgens de daar geregistreerde gegevens van mijn auto blijkt, dat er nooit olie ververst is van de aut. veranellingsbak. Ook de filter is niet verwisselt. Ik heb dit nagekeken op de faktuur en er is nooit olie gerekend voor de aut. versnellingsbak en geen filter vervangen. Ook op de onderhoudslijsten van de uit te voeren akties voor elke beurt stond dit niet vermeld..
De auto heeft nu 175.000 gereden en is tot 150.000 bij de VW-dealer in onderhoud geweest.

Vraag: . Is het normaal dat olie+ filter in de automatische versnellingsbak nooit vervangen wordt in het VW-onderhoudsschema van de VW-Passat? Zit in de aut. versn.bak geen pijlstok in; wij konden die niet vinden. Kan ik er nog mee blijven rijden?

De akties die we willen doen zijn:
. Uitlezen op storingen.
. Vervangen olie+filter in de automatische versnellingsbak.
. Andere akties mogelijk???

Bvd , Tini

Geplaatst door

Tini van Bussel (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=Tini van Bussel]De akties die we willen doen zijn:
. Uitlezen op storingen.
. Vervangen olie+filter in de automatische versnellingsbak.
. Andere akties mogelijk???[/quote]
dit kun je proberen [b]Vervangen olie+filter in de automatische versnellingsbak[/b] maar ben er bang voor. ik hoop dat ik ongelijk heb, deze bak is waarschijnlijk overleden.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=Tini van Bussel]. In zijn DRIVE blijft hij in de 3e versnelling rijden. Er brandde echter geen signaleringslampje.[/quote]
Schakelt hij niet door naar 4 of rijdt hij weg in 3 ?

AS1 250

17 jaar

In zijn DRIVE rijdt hij in zijn 3 weg. Als ik de versnelling in zijn 2 zet, dan rijdt hij in zijn 2 weg. Zet ik hem daarna in zijn DRIVE of 3 dan wordt naar 3 geschakeld en blijft hij in zijn 3.

[quote=Tini van Bussel]In zijn DRIVE rijdt hij in zijn 3 weg. Als ik de versnelling in zijn 2 zet, dan rijdt hij in zijn 2 weg. Zet ik hem daarna in zijn DRIVE of 3 dan wordt naar 3 geschakeld en blijft hij in zijn 3.[/quote]
wat zie je op het display, ------------------- balkjes ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Hoi Paul,

Ik heb in het instruktieboekje gekeken; daar staat niet in , dat er een signaleringslampje aangaat. Ik heb ook geen display, waar waarschuwingen/foutmeldingen op vermeld worden.
Weet jij misschientoevallig het type van de versnellingsbak en wat de kosten ongeveer zijn van zo'n bak (een gereviseerde) in de "worst cae"als hij inderdaad overleden is?

Bvd vast voor jouw antwoord, groetjen, Tini

type van de bak weet ik zo niet, is te zien op de sticker in de kofferbak. reken op ruim 2250,- voor revisie ex montage.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul,

weet jij of VW voorschrijft dat er om de x-kilometer de olie /filter in de aut. versnellingsbak ververst moet worden? Dit is bij mij nl. niet gedaan. Zijn er ook goede goedkopere mogelijkheden dan vervanging door een gereviseerde bak?

Bvd, Tini

[quote=Tini van Bussel]Paul,

weet jij of VW voorschrijft dat er om de x-kilometer de olie /filter in de aut. versnellingsbak ververst moet worden? Dit is bij mij nl. niet gedaan. Zijn er ook goede goedkopere mogelijkheden dan vervanging door een gereviseerde bak?

Bvd, Tini[/quote]
men spreekt over een longlife-vulling. frappant is, dat men direct ververst mocht zich een probleem voordoen eigelijk loopt men achter de feiten aan..... daarvan heb je nu een afschrift hoe vervelend het ook is.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Paul,

Bedankt voor je antwoorden; ik weet nu een stuk meer. Ik laat wel weten, wat er gedaan moet worden om het probleem op te lossen.

Groeten en prettig weekend, Tini

tini

succes....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

[quote=Tini van Bussel]In zijn DRIVE rijdt hij in zijn 3 weg. Als ik de versnelling in zijn 2 zet, dan rijdt hij in zijn 2 weg. Zet ik hem daarna in zijn DRIVE of 3 dan wordt naar 3 geschakeld en blijft hij in zijn 3.[/quote]
Bijzonder probleem. Die pookstanden zijn er om te zorgen dat hij niet verder doorschakelt dan de gekozen stand, niet om daar gelijk in weg te rijden...
Ik zou eens met een paar specialisten bellen. In ieder geval Autrans.
Het zou mij niet verbazen dat dit een elektrisch probleem of probleem in het hydraulisch blok is. Afhankelijk van de staat van de bak is revisie dan wellicht nog niet nodig.

AS1 250

17 jaar

[quote=AS1]Het zou mij niet verbazen dat dit een elektrisch probleem[/quote]
vandaar dat ik ook vroeg : zijn er balkjes [b]- - - - - - - - - - -[/b] zichtbaar in het display.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Hoi Paul,

In het display, waar normaal PRND321 of te wel de stand vd keuzehendelstanden staat, wordt bij het zetten in bv. R netjes "R" vermeld. Daar staan dus GEEN streepjes. Bedoel je dat displayveld?

Waar staat op het etiket welke aut. bak het is?. Ik heb enkele dingen van het etiket hieronder vermeld.

Op het etiket staat: Passat Lim Basis L 481T en daaronder: DI KW AG4
Als "Motorkb" staat DMX en als "Eng.code/Transcode" staat : AFN.

Gr. Tini

Status nu:
. De elektronika is uitgelezen; Er kwam een foutboodschap "Toerental niet bekend" (van de bak).
. De bak schakelt overigens wanneer je hem van zijn 2 naar zijn 3 zet wel over. Echter heel geleidelijk.

De volgende stap die gebeurt is :olie+filter in bak verwisselen + kijken of er op het 1e gezicht iets in de bak is, waardoor het signaal doorgegevn werd "Toerental niet bekend".

Hebben jullie nog tips????

[quote=Tini van Bussel]. De elektronika is uitgelezen; Er kwam een foutboodschap "Toerental niet bekend" (van de bak).[/quote]
waarschijnlijk toerentalsensor defect.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Hoi Paul,

Ik heb op Internet een beschrijving gevonden hoe olie en filter van de AG4 verwisseld moet worden. Voor jouw info (www.rodionenkin.de). Hier staat hij ook voor de TT5.

Echter de toerentalsensor, waar zit die in de bak? Kunnen we die makkelijk aan?

Groetjes,
Tini

Hoi Paul,

Is de toerentalsensor apart te krijgen en zo ja waar is die te bestellen??

Gr.,Tini

[quote=Tini van Bussel]Hoi Paul,

Is de toerentalsensor apart te krijgen en zo ja waar is die te bestellen??

Gr.,Tini[/quote]
[url=http://imageshack.us][img]http://img178.imageshack.us/img178/1347/...[/img][/url]

Afb.11 Toerentalsensor versnellingsbak -G38

Inbouwplaats: de toerentalsensor versnellingsbak zit links boven op de versnellingsbak.

Toerentalsensor versnellingsbak uit- en inbouwen

‒ Witte steker van sensor lostrekken.
‒ Bout uitbouwen, sensor eruit trekken.
‒ O-ring altijd vervangen.


Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Bedankt vast Paul.

Men is nu bezig met verwisselen olie en filter en om de toerentalsensor er in te zetten. Ik laat het resultaat weten.

Bedankt, en groeten,Tini

Hallo Paul,

Mijn hartelijke dank voor uw informatie.HET PROBLEEM IS REEDS OPGELOST.

Na het uitlezen van de VAG-COM met melding "Toerental niet bekend" is de olie en de filter en de toerentalsensor in de bak vervangen. Mijn professonal (op gebied van Airco-service en Transportkoeling Specilalist) (NEFEL, Hooibeemd 1E te Helmond: 0492-526546) voelde aan de kabel aan vond die "eigenaardig" voelen.
De kabel van de toerentalsensor bleek buiten de bak aangevreten te zijn door ?.
Nu wil het feit, dat we einde vorige week van enkele dagen vakantie Zuid-Limburg in het Heuvelland teruggekomen zijn. En het probleem met schakelen van 3 naar de hoogste versnelling vond plaats op de terugreis. Wij denken nu, dat een marter overnacht heeft onder de motorkap, omdat ook ander zacht rubber aangevreten bleek te zijn.

Nogmaals mijn hartelijke dank voor uw moeite. Dank zij uw specialistische kennis kon ik de reparatie goed volgen en bleek het gelukkig niet in de bak te liggen. Maar ja, dat weet je pas achteraf. Eerst begint men met de logische dingen. Dat dit ook kan is toch ook weer een stukje kennisuitbreiding voor de professionals. Dit probleem komt nl. wat ik zeker weet in Duitsland voor en ook in Zuid-Limburg.

Ik wil ook (WWW)AMTRANS bedanken voor de ondersteuning mbt de mogelijk benodigde onderdelen mbt aut. versnellingsbakken . Daarnaast heb ik ook nog via mijn professional een bedrijf gevonden met 20 jaar ervaring in revisie van automatische versnellingsbakken (Peter Achten Transmissieservice BV., Voltstraat 24, te Deurne (0493-310951).

Ik vermeld deze bedrijven, omdat deze mij in staat stelde, met advies van PAUL KELDER, het probleem op te lossen.

Voor mij is de waarde van dit forum duidelijk. Hopenlijk hebben anderen weer plezier van de hierin vermelde kennis mbt de oplossing van dit probleem.

Groeten en nogmaals bedankt aan metname Paul ,
Tini van Bussel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.