hallo,
Heb hier een Golf 4 van '99 binnen, 1400cc 16v 55kw AHW motor met 100000km op de teller teven goed onderhouden, waar ik het carter afgehaald heb ter controle, ik vond een half versleten axiaallager terug op de bodem van het carter.
Nu ben ik hier en elders wat aan het zoeken naar gelijkaardige toestanden, en kom ik uit op een reeds gesloten toppic van 2004, http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Een zekere Alexander uit Den Haag schrijft:
"Controleer inderdaad zoals Hans W al zei de oliedruk.stationair 1,5 a 2 bar.Kom je hier niet aan haal dan maar de carterpan onder vandaan en kijk of je axiaallagers tegen komt."
Het lijkt er op zoals de zinsbouw doet vermoeden, dat dit meer voorkomt.
Is er hier een verhaal rond, oorzaak, misschien oliepomp?...
Beste Alexander en/of anderen, wie kan mij hier meer info over geven, mogelijke oorzaak?
Alvast bedankt,
Tom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand?
De axiaallager die ik in het carter los terugvond is diegene die niet versleten is. (had ik hierboven fout vermeld)
De half versleten zat nog op zijn plaats, en heb ik er uit gehaald.
Het lijkt er op dat de krukas meer richting versnellingsbak duwd, aan de andere zijde waar de axiaal lager zit komt dan meer spelling en kan hij er tussenuit glippen.
Iemand ervaring mee?
Bedankt, mvg,
Tom.
Niet zo zeer met de axiaallagers maar wel de oliepomp die dichtkoolt en kantelende zuigers bij alle 1.4 16V's.
Bedankt Ricky,
Van die kantelende zuigers had ik idd al gehoord bij dit type motor, hiermee kunnen ze nog even mee doorrijden had ik vernomen.
In dit geval zal ik de oliepomp dan maar eens vervangen.
Heb namelijk de klant nog eens gehoord, en het olielampje gaat in lage toeren knipperen bij warme motor, onder de 2000 toeren, als hij dan gas geeft tot 3000 toeren en/of hoger gaat het weer uit.
Was het niet zo dat een knipperend olielampje een te lage oliedruk weergeeft en wanneer het constand brand is er amper of geen oliedruk, vanaf welke druk of waarde zal het olielampje beginnen knipperen, ik dacht 1bar?
Mvg, Tom.
Dat de druk te laag is zou dan denk ik komen door dat lager wat weg is, er is dan weinig tegendruk en dan dus te weinig oliedruk. Maar de zeef zit niet dicht?
Ik zou denk ik de krukaslagers eens goed controleren ivm oliedruklampje op lage toeten.
Nee, zeef zat niet dicht, was allemaal vrij proper binnenin, ik zal wat verder op onderzoek uit gaan en idd de lagerschelpen eens controleren.
Ik vind het alleen wel raar dat één axiaallager gesleten is en de andere niet.
komt vaker voor meestal bij aluminium motoren,krukas wordt axiaal belast door de koppeling in te trappen.
pedaalridders en caravantrekkers meestal, bij te intensief gebruik v/d koppeling.
krukas / blok axiaal slijtage. oliepompdeksel slijtage daar deze op de voorzijde krukas gemonteerd zit.
bij oliedruk meting gaat de oliedruk stijgen bij ingetrapte koppeling, bij toerental verhoging gaat deze niet aan de waarden komen
omdat oliepomp inwendig slijtage heeft.
Liijkt me aannemelijk Bert,
De eigenaar is een oudere man, eerste eigenaar van het Golfje,
Zou wel eens best kunnen dat deze een linkervoet heeft die wat blijft hangen.
Mvg, Tom.
We hebben de krukas gedemoteerd deze was op de plaats van de axiaallager ingesleten, ca. 0,5mm. De krukas was dus tegen de oliepomp aan het duwen.
Hebben de krukas laten slijpen en een oversized axiaallager gemonteerd. Nieuwe oliepomp erop met filter en olie.
En lijkt nu ok, draaid weer mooi zonder problemen.
Probleem opgelost, Dank voor de info.
Mvg, Tom.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar