Volkswagen Golf 4, 1.4 16v, AHW: Stationair toerental onregelmatig en te laag,tikkend geluid

Bouwjaar: 1998

Auto rijdt en loopt tijdens gebruik 100% zonder rare geluiden o.i.d. Behalve stationair, dan gaat hij langzaam maar zeker steeds onregelmatiger lopen en wordt er een licht tikkend geluid hoorbaar alsof het klepstoters zijn. Hij gaat dan ook lichtjes ploffen in de uitlaat. De auto heeft 65000 km gelopen en de laatste 2000 op Shell V-power. De motor is brandschoon inwendig evenals de voorgeschreven motorolie. Er zaten en zitten geen storingen in het geheugen en volgens zelfdiagnose is alles OK. Wanneer men een ouderwetse stroboscooplamp aansluit dan ziet men zodra dat tikkend geluid komt, er onregelmatigheden in de ontsteking komen. Vernieuwd zijn het gasklephuis, de bougies, carterontluchting compl. gereinigd, bobine/dis-ontsteking met andere auto gewisseld, echter alles zonder resultaat. Krukas en nokkenassensor gemeten en ook in orde. Wat kan dit nog zijn? Ik weet het echt niet meer. De klant krijgt er grijs haar van, maar ik nog meer. Wie kan me aan de oplossing helpen. Graag z.s.m. Alvast hartelijk bedankt !! Groeten Michel.

rijsewijk

Geplaatst door rijsewijk (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Michel,
is de oliedruk wel hoog genoeg wanneer de motor stationair loopt.

Hans

peterbruusk (0) PRO, 19 jaar geleden

Michel,
Heb ik ooit een keer gehad met een defect registrerende toerental sensor. Bij hogere toeren maakte het niet uit dat het circa 1 a 3 & van de RPM miste maar bij stationair toerental kwam het opduiken. In eerste instantie dacht ik aan valse lucht na de gasklep of je gasklephuis maar als je dat hebt vervangen nijg ik sterk naar de sensoren!

Peter

alexander242 (0) PRO, 19 jaar geleden

Controleer inderdaad zoals Hans W al zei de oliedruk.stationair 1,5 a 2 bar.Kom je hier niet aan haal dan maar de carterpan onder vandaan en kijk of je axiaallagers tegen komt.

Koos6375 (0) PRO, 19 jaar geleden

Controleer de spanner van de distributieriem
De kunstofbuitenzijde van de rol breekt soms af en de distributie raakt van tijd en de motor loopt slecht en tikt

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

koos heeft gelijk controleer de riemen even dat is niet het sterkste punt ven deze motoren

Soundmachine (0), 19 jaar geleden

Heb gehoord dat het tikkende geluid, dat lijkt op een tikkende klepstoter, ook een kantelende zuiger kan zijn?

Misschien is in die hoek zoeken.

alessio (0), 19 jaar geleden

als je onregelmatigheden krijgt in je onsteking en je begint dan tikkende geluiden te horen dan is je motor gewoon aan het pingelen maar niet hard genoeg voor de klopsensor het te laten detecteren en daarom meet je ook geen foutcodes. je moet je wagen eens stationair laten draaien en dan je uitlaatgassen eens gaan meten dan zal je meer NOx gaan meten omdat als je motor pingelt dan stijgen de drukken maar ook de temperaturen dus zullen er zich meer NOX gaan vormen. dit zal niet spectaculair meer zijn maar controleer het met een andere golf van dezelfde type.
bij vele motoren wordt de het stationair toerental geregeld met een stappenmotertje of stelmotertje maar soms ook in combinatie met de onsteking.
door de onsteking te gaan vervroegen zal men dichter bij de pingelgrens gaan werken waar het rendement het grootst is en dan zal het toerental gaan stijgen, door de onsteking te verlaten zal het toerental dan weer dalen.

ik denk dat de regelkring van het stationair bedrijftoestand niet meer goed werkt want de ECU heeft geen feedback meer van de klopsensor en daarom denk ik dat het daar iets mee te maken heeft. de klopsensoren zijn sensoren dat bestaan uit piezo elementen en is één van de enige waar geen zelfdiagnose op kan uitgevoerd worden door de wagen.

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

het komt wel vaker voo rbij die 1.4 een kantelende zuiger.

VW Parts Grunn (0) PRO, 3 jaar geleden

Is er iemand die weet wat de oplossing was voor dit probleem?

bert klein (45) PRO, 3 jaar geleden

oliepomp slijtage door versleten of uitgelopen krukasaxiaallagers, dus oliedruk meten,of carter demonteren krukas axiale speling kontroleren,
bij deze motor zit de oliepomp op de krukas,bij te veel axiale speling wordt bij ingetrapte koppeling
de oliepomp ingedrukt waardoor deze inwendig slijtage oploopt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.