Hallo lezers,
Mijn Golf Variant TDI uit 7/2001 heeft nu al meer dan een jaar het volgende probleem:
De auto is standaard af fabriek voorzien van 205/55/16 stalen velgen. In 2003 heb ik daar 4x nieuwe Nokian NRVI banden op laten zetten (Conti's waren af) . Deze Finse banden waren eerst al heel moeilijk te balanceren. Steeds weer moest er 10 gram lood aan en dan weer er af om ze "rond" te krijgen (draaide al niet zo lekker rond op apparaat). Op een gegeven moment begon het stuur van de auto met afremmen boven 110km/u te trillen. Mijn garagehouder heeft toen nieuwe schijven en blokken (goed klasse A merk) gemonteerd waarna het probleem weg was. Na 1500km was het probleem er weer. Maar weer schijven afdraaien en andere blokken...Nop. Dan ook maar "aspunten" vervangen, want deze bleken ook krom. Het leek ook toen 1500km OK te zijn. Helaas.
Inmiddels zijn de Nokians er voor al weer af omdat deze vreemd aflsleten en ook tijdens het rijden trilden. Er leek een soort trapgevel slijtage in te komen . Ik heb voor nu Michelin Pilot HX banden (mooi symmetrisch profiel) en zijn de schijven aan de auto afgedraaid ipv van de auto af. Tijdens rijden is er geen trilling voelbaar en is alles weer OK. Te vroeg gejuichd. Weer na 1500km problemen bij remmen.
Het lijkt wel of de problemen op ZOAB asfalt erger zijn dan op "oud" type wegdek, maar ook daar trilt het stuur bij remmen, zij het minder. Ook temperatuur lijkt uit te maken. Bij koude is het beter dan met warm weer.
Garagehouder geeft aan het niet meer te weten (overigens zeer kundig en behulpzaam) en geeft tevens aan dat een 16" band ten opzichte van een 15" altijd minder comfortabel is. Ik probeer er aan "te wennen" en niet er over te zeiken, maar heb daar toch moeite mee. Een auto met een nieuwwaarde van 27.000 euro moet toch gewoon strak kunnen remmen zonder "trillerij"?
Ik ben nu 1000 euro verder, en baal nog steeds.
Ik heb nu alles al gelezen: Aandrijfassen, merk banden,ABS, bandenspanning, stuurhuis. etc. Ik weet het zo langzamerhand ook niet meer als leek.
Het sterkt me in ieder geval dat ik niet de enige ben. Het internet staat vol met dit soort onvolkomenheden.
Maar goed, misschien is hier toch iemand die dit herkent en de "gouden" tip heeft. Ik houd me aanbevolen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als ie alleen trilt als je afremt ligt het niet aan je banden en aandrijfassen. maar puur aan je remmerij. heb je niet de gewoonte dat je na het remmen bij stilstand (bijv. stoplicht) je voet op de rem houdt? want dan trekken je schijven krom bij de remklauw die kan zijn warmte dan niet kwijt.
Nee, dat heb ik na advies van de garagehouder gelijk afgeleerd. Overigens heb ik met Volkswagens in het verleden daar nooit problemen mee gehad en hield ik altijd voor het stoplicht de voet op de rem. Nooit ellende gehad zoals nu.
20 jaar
wat gebeurt er als de handrem aantrekt?
trilt het dan ook?
zo ja kan het achter zitten zo nee moet het voor zitten.
wat ook wel wil helpen is het schoonmaken van de contactvlakken van de flensen waar de schijven tegen aankomen.
als hier nog roest op zit of smeer dan kan dit een nadelig gevolg hebben.
succes max.
ik heb dit probleem al eens gehad met een vento, die had het zelfde probleem en was ook niet te vinden. de auto is toen gebalanceerd met de scooter(balanceren met de wielen aan de auto) en hoe was het mogelijk het probleem op gelost, dus het is het proberen waard.
Wissel de voor- en achterbanden eens. Misschien een kromme velg.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar