Hallo allemaal.
Bij mijn golf 4 highline uit 1998 originele velgen, zijn zomaar opeens de voorbanden gaan cuppen (ongelijke slijtage). Dit merk ik vooral op een pas geasfalteerde nieuwe weg aan het stuur dat onregelmatig trilt. Nu heb ik 2 maanden geleden mijn achterbanden verwisseld met mijn voorste en het trillen was helemaal weg. Maar nu beginnen deze wielen ook weer de zelfde kwaal te krijgen.
Ik heb de fuseekogels en draagarmen nagekeken en er was niks raars te zien.
Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Cuppen (zaagtandprofiel) ontstaat alleen op de NIET aangedreven wielen.
Uitlijnen wil wel helpen...
cuppen ontstaat zeker wel soms óók op de aangedreven wielen: heb het zelf meegemaakt in '94 (geloof ik), met de 1e ibiza's nieuwe stijl.
De conti's die daar onderzaten cupten op de vóórwielen binnen 2000km.
13 jaar
Het cuppen ook wel zaagtandslijtage genoemd ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook nog net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruiselings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd. Dit is echter niet van toepassing op richtinggevoelige banden, die kunnen alleen van voor naar achter en andersom verplaatst worden.
Laat de dealer ook de geometrie van de niet aangedreven wielen controleren. (DB)
helemaal goed, maar zoals vermeld soms ook op aangedreven wielen.
13 jaar
oke..prima.
Hallo, controleer de schokbrekers op een testbank. Maar ik zou toch eerst eens de wielen laten balanceren op een hunter (statisch en dynamisch), wie weet is dan het trillen al deels weg. Groet Jan227
Ik ben vandaag naar de garage geweest voor uitlijnen.
De monteur vertelde dat het niet nodig is dat er weinig tot geen afwijking inzit. Verder hebben ze alle ophang rubbers, draagarmen, aandrijving en stuurkogels nagekeken en er is niks geks te zien. De banden slijtage is ook goed zoals het hoort. Wielen laten balanceren en er was ook geen afwijking. Velgen en remschijven zijn ook niet krom. Ze hadden geen testbank voor schokbrekers, maar volgens de monteur waren deze goed.
Weet iemand nog wat het kan zijn?
13 jaar
Ik heb de schokdempers laten testen bij een andere garage en ze waren goed lek.
De auto deinde ook na een drempel heb het zelf nooit in de gaten dus ze zullen wel al even versleten zijn. Dus snel laten vervangen die handel. Daar zal het probleem wel gezeten hebben. Nu banden van links naar rechts wisselen voor gelijkmatige slijtage en hopen dat de banden egaal slijten in loop van tijd.
Bedankt voor alle reacties!
13 jaar
Ik denk dat ik te vroeg heb gejuigd.
Ik heb de voorwielen van links naar rechts verwisseld en ik zag
dat het wiel aan de passagierskant veel speling in zit zowel horizontaal als vertikaal als de auto op de krik staat. Als ik het wiel bewoog zag ik erachter geen dingen meebewegen stuurarm of iets dergelijks. Ook zag ik dat het ene verzonken boutje in de schijf van de schijfrem de kop af gebroken is. Ik denk niet dat dit het probleem geeft. Ik denk eerder aan de wiellager maar ik hoor geen gek geluid van de wiellager afkomen als ik rij.
Iemand nog een idee?
13 jaar
Zo'n wiellager kan en mag geen speling hebben . Er zit dus iets los. Niet kant voor kant optillen ,dan kan je de kogelspeling niet voelen door de spanning van de stabilisatorstang. APK is daar pik op , als het binnen de norm is moet het op je formulier beschreven staan. Succes.
Het was gewoon de centrale wielmoer die los zat.
Ik kon hem nog net niet met mijn vingers los draaien.
Levensgevaarlijk dat ik zo 4 maanden rond gereden heb.
13 jaar
Als hij na verloop van tijd weer los gaat zitten ,dit geeft een krakend geluid dan toch maar de naaf vervangen. Die moer zit flink vast dus loslopen daar moet een oorzaak voor zijn. De naaf gaat kruien in het lager !!! Succes.
Wat wil dat zeggen kruien in het lager?
13 jaar
De naaf rolt in het lager,bij demontage is de aftekening te zien. Dit hoort een perspassing te zijn. Het is wat technisch allemaal, maar als een as of in dit geval de naaf draait in een lager moet dit een perspassing zijn. Het lager in het fusses-stuk zou er ingeschoven mogen zijn. Ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Bij het achterwiel zit het lager los op de as want dit staat tenopzichte van elkaar stil . dus dit mag schuifbaar. Het lager moet vast in de naaf , Groeten.
Graag zou ik deze topic nog onder de aandacht brengen aangezien de auto nog steeds hobbelt.
Er was ook een verklaring bij de garage dat de centrale wielbout los is gekomen.
Hat kan komen door dat je veel over "schildpadden" rijd. De smalle lage heuvels in woonwijken waar je in het midden over moet.
De straat waar ik woon ligt hier vol mee.
Ik denk dat de titel ook niet meer bij dit probleem past.
Als er iets met de banden/velgen zou zijn zou je een trilling moeten voelen met een vast ritme en niet willekeurige hobbelen.
Ze zijn pas gebalanceerd en uitlijning is ook goed, geen onregelmatige slijtage.
Ik ga ervan uit dat de wiellagers goed zijn, er komt geen raar brommend geluid van af en er zit ook geen speling op.
De auto hobbelt onregelmatig vrijwel bij alle snelheden, soms is het erg soms bijna niet. Het lijkt wel of de wielen in de hoogte hobbelen.
Ik merk het beste als ik van de snelweg afkom en op een pas geasfalteerde 80weg rijd. Het is er als ik de koppeling intrap of bij optrekken en afremmen en als ik hem laat uitrollen bij een stoplicht. Het is ook als ik hem laat uitrollen met het contact uit.
Wel zag ik dat mijn beide draagarmrubbers ingescheurd zijn.
Nu is mijn vraag: kan een auto gaan hobbelen als deze ingescheurd zijn?
13 jaar
Wij hebben ook eens een soortgelijk probleem gehad met een Golf IV alleen was dit wel een diesel.
Deze auto had een binnenste aandrijfaskop waar het vet keihard van was geworden, alles mooi schoon gemaakt en nieuw vet er in en geen problemen meer.
Misschien is het het proberen waart.
Veel succes.
Dennis.
13 jaar
Bedankt voor je antwoord Dennis.
Weet je nog ongeveer hoelang ze ermee bezig zijn geweest en hoeveel het ongeveer kost?
Waren het de bijde aandrijfassen?
Wellicht is het handig om dit tegelijk te laten doen als de draagarmrubbers vervangen worden.
Groeten Bart
13 jaar
Hallo Bart,
Een aandrijfas de-monteren is ongeveer een half uurtje werk, maar je moet het ook allemaal even mooi schoonmaken.
En het is inderdaad wel handig dat dit gelijk met de draagarmrubbers gebeurd, dan heb je bijna alles al los gemaakt.
Bij ons was het de rechter aandrijfas (lange kant).
Succes!!!
Dennis.
13 jaar
Hoi Dennis.
Ik heb lang rond gereden met deze kwaal en heb van alles geprobeerd en verschillende garages langs geweest om het probleem te ontdekken. Maar niks gevonden. Garages zijden: de hoezen zijn goed en je hoort geen raar geluid dus ligt het niet aan de homokineten.
Ik heb net even de auto opgegrikt en even gekeken naar de binnenste kineet aan de bakzijde aan de bestuurders kant. En ik zag toen dit:
[url=http://img834.imageshack.us/i/kineet.jpg...][img]http://img834.imageshack.us/img834/8868/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Als ik een van de ribbels van de hoes indruk dan blijft deze even ingedrukt en sprinkt dan weer naar buiten. Alleen al aan dit geluid kan je horen dat er geen vet meer in zit. Ook als ik het wiel met de hand links rechts draai hoor je ook speling en met de hand op de kineet voel ik ook dat de speling van de kineet af komt. De rubber is nog heel. Maar je kan ook goed op de foto zien dat hij langs de flens zijn vet verloren heeft.
Kan het zijn dat er een pakking kapot is? Ik ben bang aan de speling te horen dat de kineet zijn beste tijd gehad heeft. Ik had gekeken op de onderdelen database en deze kineten zijn ook los te verkrijgen. Dus ik neem aan dat je deze ook los kan vervangen.
Ik ben in iedergeval al blij dat ik het probleem dankzij jou tip gevonden heb.
13 jaar
De linkse bakzijdekineet en de ophangrubbers zijn inmiddels vervangen en de wagen is uitgelijnd.
het hobbelen is minder geworden maar is hellaas niet helemaal weg. Het is duidelijk links voor voelbaar.
Ze hebben de wagen ook op de brug gezet zodat de wielen vrijhangen en de wielen laten draaien.
Er was geen slingering in de wielen te zien.
Ook zijn de voorwielen gebalanceerd op de assen.
Dit heeft het hobbelen wel veel verminderd vooral bij hoge snelheden.
Probleem is opgelost
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar