Volkswagen Touareg: Bij koude herstart loopt motor heel onregelmatig

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 V6 AZZ

Ik ben in het bezit van een Touareg 3.2 V6 uit 2003, met een km stand van 176000. Dealer onderhouden!

Het probleem waar ik mee te maken heb is de volgende:

Als ik de auto koud start slaat de motor netjes aan, en draait met een toerental van 1100 rpm. na een minuut of twee zakt het toerental naar 700 rpm.
Als ik de motor dan uit zet en ik een koude herstart doe dan loopt de motor heel onregelmatig en valt zelfs stil. (het toerental slingert dan tussen 400, 600 rpm.)
Nu als de motor warm is (olie op temp.) en ik doe dus een warme herstart loopt de motor als een zonnetje.


Bij onze dealer garage hebben ze de brandstofpomp en filter vervangen, tevens 6 nieuwe bougies geplaatst, voor 1000,- euro
Helaas heeft dit niet geleid tot het verhelpen van het probleem.
Ook is gekeken of hij mechanisch op tijd staat, inlaat staat goed uitlaat iets te laat.

Ik heb ook geen motorstoring, echter bij het uitlezen van de CPU is de melding "verkeerde inbouwcombinatie" zichtbaar. (distributieketting opgerekt??)

Nu mijn vraag, moet de motor bij een koude herstart niet terug naar 1100 rpm. gaan? toeren regeling?
Of is de ketting aan vervanging toe? reparatie kosten 3600,- euro

ecardon1

Geplaatst door ecardon1 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touareg? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

De storing verkeerde inbouwcombinatie is een vaker voorkomend probleem bij deze motoren en 9 van de 10x is idd de ketting opgerekt (dat kan je laten controleren en met het ooog te beoordelen), advies is dan ook de gehele set te laten vervangen aangezien blok met onderstel e.d. uitgebouwd moet worden. Lijkt veel maar met juiste gereedschap is complete voortrein eruit in 2 uur en dan bak splitsen van blok enz. Maar het kan ook liggen aan de nokkenasverstellers of wat ik ook heb meegemaakt aan de regelkleppen die de nokkenasverstellers aansturen. Als je deze test met testkast dan werken ze goed maar toch kunnen ze problemen geven na een x aantal km's. Advies is dan ook beide kettingen, beide spanners en beide verstellers en beide regelkleppen te laten vervangen.
Maar mocht je geen afwijking zien aan de timing (let op: de merktekens/pijlen van verstellers t.o.v. verstellerhuis komen van zichzelf al niet 100% overeen, staan er beiden iets naast maar als je weet hoe en wat kan je zien of hij wel of niet op tijd staat) dan zou ik als eerste een agressieve motorreiniger proberen, deze blokken willen graag vervuilen en misschien dat dat helpt. Vaak zit kleppendeksel aan de binnenkant en de rest onder de koolbrokken.

ecardon1 (0), 11 jaar geleden

Hallo Ricky,

Bedankt voor je reactie, ik ga eerst de motor maar eens goed flushen, ik heb het laatste jaar veel korte stukjes gereden waarbij de motor niet echt warm wordt, wellicht is hierdoor vervuiling ontstaan.
Ik laat je weten of het resultaat heeft gehad!
Groet, Erik

ecardon1 (0), 11 jaar geleden

Hallo Ricky,

De motor is geflushed, en de olie zag zwart.
Nieuwe olie en een top end treatment toegevoegd en alles is weer in orde.
Koude herstart geeft geen problemen meer.

Nogmaals bedankt voor je advies.

Groet,

Erik

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Oke mooi dat het daarmee is opgelost, dat scheelt je een berg geld!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.