close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: bij normaal gasgeven backfire/net of die op 3 poten loopt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 AZM

begin mei op vakantie naar Belgie, nog ff tanken en dan weg. Springen er 3 lampjes aan na het tanken(ESP,ABS en motorstoring) mee heen en weer geweest en auto bleef ondanks de storingen goed rijden. Thuis gekomen nieuwe filters, bougies, bougiekabels en een koelmiddeltemperatuursensor besteld, want dat gaf het uitleesapparaat aan. Daarna 2 dagen goed geweest en sprong daarna op motorstoring en is net of de motor op 3 poten loopt als je normaal of veel gas geeft. Als je voorzchtig gas geeft is er niks aan de hand en rijdt de auto ook normaal.
Nu bij VW laten uitlezen en er kwam de statische melding dat de katalysator stuk was. Verder luchtmassameter sporadisch, fehlzündung op cilinder 4 sporadisch. Dus de kat eronder weg gehaald en het filter uit de kat verwijderd. Nu de kat weer teruggebouwd maar geen verschil met voorheen, ja de motorstoring geeft ie niet aan, maar loopt net zo beroerd als voorheen. Luchtmassameter loskoppelen maakt ook geen verschil. Heb inmiddels de oude bougies er weer ingezet en loopt ietsje beter maar met normaal of veel gasgeven nog steeds hetzelfde probleem. Ik weet het niet meer.Hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft en me uit de brand kan helpen.

groet Spokie

Geplaatst door

spokie (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

misschien ver gezocht maar heb je al eens vluchtig gecheckt of er toevallig geen kabelboom geraakt is, ergens onderaan de auto?

koert_ahja 0

13 jaar

kat kun je zo wie zo vervangen, omdat je deze hebt leeggehaald, is je Co te hoog voor apk ...
hoe zijn de bougies?

vonkt de bobine nog wel

wat doen de benzine en gas injectoren

Kabelboom en andere kabels wel al bekeken maar niet doorgemeten, is op het oog niks aan te zien. Er is geen verschil tussen benzine of gas dus kunnen het de injectoren niet zijn volgens mij. Had de injectoren ook al doorgemeten maar geen verschillen ontdekt. Bougies worden naar mijn mening voor gas eigenlijk te vies maar motor verbruikt ook een beetje olie. Electronisch ontstekingsblok laatst al vervangen omdat de motor toen nog maar op 2 poten liep.
Kan het ook iets met de onderdruk/carterontluchtingsslangen te maken hebben?

spokie 0

13 jaar

[quote=spokie]Kan het ook iets met de onderdruk/carterontluchtingsslangen te maken hebben?[/quote]
is mijn inziens niet zo voor de hand liggend.
geen water in de computer? kan soms via kabelbomen insijpelen. anders heb ik geen idee.

koert_ahja 0

13 jaar

Als de kat leeg is dan detekteerd de sonde na de kat totaal geen werking en daar gaat hij zeker niet beter van lopen.
De lmm kan in dit geval wel een verdachte zijn alsmede een vacuumlekkage.


Gr John

Loopt tie soms op allebei de brandstoffen.
Haal de zekering van de gasinstallatie er eens uit.

primera p11 0

13 jaar

Luchtmassameter geeft geen verschil als je de stekker eraf trekt en de lmm wordt als die op gas loopt toch lamgelegd? Zelf dacht ik aan een vacuumlekkage maar heb er tot nog toe geen gevonden en vind het dan raar dat de motor al je voorzichtig het toerental opvoerd geen probleem geeft.
Ben al een keer of vier vijf bij de gasinbouwer geweest omdat ik vanaf het begin af aan nadat gas ingebouwd was het idee had dat ie beide brandstoffen gebruikt. Gasinbouwer zegt dat dit niet zo is maar ik vond het altijd vreemd dat tijdens het rechtdoor rijden zonder dat je remt of gas geeft ineens het reservelampje voor de benzine ging branden terwijl je op gas rijdt. Maar ga morgen de zekering van de gasinstallatie er eens uithalen, kijken wat dat brengt. Bedankt voor de tips

spokie 0

13 jaar

Na het uitlezen bij VW waar de statische storing van de kat naar voren kwam wist ik dat ik na 260000 km toe was aan een nieuwe kat maar wilde gewoon eerst uitsluiten dat dit werkelijk het probleem was en heb de kat maar leeggehaald en teruggebouwd. Loopt nog net zo beroerd met lege kat als met volle kat dus moet het probleem ergens anders zitten. Kunnen de lambdasondes ook niet zijn want dan had dit bij VW op de storingslijst moeten staan denk ik zo. Wordt morgen vervolgd.

spokie 0

13 jaar

Je neemt nogal een aantal dingen aan, die niet waar (hoeven te) zijn.
Ten eerste wordt er geen enkel onderdeel (met uitzondering van de benzine-injectors) uitgeschakeld bij op gas rijden.
De gas-inspuittijd wordt afgeleid van de inspuittijd van de benzine-injectors en daar heb je toch echt de luchtmassa meter voor nodig.

Er zijn massa's voorbeelden van sensoren die een verkeerd signaal geven, maar toch geen foutcode opwekken.
Dus zo maar aan nemen dat de lambda sondes werken is niet verstandig.

Is er al naar de fuel trims gekeken? Daar kun je aan zien of het mengsel goed is of niet en dat kan een aardige aanwijzing voor het probleem geven.

oldford 0
badge

13 jaar

Hoe kan ik naar de fuel trims kijken?

spokie 0

13 jaar

Uit (laten) lezen.

oldford 0
badge

13 jaar

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/840/n280115.png/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/840...][img]http://img840.imageshack.us/img840/949/n...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
‒ → Prüfen Sie die Sekundärwiderstände an Klemme 4 zwischen
Zyl. 1+Zyl. 4,
Zyl. 2+Zyl. 3.
Sollwert: 4,0... 6,0 kω (bei 20 °C)
Wellicht dat je probleem in de bobine zit.


Gr John

Nieuwe bobine (oude gaf trouwens 4,9 kω aan over beide spoelen, maar dat deed de kapotte bobine (liep nog op 2 poten cil 1 en 4) die ik nog had liggen ook, dus daarvan is waarschijnlijk alleen het geribbelde aluminium blokje met electronica kapot) gemonteerd,
nieuwe carterontuchtingsbuis + luchtbuis aan de gasklep vervangen, starten en nog hetzelfde probleem leek het. Beetje warm laten draaien en toen die op gas overschakelde was het net of ie beter liep. Rondje gereden en nu gaat het. Als ik het gas op de plank trap houd de motor nog een beetje in maar als je dan gas terug neemt en normaal laat accelereren dan loopt ie vrijwel normaal. Is nu in ieder geval weer rijdbaar en te gebruiken. Wil morgen nog even een nieuwe luchtmassameter bestellen en dan hoop ik van de problemen af te zijn.

Hartelijk bedankt voor alle tips zover.

spokie 0

13 jaar

Nieuwe luchtmassameter erin gezet en de auto loopt nog beroerder als met de oude. Als de motor warm wordt gaat het wel maar de koude start is kloten. Heb op de sloop een andere katalysator met lambdasondes gereserveerd (moet wachten totdat ze gaan demonteren), dus dat wil ik nu ff afwachten.

spokie 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.