Volkswagen Polo: Blok versleten??

Bouwjaar: 1989

Laatst ben ik stilgevallen met mijn Polo 1.3. De auto begon te stotteren en hield vervolgens helemaal in. De motor sloeg toen af. Kreeg hem niet meer aan de praat. Het leek net of die het even deed, maar sloeg toch niet goed aan. De pechhulp is erbij gekomen. Deze heeft gekeken en een rubber dopje (van de carter ventilatie???) eraf getrokken. Daarna was het starten en lopen. De pechhulp merkte op, dat ik heel veel onderdruk had, en vermoede iets van versleten zuigerveren. Ik ben toen zonder "dopje" naar huis gereden. Wat mij opviel, stationair klonk het niet echt afwijkend (iets meer herrie), maar met name bij het optrekken en gas geven, een soor ratelend ijzerachtig geluid. Wat kan dit zijn? Kan ik testjes doen, om een soort diagnose te stellen?

KingCo

Geplaatst door KingCo (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

, 18 jaar geleden

kun je dat geluid eens nadoen,datgeen wat je hoort ?? ;-)

, 18 jaar geleden

Prrrrr Prrrrrr

, 18 jaar geleden

hmm..

, 18 jaar geleden

He, ben jij de leukste thuis, of hoe zit dat. Ik stel een gewone vraag, en verwacht dan ook een normaal antwoord. Lukt dat je niet, ga dan iemand anders hmmmm

, 18 jaar geleden

Onderdruk duit op versleten of gebroken zuigerveren,het geluid daar kan ik niets uit op maken van wat ik lees.
Mogelijk een uitgelopen drijfstanglager wat dat veroorzaakt.
Het lijkt mij het beste om er een sloopmotor in te zetten.

Hans

, 18 jaar geleden

Ik heb vanavond de motor weer eens gestart, en het was starten en lopen. Ook geen herrie meer. Alleen als ik het dopje van de carterontluchting eraf haal, (zo ben ik ook naar huis gereden), hoor ik een raar geluid bij het gas geven. Als het blok versleten is, (gebroken of versleten zuigerveren, of uitgelopen lagers), dan gaat het starten toch niet zo lekker, of vergis ik me daar in. Kan het ook iets zijn, dat het carterontluchtingssysteem, niet helemaal jofel is. 3 maanden geleden heb ik wel een pil in de koelvloeistof gedaan, omdat deze lekte, zonder dat ik zag waar (dus waarschijnlijk tijdens het rijden). Dat lekken is nu wel verholpen. Hij lekt alleen nog olie.
Hans, waar moet ik aan denken qua kosten voor een sloopmotor?

, 18 jaar geleden

KingCo + Hans, dat prrrr, dat is het klepje wat de carterventilatie reguleert! Slang eraf betekend lucht aanzuigen, en dat gaat gepaard met dat geluid. Maar de wegenwacht heeft wel gelijk: motor is op! Kan normaal niet vanaf hier vaststellen of het werkelijk zo is, alleen heb ik hier ook 2 staan met hetzelfde probleem! En wat dacht je? Geen motor te vinden! Ik wil je niet bang praten King, maar ik heb juist besloten om de kop eraf te trekken en de zuigers er maar uit te halen om een nieuw setje veren aan te brengen. Ook een bult werk, maar wat moet je? Ding moet toch weer klaar, dus op hoop van zegen maar weer............

Sytze

, 18 jaar geleden

Sytze, de 2 die je daar hebt staan en dezelfde problemen vertonen, komen de problemen pas als je een stuk heb gereden en de motor op temperatuur is? Reviseren heeft voor mij geen zin meer, de auto is daar te oud voor en is het niet meer waard. Is wel jammer, zit pas een nieuwe apk op en nieuwe voorbandjes. Als de enigste oplossing is, om te reviseren, ga ik hem maar op Internet zetten, met bod gevraagd.

, 18 jaar geleden

Nee, die hebben er koud al last van, dus niet aan de praat te krijgen, totdat je de carterventilatie slang eraf trekt. Dan is het starten lopen! Ik ga nu bij 1 de kop eraf halen en de zuigers eruit om ze te voorzien van nieuwe veren. Ga hier deze week nog mee aanvangen. Is niet eens zo duur. Alleen, hoe loopt ie straks? De revisie boer zegt dat eigenlijk alles er nieuw in moet, maar dat kan niet qua prijs!

Zou als ik jou was nog ff wachten totdat je mijn resultaat weet. Misschien voor jou ook de oplossing? Of mag het helemaal niets meer kosten?

Sytze

, 18 jaar geleden

Het mag best wel iets kosten, maar zeker niet meer dan 100 Euro. Wat zal er gebeuren als ik gewoon blijf doorrijden, zonder het dopje van de carterventilatie? Heeft iemand daar een idee van?

, 18 jaar geleden

Dat komt niet goed, de olie spuit er uiteindelijk uit, met alle gevolgen van dien. En een revisie voor 100 euro?
Man alleen de koppakkingset kost het al.

Sytze

, 18 jaar geleden

Deze blokkies zijn lastig aan te komen, is een baggerding; olieboot of hoe je het noemen wilt. Zijn ronduit slecht.

Carros is veel beter, dus wat je op de sloop vind is met een rotte motor......

, 18 jaar geleden

Daar was ik ook al achter gekomen harry! Dramadingen. Haal hem nu maar uitelkaar!

Sytze

, 18 jaar geleden

Gisteren nog een testje gedaan. De wagen had al een paar dagen stil gestaan. Het was starten en lopen. Ik heb de wagen lekker warm laten draaien (tot de ventilator 4 x was aangeslagen). Daarna ben ik een stukje gaan rijden. Niks geen problemen. Hij trekt op als een nieuwe. Ik kan zelfs in mijn 3e versnelling wegrijden. Ik krijg steeds meer mijn twijfels over de constatering van de pechhulp (onderdruk, dus blok versleten). Ik heb een foto gemaakt van het blauwe dopje, wat de pechhulp er toen heeft afgetrokken. Als ik het dopje eraf trek, voel ik wel lucht eruit stromen. De hoeveelheid blijft gelijk (tussen warme en koude motor). Als ik gas geef, lijkt het erop dat de lucht die eruit komt minder wordt. De lucht is ook heet, naarmate de motor heter wordt. Het is een metalen leiding waarop het dopje gemonteerd zit, wat loopt naar het spruitstuk? Weet 1 van jullie wat dit dopje precies inhoudt? Moet er uit de leiding wel of geen lucht komen? Als het blok echt versleten zou zijn, dan kun je toch niet in zijn 3 wegtrekken?

, 18 jaar geleden

Dat is het meetpunt om het co voor de katalysator te meten als jij het dopje er af haalt en de motor loopt wel goed is je kat of uitlaat verstopt.

Hans

, 18 jaar geleden

Het probleem is dat het nu wel goed loopt. 2 dagen voordat hij het niet meer deed, heb ik 2 keer gehad, dat de motor iets begon te stotteren. Met name met het optrekken, moest ik heel veel gas geven. Ik was toen bijna op mijn werk. Op de terugweg geen last gehad. De volgende dag op de terugweg van werk naar huis, begon de auto weer te stotteren op de autoweg en vervolgens hield hij steeds meer in. Koppeling ingetrapt, en de auto sloeg af. Diverse keren geprobeerd te starten, maar kreeg hem niet aan de praat. Leek wel of de motor 1 of 2 slagen aansloeg maar sloeg ook weer af. De hulpdienst, (na 2 uur) trok toen het dopje eraf. Toen was het starten en lopen. Zonder het dopje naar huis gereden, gaf wel meer herrie, maar schijnt door aanzuiging van lucht te komen of zoiets dergelijks. Heb de auto de volgende dag gestart, en het was starten en lopen.

Wat kan ik doen aan een verstopte kat of uitlaat.

Wel is onlangs de pakking van het uitlaatspruitstuk vervangen. Deze scheen lek te zijn. En er is een pil ingegooid, omdat ik koelvloeistof verloor. Heb ik nu geen last meer van. Wel zie ik het het koelwater borrelen.

Als de auto blijft afslaan naar verloop van tijd, en het helpt om het dopje eraf te halen, kan ik dan zonder dopje blijven rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.