Volkswagen Transporter T3 1988: blower schakelaar welke draad

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KY, Motorinhoud (cc): 1700

Beste,
Er is een draad afgebroken van de blower schakelaar en niet terug te vinden in het dashboard.
Het gaat om de uit-1-2-3 schakelaar, alleen een gele, een zwartgele en een witte zitten er nu aan. Welke kleur mis ik? Dat is makkelijker zoeken.
En klopt het dat als ik de gele draad met een plus verbind, dat de blowermotor dan in de hoogste versnelling zou moeten gaan draaien (stand 3)?
Ik hoor het graag van iemand, het is nu erg koud in de bus.

Gr, Sandra

FayTess

Geplaatst door FayTess , lid sinds 6 maanden geleden

4 Reacties

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

Denk niet dat er maar zo een draad verdwijnt , wat is de klacht en wat heb je verder al gecontroleerd? Zekering , spanning waar wel waar niet , kachelmotor , weerstand enz.

FayTess, 3 weken geleden

Hoi, de draad is door corrosie afgebroken van het schuifje die in de stekker van de schakelaar gaat.
En ik heb een paar maanden geleden het dashboard eraf gehad voor een andere reparatie en is de losse draad (ws hing hij toen al los) waarschijnlijk verhuisd naar een plaats waar hij niet hoor te zijn zodat hij nu moeilijk te vinden is.
Ik weet niet precies hoe ik de motor en de weerstand kan doormeten. Ik heb wel een multimeter.
Waarschijnlijk is de blowermotor ook kapot maar als ik de draad kan vinden en monteren is het probleem mss gefikst. De zekeringen zijn goed.

kaleido 1 PRO, 3 weken geleden

De bedrading zit vaak bij elkaar in een kabelboompje met isolatie er omheen , vreemd dat er dan en draad zover verdwijnt , zou de bestaande kabelboom volgen dan moet je hem toch tegenkomen.

FayTess, 1 week geleden

Toch maar uitgebreid gaan zoeken. De bestaande kabelboom bestaat alleen uit de 3 genoemde draden. De bruine massadraad gaat direct naar de carrosserie. Ik heb een door corrosie afgebroken losse draad gevonden, een zwart/rode. De zekering van de blower klapte er meteen uit toen ik deze verbond met de schakelaar.
ik heb met een extra losse accu stroom op de blowermotor gezet maar daar klonk alleen zacht een klik, daar zit dus een probleem. Doormeten van de gesloten stroomkring van stand 1 en stand twee toont aan dat deze zekeringen kapot zijn dus ook de weerstand met zekeringen moet vervangen worden. Helaas dus het dashboard eraf en alles vervangen voor nieuw. Meteen de slangetjes voor de ruitensproeier dan controleren en alle bedrading controleren of corrosie of schade.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter T3 of stel zelf een nieuwe vraag.