Volkswagen Transporter 1994: Koppeling

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ABL, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 50

Onze bus geeft problemen nadat hij bij de garage is geweest.
Ongeveer 1,5 week geleden hebben we de bus weer apk laten keuren, natuurlijk waren er wat dingetjes en de gloeispiraal moest vervangen worden.
Op moment dat ik de auto wegreed bij de garage dacht ik te merken dat het schakelen niet zo ging zoals ik gewend was, ik ben terug gegaan naar de garage en nu zegt deze dat waarschijnlijk de druklager? Van de koppeling stuk is? Ik vind het wel heel toevallig allemaal. Kan het niet zo zijn dat er bij vervanging van het spiraal waar ze overigens 2 dagen mee bezig zijn geweest, iets verdraaid is waardoor ik niet goed meer kan schakelen? Soms krijg ik hem niet in de versnelling, en soms dan gaat hij moeilijk in de versnelling.
Ik merk ook dat er in het pedaal een iets vrije slag zit. De apk was ruim € 400,- en gloeispiraal een kleine €300,- dit was voor onze stichting al een groot bedrag. Als reparatie van de koppeling ( indien noodzakelijk) ook weer in de papieren gaat lopen dan zullen we ons moeten beraden wat te doen. Het gaat trouwens om een Transporter pickup 1994 1.9 diesel. Motorcode ABL 50 kw

Stadstuin

Geplaatst door Stadstuin (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

markske1978 (0) PRO, 3 jaar geleden

Hoi stadstuin,

De gloeispiralen zitten bovenin de motor, in de cilinderkop. Het schakelen van de versnellingen gebeurd heel erg anders, in de versnellingsbak. Dit staat dus 100% los van elkaar.

Mijn vermoeden is dat de koppeling/druklager (die bedien je met je linkervoet) versleten is. Of bij oudere bussen kan hij misschien wel afgesteld worden, dat weet ik niet precies.

Als de koppeling wel versleten is, dan moet de versnellingsbak van de motor losgemaakt worden om bij de koppeling te komen, wat best een ingrijpend werk kan zijn. Ik werk zelf bij een MAN bedrijfswagengarage waar de uurlonen best hoog liggen voor een particulier/stichting. Je zult het dus het beste laten repareren bij een goedkopere garage of hobbyist.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.