Hallo,
Mijn vader was gisteren bij me, komt aanrijdend aan, zet zijn auto voor mijn deur. Motor uit en contact aan. Nu wil ie na 30 minuten wegrijden is de bobine gesmolten!!! Niet meer starten dus, auto naar de garage geduwd en nieuwe bobine besteld.
Nu is mijn vraag: KLopt het dat de bobine smelt als je deze te lang op contact laat staan of zou de bobine moeten afschakelen nadat deze voldoende is opgeladen of iets dergelijks? Ik kan mij niet voorstellen dat de bobine hier niet tegen beveiligd is maar het is wel handig als ik weet als er straks een nieuwe in zit. Onder het mom van voorkomen is beter dan genezen!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het zou kunnen dat met contact aan er toch stroom blijft lopen door de bobine. Als dat te lang duurt kan die uiteindelijk wel heet worden... Hij is uiteindelijk niet bedoeld voor continu stroom, maar voor korte piekjes op het moment dat er een vonk moet zijn. Verbaast me alleen dat een zo recente auto er niet een of andere beveiliging op heeft zitten. Als 't nou een ouwetje was met contactpunten die dan toevallig gesloten zijn op het moment dat je je motor afzet...
Een bobine schakelt niet automatisch af en wordt ook niet opgeladen, je kunt 'm het beste vergelijken met een transformator. In de primaire kring krijgt hij een puls aangeboden, die dan in de secundaire kring de voor de vonk benodigde hoogspanning oplevert.
ontstekingsmodule is verdacht, deze hoort dit te voorkomen.
iets nauwkeuriger: in een bobine vindt wel opslag plaats, deze opslag is magnetisch. Als er spanning op een bobine gezet wordt, zal de stroom lineair met de tijd toenemen (totdat er verzadiging optreed). Met de toenemende stroom, neemt ook de magnetische energie toe. Het toenemen van de stroom gaat natuurlijk heel snel omdat dit het motortoerental moet kunnen bijhouden.
Op het moment dat de spanning van de bobine gehaald wordt door de ontstekingsmodule, wil de stroom als het ware hoe dat ook verder. Hierdoor slingert de spanning omhoog. Omdat aan de bougiekant van de bobine meer windingen zitten dan aan de ontstekingsmodulekant, gaat bij de bougie de spanning zeer ver omhoog. Zover dat er een vonk ontstaat. De opgeslagen magnetische energie wordt dan weer omgezet in electrische energie.
Wat een mooi systeem!
19 jaar
Bobine is inmiddels vervangen en de auto doet het weer naar behoren. Kosten: 150 euri.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar