Volkswagen VENTO GL 85 KW: Vagcom

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: ADY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Hallo Allemaal,

Ik heb een vento uit '95 staan, waarvan het brandstof verbruik is verhoogd. Ik ben in het bezit van vagcom maar ben benieuwd of er mensen zijn die een soort stappenplan hebben om erachter te komen wat het kan zijn.

Bij voorbaat dank!

Thomasphil

Geplaatst door Thomasphil (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Vento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 8 jaar geleden

Stappenplan , tja , uitlezen gaat niet op de wijze als bij de moderne auto s.
Komt de motor goed op temperatuur ?

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Ja de motor komt goed op temperatuur, en bij het uitlezen krijg ik verder geen meldingen.

jorini (0), 8 jaar geleden

zou de lamdasonde verdenken.

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

heeft er iemand een idee hoe ik dit kan bevestigen?

jorini (0), 8 jaar geleden

de koelwatersensor met de blauwe stekker kan het probleem ook veroorzaken.
Vagcom heb ik helaas geen verstand van en weet ook niet of deze een kapotte sensor signaleert.
maar heb zelf een 2.0 kw ady blok in mijn passat.
Weet dat mijn lamda sensor stuk is en een verbruik van 1lt op 10 km momenteel heb.

jorini (0), 8 jaar geleden

lees onderstaande,
geleend van een duits forum van de passat 35i forum.

groet,
Johan



Grundeinstellung 2E mit Multimeter
MKB: { 2e }
MJ: {91-94 }

Hallo, da ja für eine Grundeinstellung nach dem Leitfaden meist der Abgastester fehlt, habe ich mir überlegt, das Lambdasondensignal zu nutzen, um auf Lambda 1 einzustellen. Hierzu habe ich das Signalkabel der Sonde angezapft und mit dem Multimeter gegen Masse gemessen.
Zuerst bei normalem Motorlauf, um zu checken, ob alles läuft. Dann halt Stecker vom Temp.sensor abgezogen, Kurbelwellengehäuseentlüftung verschlossen und durch drehen am CO Poti so eingestellt, dass es möglichst nah um 500 mV pendelt (dieser Bereich ist so eng, dass keine konstante Spannung anliegt). Bei zu fettem Gemisch liegt die Spannung konstant > 800 mV, bei zu magerem Gemisch < 300. Nach der Einstellung lag sie bei mir schnell schwankend zw. 400 und 600 mV.
Mit der Einstellung war eigentlich alles perfekt, bin dann aber 2 Wochen darauf noch zu einem Bosch Center, wo ich jemanden kenne, um die Einstellung überprüfen zu lassen. Es zeigte sich, dass nichts mehr geändert werden musste. CO lag bei 0,7 %! Also ich bin voll überzeugt von der Vorgehensweise, da man ja immer auf Lambda 1 einstellt. Voraussetzung ist natürlich eine dichte Abgasanlage bis Kat.
Im übrigen habe ich nach diesem Schema den Motor auf E85 eingestellt, allerdings hier dann die Schraube am LMM gedreht - läuft super!
Kann gerne in Tipps und Tricks verschoben werden.

Grüße!

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Helaas is mijn duits niet zo goed.. Wel heel erg bedankt voor het meedenken.
Heeft er iemand misschien een service manual voor de vento, of mij vertellen waar de lambda sensor te vinden is?

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Ik heb de volgende acties uitgevoerd:

Alleen kom ik niet op de juiste waardes. zit ik wel bij het goede te meten?

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Nog een update (haha),

Heb nog een keer gemeten op de signaal kabel van de sensor met een warme motor. De waardes schommelde nu wel tussen de 0,2 en de 1.0v. Betekend dit dat ik de lambda kan afsluiten als probleem?

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

Brandstofverbruik verhoogd, Wat is het gemiddelde verbruik ??

Gr. paul

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

ong hetzelfde als jorini eerder al posten, zo'n 10km per liter..

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

Indien mensen schrijven ongeveer, daar kun je niet zoveel mee.
Dat geeft een beetje de indruk dat het verbruik geschat is.....

Gr. Paul

jorini (0), 8 jaar geleden

lijkt mij dat je lamdasonde werkt.
ideaal is als lamdawaarde rond de 500 mVolt pendeld.
probeer ook het volgende.
Trek bij een warme motor de stekker los van de temperatuur sensor op het motorblok..
Als het goed is heb je er twee zitten. een met een blauwe stekker en een met een zwarte stekker.
Die met de blauwe stekker moet je hebben, deze is voor het motormanemenent..
motormanagement denk dat de motor koud is en zal een rijker mengsel geven.
je kan ook gewoon preventief een nieuwe plaatsen, kost ongeveer 23 euro bij de plaatselijke automaterialen handel.
mooie link van de lamdasonde, welke is dit?.

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

Eerst vaststellen wat de auto verbruikt. Tot nu toe lijkt het verbruik geschat.

Gr. paul

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Beste Paul,

Heb er gister even op gelet en het verbruik komt zeker neer op 10km/liter

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Welke sensor bedoel je precies Jorini?

voyager (0), 8 jaar geleden

Nummer twee (met maar één draad) is voor je dashboard.

jorini (0), 8 jaar geleden

De vierpolige sensor moet je vervangen.
In mijn oude passat is deze nog gesplitst in twee aparte sensoren.
Een is voor daschbord en de blauwe is voor mangement.

Later is dit uitgevoerd in jouw uitvoering de vierpolige.
De sensor opzij het blok heb ik ook, maar dit is bij mij geen daschbord temp.
Waar die wel voor is weet ik niet.
In feite is de vierpolige de vervanger van de oude uitvoering twee aparte sensoren.
een sensor voor motormangement en de andere voor dachbord temp.
Trek de vierpolige stekker met een warme motor eens los en kijk of temp daschbord wegvalt.

groet,
jorini

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Als ik idd de 4 polige stekker eruit trek valt idd de temperatuur op mijn dashboard weg, wat zijn nu precies de vervolg stappen?

jorini (0), 8 jaar geleden

gewoon een nieuwe 4 polige sensor bij de lokale automatrialen zaak kopen.
Deze vervangen en kijken of het verbruik beter word.
andere zaken die een hoog verbruik kunnen veroorzaken zijn een vervuild luchtfilter, slechte bougie's.

kaleido 1 (1580) PRO, 8 jaar geleden

Ik zou een originele bij de dealer halen , die imitatie zenders lossen niet altijd de problemen op , wijken vaak af.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Of eerst met Vagcom kijken of vervanging überhaupt wel nodig is.

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Ik krijg in vagcom geen foutmeldingen..

Als ik de 4polige temperatuurstekker los haal als de motor warm is, merk ik eigenlijk geen verschil in het lopen van de motor. Klopt dit?

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Je kunt met Vagcom ook zien wat voor temperatuur die sensor afgeeft in graden Celsius (in meetwaarde blokken).
Dat is de perfecte manier om te zien of de sensor (nog) goed werkt. Geen foutcode zegt nog niet alles.

Waarde bij koude motor (voor de 1e motorstart) moet nu rond de 5 graden Celsius zijn.
Met warme motor, pak em beet, boven de 85 graden.

Thomasphil (0), 8 jaar geleden

Bijgevoegd afbeeldingen uit vagcom. de 1e 2 bij een koude motor, de laatste 2 met warme motor.
het koelwater komt niet hoger van 71.. zou dit toch de temp sensor kunnen zijn?

Ziet iemand verder nog afwijkende dingen?

bij voorbaat dank!

Thomasphil (0), 6 jaar geleden

geen oplossing

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Thomasphil,

Ga je de tempsensor nou vervangen omdat je 1 op 10 rijd.
Ik zou eerst eens een paar metingen doen voordat je tot vervanging over gaat.
Dat betekent aftanken,dagteller op nul,tank leegrijden,afvullen,dan het aantal km's delen door de getankte liters.
En dat is een paar tankbeurten doen,dan heb je een goed beeld.
Het is buiten niet meer dan 5 graden,dan is 71 graden geen verkeerde waarde.
Als de auto echt door en door warm wilt rijden zul je er toch een hele poos mee moeten rijden.
En korte stukjes rijden levert maar zo 1 op 9/10 op.
Een verkeerde tempsensor waarde levert ook startproblemen op en allerlei andere klachten.
Als deze kapot is krijg je sterk afwijkende waarde.

Thomasphil (0), 6 jaar geleden

Hoi primera!
Bedankt voor je antwoord! Ik heb de auto helaas moeten opgeven door een probleem die niemand kan vinden;)

Ik sluit dit topic!

Alexks (0), 6 jaar geleden

Basisinstelling 2E met multimeter
MKB: {2e}
MIJN: {91-94}

Hallo, want voor een basisinstelling volgens de gids ontbreekt meestal de uitlaatgastester, maar ik heb overwogen om het lambda-sondesignaal op lambda 1 in te stellen. Hiervoor heb ik de signaalkabel van de sonde afgetakt en gemeten met de multimeter op aarde.
Ten eerste, als de motor normaal draait, om te controleren of alles werkt. Ontkoppel vervolgens de stekker van de temperatuursensor, sluit de carterventilator en draai deze op de CO-potentiometer zodat deze zo dicht mogelijk bij 500 mV oscilleert (dit gebied is zo smal dat er geen constante spanning wordt aangelegd). Als het mengsel te rijk is, is de spanning constant> 800 mV en als het mengsel te mager is, is het <300. Na aanpassing fluctueerde het snel tussen 400 en 600 mV.
Alles was perfect met de foto, maar twee weken later ging ik naar een Bosch-centrum waar ik iemand kende om de foto te laten controleren. Het bleek dat er niets moest worden veranderd. CO was 0,7%! Dus ik ben volledig overtuigd van de procedure, omdat je altijd op Lambda 1 bent ingesteld. Voorwaarde is natuurlijk een dicht uitlaatsysteem voor katten.
Overigens heb ik de motor volgens dit schema op E85 gezet, maar hier heeft de schroef de LMM aangezet - werkt geweldig!
Kan worden verplaatst in tips en trucs.

succes Alex

Alexks (0), 6 jaar geleden

Ja dat is ook een oplossing , als je auto opeens 2 km minder rijd op 1 ltr brandstof , doe je hem gewoon weg ???

succes

Thomasphil (0), 6 jaar geleden

Oh zo bedoelde ik het niet haha!
De brandstof was niet het probleem! De motor viel na een aantal kilometer rijden zomaar uit.
Daarom heb ik hem de deur uit gedaan ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.