Volkswagen Golf III : Bokkende motor bij decelereren.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ABA (Crossflow)

Hallo allemaal. Ik ben Jurgen uit Leiden. Sleutel al een aantal jaar aan mijn eigen auto's maar heb nu een probleem waar ik niet 1 2 3 uitkom:(

Bij mijn Jetta 3 (amerikaanse uitv. van de Vento) schudt de motor heel erg nadat hij is gestart. Verder gaat alles dan goed en het schudden stopt uiteindelijk. Als je wegrijd stopt het schudden nog eerder.

Als de motor eenmaal op temperatuur is begint hij vaak de bokken bij gas los laten. Als je het gas nog net iets openhoud. Door gas bij te geven of helemaal los te laten verdwijnt het weer.

Verder is het stationair niet in orde. Af en toe valt het even weg en word dan naar boven toe bij geregeld en zakt dan weer terug naar normaal. Soms gaat de toerenteller zelfs een paar keer op en neer.

Ook het brandstof verbruik is aan de hoge kant.

Ik heb het storinggeheugen uitgelezen zonder resultaat.

Geplaatst door

Jurgen Santana (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het springen van de toerenteller kan duiden op een storing aan de BDP sensor ( krukaspositiesensor )

Brandstofverbruik kan een aantal oorzaken hebben, denk aan lambdasonde of temp sensor koelvloeistof, die laatste kan ook te maken hebben met het slechte lopen

Lees hem nogmaals uit en controleer in de meetwaardeblokken de kvs temp sensor, of meet even de weerstand ervan op het moment dat hij slecht loopt, dus bij koude motor en plaats die waarde even hier.

Wel moet je er zeker van zijn dat de bougie's en kabels, net zoals verdeelkap en rotor 100% goed zijn, ook mag de uitlaat nergens lekken vanaf motor tot kat, ook het inlaat traject moet dicht zijn!

Je kan de bougiekabels eens nat spuiten met een plantenspuit als de motor loopt, zie je vonken of hoor je geknetter, vervang dan de kapotte kabel.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Van de BDP sensor verwacht ik dat hij goed is.

Temperatuurzenders van KVS en inlaatlucht heb ik reeds vervangen.

Bougiekabels etc al ingespoten met de plantenspuit zonder resultaat. Bougie's en ontsteking (incl. rotor en kap) zijn nieuw.

Lekkages bij de inlaat gecontroleerd. Vacuumslangen vervangen.

Ik verdenk zelf de injectoren.

Heb je de goede temp sensor vervangen ? Dus niet die van de meter op het dashbord..

Lambdasonde gecontroleerd / gemeten ?

Meetwaardeblokken bekeken ?

Ik dacht dat je bedoelde dat de toerenteller onder het rijden af en toe wazig op en neer springt, maar volgens mij bedoel je het schommelen in toeren stationair die je ook op de toerenteller ziet, in het laatste geval staat de BDP sensor hier los van.

Als alles goed is, verdenk ik toch het mengsel dat te rijk is! Vandaar het hoge brandstofverbruik, slecht lopen en het schommelende toerental stationair.

stefan84 0

14 jaar

KVS sensor is een 4-polige, dus voor ECU en meter op het dashboard.

Lambda nog niet gecheckt. Het schudden na het starten kan niet aan de lambd a liggen toch? Deze gaat pas werken als hij op temperatuur is.

Maar ik zal er naar kijken.

Lambda werkt niet bij koudstart, maar kan wel een hoger verbruik verklaren.

Kvs sensor : vaker heb je ook 2 aparte..Dus de 4 polige en een losse sensor ( blauw van kleur / 2 polig ) voor de ECU.

Maar wat noem jij schudden ? Je kan er eens een opname van maken en die op youtube plaatsen, dan is het hier ook te horen.

stefan84 0

14 jaar

Het springen van de toerenteller en haperen heb ik ook eens meegemaakt bij een golf 1.6 waarbij bleek, dat de bobine de dader was. Is dus ook een mogelijkheid.

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Als hij het schommelen van de toerenteller ziet tijdens het onregelmatig stationair lopen, oke.. Maar als hij in het wilde westen op en neer springt tijdens het rijden, blijf ik bij de BDP sensor, deze geeft ook het toerentalsigaal als ik het goed heb.

stefan84 0

14 jaar

Het is wel eens moeilijk om precies te begrijpen wat TS bedoelt, Stefan. In mijn geval kwam het signaal voor de toerenteller wel degelijk van de bobine en viel de teller onder het rijden af en toe helemaal naar nul doordat op zo'n moment de bobine geen vonk produceerde.

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Dat klopt Tjaart..En sommige lopen via de bobine en de ander weer via de BDP sensor, Maar volgens mij is het blok iets anders dan de gewone 2.0 en kunnen er wat dingen anders zijn, ik weet het dus ook niet heel zeker.

En wat de één schudden noemt, is voor de ander inhouden, dus om gelijk een goede oplossing te geven, blijft altijd lastig op afstand, omdat je het zelf niet kan horen of zien.

stefan84 0

14 jaar

De toerenteller gaat gewoon met het motortoerental mee.

Het schudden lijkt het meest op een motor die op 3 cillinders loopt.

controleer of het gasklephuis vervuild is zo ja dan reinigen en in de basisstand zetten. gr john

Gasklephuis heb ik inderdaad gereinigd. Mischien moet ik hem demonteren om hem zo nog beter te kunnen reinigen. In de basisstand zetten gaat niet bij dit type.

Deze motor is bijna gelijk aan de oudere VR6 qua elektronika.

Als hij bijna gelijk aan de VR6 is, heb je dan ook 2 temp sensoren ???

Een 4 polige voor de meter op het dashbord + Electrische waterpomp aansturing.

En een 2 polige blauwe koelwater sensor voor de ECU.

Gasklephuis hoef je niet compleet te demonteren, of het moet al compleet onder de zooi zitten.

Maar je hebt nog steeds niet verteld wanneer de toerenteller springt, tijdens het rijden of bij onregelmatig stationair draaien ?

stefan84 0

14 jaar

Hier Jurgen,

Wellicht een stukje handige info over de gehele ABA motor :

http://volkswagen.msk.ru/engine/aba_aeg/...

stefan84 0

14 jaar

Vandaag was het hokken bij gas bijna helemaal dicht minder, maar wel aanwezig.

Het stationair blijft een raadsel voor me. Loopt netjes gaat dan richting afslaan schiet omhoog, zakt weer terug en loopt weer netjes om na een aantal seconden (20-40) weer omhoog te schieten. Soms staat hij dan ook heel even te zagen.

De motor heeft overigens geen elektriche waterpomp.

Ik bedoel niet letterlijk een electrische waterpomp, maar het is meer een hulp pompje die ingeschakeld word bij een te hoge motor temp..Dit is in combinatie met een normale waterpomp, het wilt niet zeggen dat je deze erop hebt zitten, maar ter verduidelijking.

Zie ook :

[url=http://img689.imageshack.us/i/33425576.j...][img]http://img689.imageshack.us/img689/9021/...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

Ik ken ze, maar zit er niet op.

Hallo Jurgen laat het CO eens meten bij een vriendelijke garage wel als de motor op temp. is. Bij een defecte lambda-sonde gaan veel VAG auto's zoeken naar de goede waarde ,dus van hoog + 10% naar 0,1 en dan weer terug. Ook komt het voor dat de waarde naar +_ 2 % maar dan is de klacht alleen ','hij loopt zo duur. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes Jan.

Punt 50
badge

14 jaar

Alles bij elkaar begin ik ook steeds meer in een slecht/niet functionerende lambdasonde te geloven.

Ik heb inmiddels een nieuwe besteld. Nu nog even tijd vinden voor montage.

Ik hoop wel dat je een originele besteld hebt en geen immitatie ?

In het laatste geval werkt deze meestal niet of niet zoals het hoort en kun je hem als versiering aan de muur hangen..

stefan84 0

14 jaar

Vandaag de originele nieuwe lambdasonde gemonteerd. Stationair blijft hij echter rommelen. Zou het kunnen dat de computer zich moet aanpassen aan de nieuwe sonde?

Pendelt de sonde wel ?

Kun je ook zien in Vagcom..

Dat inleren hoeft niet, je kan enkel eens kijken of er storingen in het geheugen staan en die dan wissen.

stefan84 0

14 jaar

Onder welke funktie kan je dat controleren.

Dat je hem niet in hoeft te leren weet ik. Maar kan het zijn dat de motor nu nog op oude leerwaarden loopt?

Meetwaardeblokken 08

Kanaal 6

Niet bij koude motor kijken, maar als deze enkele minuten gelopen heeft of als hij warm is.

Je ziet hem dan pendelen bij * O2 active *

stefan84 0

14 jaar

En al wat verder gekomen ?

stefan84 0

14 jaar

Nog niet verder gekomen. Ik wil zaterdag de werking van de EGR klep controleren.

Is het niet gewoon het gasklephuis wat vervuild is of niet in de basistand gezet is na reiniging.

primera p11 0

14 jaar

Primera

Zie #13

stefan84 0

14 jaar

Ik heb dat wel gelezen,maar is dat in de basisstand zetten bij dit type echt niet mogelijk dan?.

primera p11 0

14 jaar

Er zit alleen een pot. meter op, geen gasklepversteller. Bij de latere ABA motoren (OBDII) moet het gkh wel opnieuw ingeleerd worden.

EGR was in orde.

Heb afgelopen zaterdag een werkplaatschef naar de motor laten luisteren. Deze herkende het als een motor die af en toe eventjes te weinig brandstof krijgt.

Komend weekend een brandstofdrukmeter zien te organiseren.

Vind het wel knap als die chef kan horen dat hij te weinig brandstof krijgt..

Mocht dat het geval zijn, zou je wel een storingscode krijgen ( of meerdere )

Ook moet dat te zien zijn als je de meetwaardeblokken bekijkt..

De druk meten kan natuurlijk geen kwaad..

stefan84 0

14 jaar

Hoe zou je dat in de meetwaardeblokken moeten zien?

Benzinedruk gecontroleerd en die is goed. Met de regelaar aangesloten 2,4 bar en met de regelaar los meer dan 3 bar. Ook de restdruk was goed.

Ik heb naar de meetwaarden gekeken , op kanaal 6 kreeg ik 4 getallen onder elkaar waarvan de bovenste varieerden.

Jammer dat ik niet veel gegevens van deze motor heb, maar groep 6 blijft volgens alles bij deze buiten beschouwing, je zou er eens een print-screen van kunnen maken, dan zien we misschien wat meer,

Kijk eens of dit enigzins overeenkomt in de meetwaardeblokken ( Volgens ABA ) :

Overzicht van de mogelijke groepsnummers


Groepsnummer
Displayveld
Omschrijving

01
1
2
3
4
Motortoerental
Toerental versnellingsbak
Gaspedaalwaarde
Informatie ingeschakelde versnelling

02
1

2
3
4
Potentiometerspanning van belastingssignaal -G157-
Sensor koppelingsslag
Accuspanning
Koelvloeistoftemperatuur

03
1
2
3
4
Motortoerental
Toerental versnellingsbak
Werkelijke stand koppeling
Voorgeschreven stand koppeling

04
1
2
3
4
Ingangsgegevens
Ingangsgegevens
Uitgangsgegevens
Uitgangsgegevens


Groepsnummer
Displayveld
Omschrijving

05
1
2
3
4
Motortoerental
Accuspanning
Vrij
Stroom van beluchtingsklep

06
1
2
3
4
blijven buiten beschouwing
blijven buiten beschouwing
blijven buiten beschouwing
blijven buiten beschouwing

07
1
2
3
4
Motortoerental
Toerental versnellingsbak
Vrij
Snelheid

08
1
2
3
4
blijven buiten beschouwing
blijven buiten beschouwing
blijven buiten beschouwing
blijven buiten beschouwing

stefan84 0

14 jaar

Ik heb net even de motor gestart. Koude start dus. Dan staat de motor erg te schudden. In een opwelling trek ik de stekker van de luchtmassameter eraf en de motor begint netjes te lopen.

Als ik de stekker weer terug steek word het weer iets minder, als ik hem iets later voor de tweede keer los trek valt de motor uit.

Zou dit betekenen dat de LMM vervuild of defect is?

Denk het niet, vaker trek je de stekker van de LMM af en schommelt hij ff en slaat gelijk af, als je hem er dan weer op drukt en hem start, hem vervolgens weer los trekt en even gas geeft blijft hij weer lopen.. het hoeft dus geen defecte LMM te zijn..

stefan84 0

14 jaar

Ben ook nog weg geweest met de auto.

Het bokken bij gas bijna los was erg aanwezig vanavond. Verder zakt het toerental maar heel langszaam. Het blijft daarna ook erg lang op 1200 toeren staan voor het naar stationair verder zakt.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn Golf (ABS motor, dus monopoint en totaal anders) maar wie weet heb je er iets aan. Bij mij zat er een onderbreking in een weerstandsbaan van de potmeter. Deze vervangen en het probleem was opgelost.

Succes

jensw 0

14 jaar

Maar dat bokken en in toeren blijven hangen doet me toch een beetje denken aan een te arm mengsel ofwel te veel lucht ( Lekkage ? )

stefan84 0

14 jaar

als ik in uw plaats was zou ik de motorsteunen, luchtmassameter en injectors eens nakijken
mijn vader had hetzelfde probleem bij zijn golf4 maar enkel bij 3000tr/min en hier was het de
luchtmassameter

grtz

S8 0

14 jaar

Het stationair probleem is tot nu toe verholpen door alle leerwaarden terug in de basisstand te zetten.

Het horten en stoten bij bijna gas los is er nog steeds. Ook als ik met de cruisecontrole naar bergafwaarts rijd voel je hem gaan. Toerental heb ik niet op gelet.

Injectoren heb ik bekeken en lijken goed te werken. De injectorringen heb ik vervangen bij het terugzetten. Inlaat en uitlaat op luchtlekkage bekeken maar is allemaal dicht.

Potmeter doorgemeten?

jensw 0

14 jaar

Op de meetwaardeblokken geeft hij aannemelijke waardes aan. Ik zat er wel aan te denken. Mischien nog even met een multimeter doormeten.

Ik denk dat als hij in de meetwaardeblokken de juiste temperatuur aangeeft, de sensor wel in orde is, een afwijking van een paar graden t.o.v. de teller oke, maar niet als de motor op bedrijfs temp is ( zeg eens 90 graden ) dat je in de meetwaardeblokken 110 graden afleest of 60 bv..

stefan84 0

14 jaar

Luchtmassameter gewisseld met een andere dat had ook geen resultaat. Op mijn huidige zit wel wat olie dat via de carterventilatie richting het luchtfilter loopt. Dat schijnt gebruikelijk te zijn bij dit blok.

Waarom de auto met het gas er op of helemaal los goed loopt maar bij ligt gasgeven of gas terug nemen vaak gaat bokken blijft me echt een raadsel.

Die olie in de LMM doet hem in elk geval niet zo'n goed, en ja, wat en hoeveel olie dat door de slang komt is normaal..

Meestal zijn het dampen en vaker is de boel dan wat smerig, maar als er de olie uitspettert dan klopt er toch ergens iets niet.

Je hebt zoiets alles gehad en nagelopen, weet je toevallig of er iets met de motor gebeurt is o.i.d. ?

stefan84 0

14 jaar

Ik heb hem gekocht met vier kromme uitlaatkleppen. Distributie was er afgelopen onder het rijden. De kop is gereviseerd bij een revisiebedrijf.

Jurgen goede morgen,het lijkt mij zeer ongeloofwaardig dat de vorige eigenaar deze moeilijkheden ook al had. We zijn nu al anderhalve maand aan het corresponderen op zich leuk ,maar dit schiet niet op. Volgens mij is er bij die kleprevisie iets over het hoofd gezien. Wat mij ook een keer is overkomen kromme kleppen zie je zo maar een beetje krom niet .Men controleert dat met een vacuumtester en geeft het t wel een goede vacuum waarde. Door speling in de geleider dicht de klep wel af en met compressie meten is alles oke maar met draaiende motor zo nu en dan niet. De monteur /revisie man moet zeker weten dat hij ze geslepen heeft op de slijpbank ! Verder vraagt JENS W Of je de potmeter (aan de gasklepas) hebt doorgemeten ,maar dit is volgens mij een 3 standen schakelaar om de motor bij stationair en volgas een wat rijkere afstelling te geven , Er liep gelijk met jou problemen ook zo'n zelfde geval mee., waarbij alles verwisseld werd aan de motor en wat uiteindelijk de oorzaak was ???? De zekeringkast welke ik ook een keer heb moeten wisselen. Als je er op duwde of trok dan liep de motor probleem loos ! We horen vast nog wat van je . Succes

Punt 50
badge

14 jaar

De kleppen zijn niet gereviseerd maar vervangen omdat ze krom waren. De vacuumtest kwamen ze goed doorheen, in het draaibankje begonnen ze te slingeren.

De potmeter is een potmeter en mankeerd niets aan, ook de zekeringkast werkt naar behoren.

Voor de rest heb ik gisteren, de lambasonde gemeten. Hij pendelde en ook de verwarming werkt naar behoren. Ik heb ook even gemeten of de lmm wel stroom kreeg, dat was ook het geval.

Verder heb ik de benzine pomp losgehad om te kijken of de zeef niet verstopt zat, dit bleek niet het geval. Verder alle brandstofleidingen doorgeblazen. Het relais van motorregelapparaat en dat van de brandstofpomp gewisseld voor nieuwe exemplaren. En bij controle van het oliepeil bleek er teveel olie in te zitten. Dit heb ik afgetapt, zit nu nog iets teveel in dus dat moet er ook nog uit.

Resultaat is dat na het starten de motor netter loopt dan voorheen, het bokken veel minder voorkomt en als het voorkomt bokt de auto veel lichter dan eerst.

Zo'n geval was mij ook overkomen , daarom het geval beschreven . Zat ik toch goed. Groetjes Jan.

Punt 50
badge

14 jaar

Hoe komt het dan dat er veel te veel olie in zit ?

stefan84 0

14 jaar

Ik hoop dat ik er met verversen teveel olie heb in gedaan...

Heb vandaag nog meer olie afgetapt zodat het peil nu iets onder max. staat. Nu is het een kwestie van af en toe controleren of het gelijk blijft, stijgt het peil zal er een lekkende/verkeerd inspuitende injector (of meerdere) tussen zitten.

Er zat niet echt een hele sterke benzinegeur aan de olie, dat heb ik weleens gehad bij een carburatiemotor waarvan het benzinepompje op de cillinderkop inwendig lek was.

Het inhouden/stoten bij weinig motorbelasting is er helaas nog steeds. Het valt me nu pas op dat het alleen bij 2200 rpm gebeurt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.