Hallo ik heb een probleem dat de bora soms op 4 cil. loopt,dit doet hij ook op benzine,gaat dan ook niet over op gas,ene keer pakt hij hem wel,soms geen probleem.
Heb hem bij de vw dealer uit laten lezen,en dit was het resultaat,secundaire luchtsysteem,en magneetklep 1 van absorptie koolfilter-N- 80
Wie kan mij helpen,kan door een magneetklep een cil. uitvallen,of door secundaire luchtsysteem,er brand geen storingslampje.
Dacht eerst dat de bobine kapot was,of onstekings module die zit tegen het schutbord met 2 dikke stekkers.
Grt Teus.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op 4 cylinders lopen is een gevaarlijke storing, de kans bestaat dat je dure katalysator kapot gaat.
Kan komen door ontstekings-problemen, maar ook door een mengsel wat te arm is.
Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
1e probleem heeft de dealer al voor je gevonden: magneetklep koolstoffilter (N80).
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Ook hier heeft de dealer het 1e probleem al gevonden: secundaire luchtsysteem.
Teus,
Die ontstekings modules gaan wel vaker kapot bij deze motoren, of een bobine bv..
Dat de N80 niet werkt is opzich nog geen probleem, de klep mag dan wel niet open blijven staan !!!! Anders trekt hij daar valse lucht..Volg de slang even, deze loopt meestal naar inlaat of gasklephuis, trek de slang los en dop hem af, loopt hij dan nog steeds hetzelfde, kun je even verder zoeken.
Gr Stefan
14 jaar
de magneetkleppen gaan wel vaker, en blijven dan bijna altijd open staan. (kun je testen, slang er aftrekken, en blazen maar. hij ligt op de luchtfilterbak in een rubber houdertje) Maar, als de computer hem herkent zal het een elektrische storing van de klep zijn; of de bedrading erheen. Meten is weten.....
Bobine's gaan zelden maar krijgen de schuld, meestal is het de ontstekingseindtrap. het blok wat tussen de bobine en computer in zit. Dingen zitten vaak voor op de motor gemonteerd op een zeer warme plek. Soms ook achter de motor, ook heel warm. Meestal verleng ik de bedrading en zet ze aan de zijkant in de motorruimte. Ervaring leert dat ze dan voorgoed heelblijven. De immitatiedelen hiervoor zijn overigens bagger. Enige goede spul is Beru, of origineel (hetzelfde dus, beru maakt het voor vw)
wat ook voorkomt is kantelende zuigers, waardoor compressieverlies. even meten met warme motor.
secundair luchtsysteem bestaat uit een blower en een klep. beide zijn met acuator diagnose aan te sturen. (testkastwerk dus)
Okay ik ga er van de week mee aan de slag,alvast bedankt voor jullie reacties.
grt Teus.
14 jaar
distributieketting versleten of spanners geknapt geschrankt of vast nog vergeten, die geeft ook op 4 cilinders lopen als gevolg.
Dit kun je alleen testen door de timing te controleren.
een kenner van deze motoren moet binnen het uur een goede diagnose kunnen stellen.
Bedankt mensen,ga van de week mee aan de slag.
Teus.
14 jaar
Hallo ben even bezig geweest,op het koolstoffilter kreeg ik 5 volt spanning en 26 ohm,weet niet of dat genoeg is,en gisteren hoorde ik het klepje op en neer gaan,
de moter liep toen niet lekker kwam ik aan de onstekings module liep hij weer goed.
Dus ga die eens vervangen,heb hier en daar al gezocht,is er misschien nog iemand die hem heeft liggen.
Temic tfk 071905143
Grt Teus.
14 jaar
hallo wegens ziekte toen niks van gekomen was een ontstekings module.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar