close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: bougie vet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 BMD

Auto komt binnen i.v.m. slecht lopen. Bougie cil 3 stuk. 3 nieuwe er in en liep weer prima. Dag later storingsmelding: werking kat niet juist. Bougie cil. 3 roet zwart. Cil 1 en 2 netjes.
Iemand een mogelijke ( bekende ) oorzaak ? Anders wordt het kopje lichten, denk ik.

Geplaatst door

Petje57 (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bobine nog goed? Loopt de motor wel goed?
De foutcode op de kat kan ook komen door te lang doorrijden met de kapotte bougie.

Verbruikt hij ook (teveel) olie? Lijkt wel alsof die bougie vet slaat door olie lekkage of heel misschien koppakking lek. Mogelijk ook kat probleem erbij maar eerst die bougie probleem oplossen.
Controleer ook even de timing van de ketting, deze verspringen nog wel eens en dan kan je de raarste storingen krijgen en best snel op het verkeerde pad worden gestuurd als hij 1 tand is versprongen, zeker bij de dubbel nokker. Motor op bdp, deksels achter nokkenassen verwijderen en de gleuven moeten symmetrisch staan ten opzichte van elkaar.

ricky 10
badge

9 jaar

Olieverbruik is ons onbekend. Inmiddels kopje gelicht. Er zat een soort gruis op de uitlaatzitting van cil.3. Dus werd de kat verdacht. Hier valt bij even schudden ook gruis uit. Later blijkt dat de klepgeleiders ook compleet uitgelubberd zijn. Kop wordt nu gereviseerd. Gebruikte kat gevonden met 19000 km maar daar komt nog veel meer gruis uitvallen. Dus nu ook nieuwe kat er onder. Het idee bestaat dat die kat's erg gevoelig zijn voor bv. een kapotte penbobine.
Ricky: vanwaar je opmerking van de kat?

Petje57 0
badge

9 jaar

Je zei: storingsmelding: werking kat niet juist

Ze gingen nog wel eens stuk maar kan ook idd komen door die slecht lopende motor dus het kan 1 probleem zijn maar misschien ook 2 problemen.

ricky 10
badge

9 jaar

Als je een zwarte 1 bougie hebt dan zal de injector wel kapot zijn, komt regelmatig voor.

at 10
badge

9 jaar

Inmiddels zit de kop er weer op, motor loopt prima maar toch (nog) 'n donker gekleurde bougie na 12 km. rijden. Wederom cilinder 3. En de kat was donkerrood van kleur na 12 km. Niet goed dus. CO, HC, O2 en lambdagetal zijn goed. Lambda was wat aan de magere kant: 1,03
De injectors zijn getest op lekken: lekken niet bij 3 bar druk.
M'n vraag aan Edwin ( at) is dan ook: wat is er dan mis met zo'n injector?

Petje57 0
badge

9 jaar

Wij hebben meerder keren meegemaakt dat als de bougie zwart is dat dan de injector het niet goed doet, we hebben dan geen storingscodes. We hebben het verder nooit verder onderzocht wat er dan mis s met zo`n injector want het probleem was elke keer verholpen met een nieuwe injector.

at 10
badge

9 jaar

Vaak zie je dat het injectorbeeld niet juist is, komt bij BMW ook vaak voor. Geen valse lucht dus?
Is de temperatuurhuishouding ok?

marcel9519 0
badge

9 jaar

Met de temperatuurhuishouding is niks mis.
Auto staat momenteel bij een bedrijf om alles door te meten om te zien of alles goed aangestuurd wordt.
De voorlopige verdenkingen gaan richting benzinedruk of timing nokkenas ( al staat deze 100% zeker goed afgesteld )
Het blijkt dat bij VW al jaren gekrompen nokken op de nokkenas zitten ( dus later op de as gezet i.p.v. een gegoten nokkenas ) en dat wellicht 1 of meerdere nokken zijn verdraaid op de as.
Bij een revisiebedrijf heeft men een nokkenas uit een T5 diesel gehad waar men na daaaaaaaaaagen zoeken dit gevonden had.
Reactie van Pon: Ehhh....ja, het zou kunnen dat we er 1 of 2 van gehad hebben............... Dus komt het veel vaker voor blijkbaar want toegeven dat het een meer voorkomend euvel is, zal men niet doen.

Petje57 0
badge

9 jaar

Update:
Inmiddels een andere motor gemonteerd met 56000 km aangezien toch is gebleken dat het zuigerwerk van cil.3 niet helemaal oké was. Ook na de koprevisie bleef er blauwe walm komen bij gas geven.
Alles leek daarna opgelost tot er toch na 2 dagen weer 'n foutcode kwam: 16804 > werking kat niet voldoende. Zou deze dan toch overleden zijn?

Petje57 0
badge

9 jaar

Het heeft even geduurd maar het probleem is dan toch opgelost.
Achteraf blijkt dat ook de kat overleden was. Vermoedelijk door de problemen met de vorige motor. Andere kat gemonteerd en alles werkt weer naar behoren.

Allen bedankt voor het meedenken.

Petje57 0
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.