Hallo allemaal!
Ik ben sinds kort in het bezit van een polo 6n 1.4 16v uit 1997 met motor code: AFH.
Nu heb ik een probleem..
De auto valt vaker zomaar uit (alsof je het contact om zet) zonder eerst te sputteren of te bokken ofzo.
Als je hem dan wilt starten gaat ie wel rond maar slaat niet aan. naar een tijd wachten en met veel geluk wel weer op eens maar dan naar een tijd lopen valt ie weer uit.
Ik heb een paar jaar terug ook al een polotje gehad, een 1.3mpi en deze wilden toen ook in eens van het een op het andere moment niet meer starten. Bij deze was het toen naar lang zoeken het contact blokje.
Dus dat is al het eerste wat ik nu ook geprobeerd heb. gewoon onder de kapjes er af, stekkertje achter het contactslot los en op de nieuwe gestoken en met een schroevendraaier gestart. Maar dit blijkt het helaas niet te zijn in dit geval.
Bougies heb ik vernieuwd, deze waren helemaal verkoold. Verdeler kapje heb ik een nieuwe op gezet, de contact puntjes waren ook helemaal geoxideerd. maar nog geen verbetering...
Ik las ook ergens dat de temperatuur sensor vaak een boosdoener kan zijn, dus heb ik deze ook meteen uitgesloten door hem te vervangen maar zonder resultaat.
Wat ik ook nog getest heb is: het deksel boven de brandstofpomp los gehaald en geluisterd of deze begint te zoemen als ik de auto op contact zet. Dit doet ie niet.. Als ik er regelrecht vanuit de accu (afgezekerd) stroom op zet zoemt ie wel maar de auto wil nog steeds niet aan slaan.
RA ra wat kan dit zijn?
De keren dat de auto wel aan wil slaan hoor je van tevoren de brandstofpomp zoemen, de keren dat ie niet aan slaat hoor je een zacht raar (soort van kort mechanisch schuif geluidje) geluidje bij het omdraaien van de sleutel op contact (dus nog niet door starten) vanuit het gasklep huis.
Nu heb ik zelf nog 3 mogelijke opties.
1 Bobine want als ie niet aan slaat geeft deze ook geen vonk, wel krijg ik 12v op het zwarte draad op het stekkertje. (bobine kabel tegen klepdeksel geeft dus geen vonk). Ik heb bij de papieren van de auto een bon gevonden van 2010 waar deze op vermeld staat dus het lijkt er op dat er toen een nieuwe op gekomen is..
2 De hallgever van deze dingen willen ook nog wel eens vaker gaan zieken maar dat verklaard denk ik niet waarom de brandstofpomp niet gaat lopen én volgens de vorige eigenaar is deze een tijdje terug al vernieuwd..
3 Ik weet niet of deze modellen sleutel herkenning hebben, misschien is hier iets mis mee? heb allebei de sleutels al meerdere malen gewisseld en af en toe gaf het een BINGO maar sloeg na een tijdje ook weer af...
Wie o wie kan iets met dit verhaal en heeft voor mij de verlossend oplossing?
jokoboyVWF nieuweling
34 31-Mar-13
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb al via twee andere wegen tips gekregen dat deze storing ook sterk doet dwnken aan een defect krukassensor. Dit kun je controlleren door hem rond te starten en als de toeren teller dan niet beweegd zal het hier in moeten zitten?
Het lijkt er sterk op dat deze auto al lang met dit probleem zit want ik ben berichten hier tegen gekomen dat deze auto ook al in 2011 hier mee zat alleen loopt dat topic dood. Toen zijn wel al bobine, rotor, verdelerkap en hallgever gewisselt.
Ik weet niet wat er in de tussentijd met de auto gebeurd is.
Het kan natuurlijk ook ergens in de bekabeling of misschien zelfs in de regeleenheid zitten maar hier heb ik stroom schema's voor nodig om dat uit te pluizen.
Ik zat te denken dat het voor mij zelf wel handig zou zijn als ik een uitlees mogelijkheid heb en aangezien dit bij de garage nogal prijzig kan zijn wilde ik vragen wat voor (betaalbaar) systeem jullie zouden aanraden om eventueel zelf aan te schaffen? Ik heb op marktplaats wel al van alles gezien rond de 100euro maar ik weet niet waar ik op moet letten.
bij voorbaad dank!
Heb de vorige eigenaar gesproken. Hij heeft in 2011 inderdaad met dit probleem gezeten. Toen bobine, rotor verdelerkapje e.d. vervangen. Uiteindelijl ook een 2e hands hallgever. Het probleem deed zich na 10 minuten nof een keer voor en daarna 3jaar niet meer. Nu kan het natuurlijk zijn dat die 2e hands hallgevel ook niet meer fantastisch zal zijn. Dus ik heb een nieuwe besteld dus ga ik na het werk eens de krukas sensor en hallgever testen.
9 jaar
Niemand??
9 jaar
Op het moment van afslaan brandt dan alleen het dynamolampje??? Contactslot defect.
Als bij een vw blok een verdeelkap wordt gebruikt is er geen BDP sensor!! De hallgever heeft die functie.
Verder zou ik voor die prijs het contactblokje zeker vervangen .
De truc om te zien of de hallgever defect is ,is al tig maal behandeld.
De kleine stekker op het ontstekinghuis heeft 3 aansluitingen waarvan je de middelste langs massa kan halen met het contact AAN. stekker in de hand.
Je kunt de bobine-kabel bij massa leggen maar ook zo hoor je de ontsteking knetteren en de pomp reageren.
Die "contactpuntjes" in de kap zijn altijd roestig omdat bij vonkvorming O3 ontstaat ofwel ozon. Die spanning tot 15k volt springt daar echt wel over.
Waar de onsteking wel last van heeft zijn oude bougies en doorgebrande bougiekabels en of doppen. ofwel een hoge weerstand.
Dit is te meten met een hoogspanningstang van de testkast.
Succes.
Contaktblokje heb ik als eerste geprobeerd.
oke, van die bdp sensor heb ik wat aan! Dus die heb ik niet nodig.
ik ga straks de hallsensor op die manier testen die u omschrijft.
Bedankt zover.
word vervolgd
9 jaar
Met deze metode test je de hallsensor niet maar je toont het defect aan . Als er vonken en reactie is dan is het NIET werken van de hallsensor bewezen .
De bobine was vervangen schreef je ....... was dat inclusief module ? Vaak wordt dit als een geheel vwerkocht.
Controleer wel de bedrading !!
Groet.
Oke, de hallgever test nu net gedaan.. niks..
bobine dan de boosdoener?
9 jaar
Welke waardes zou ik moeten meten op de stekker die de bobine in gaat om uit te kunnen sluiten dat het niet de bekabeling is?
9 jaar
Deze meting heb ik gedaan:
Zwarte draad op stekker geeft 12v (0v spanningsverlies)
middelste groene draad 0v
Bruine draad geeft ook 0v
Naar mijn eigen beredenering zou dit moeten kloppen. 12v op zwart is van contakt, groen geschakelde massa naar hallgever en zwart is contstante massa. Heb ik dit zo goed?
9 jaar
Heey, weer even een update!
Gister dus de nieuwe bobine gemonteerd, deze zoemde na de hallgever test mooi.
Wel had ik met mijn stomme hoofd, toen ie nog op contact stond, met het test kabeltje nog in het ontstekingsstekkertje de bobine kabel uit de verdeler kap getrokken, waardoor ik een opnaaier kreeg van jewelste én die kabel aardig heeft liggen vonken...
kabeltje stel los getrokken en daarna bobine kabel terug op de verdelerkap gemonteerd. En toen de test zo nog een keertje uitgevoerd. Bobine hoort je nog steeds netjes zoemen. Dus ik opgelucht en veronderstelde dat de Hallgever dan nog stuk zou moeten zijn (dit maak ik op uit dit testje).
Vandaag nieuwe hallgever besteld en vanavond gemonteerd.
Auto startte meteen en spinde als een tamme poes!
Ik heb de auto eerst op temperatuur laten komen, verwarming vol aangehad staan, airco vol laten koelen, alle verlichting aan. Alles verliep mooi!
Na een half uur hem te hebben laten lopen had ik hem weer uit gezet om nog een kapje terug te monteren (het zwarte kapje wat over de ontsteking valt en waar de bougiekabels doorheen lopen).
Na ongeveer 5 minuten had ik de auto weer gestart, startte meteen... maar na 1 a 2 minuten in eens weer.. pats, niks meer daar..*zucht..* start motor rond gegooid maar er zat geen leven meer in.. :cry:
Daarna heb ik nog eens het contact blokje uitgewisseld met de nieuwe die ik heb liggen, niks.
Zekeringen zijn allemaal goed.
Ik heb de connectoren op de bobine, hallgever, 2x van motormanagement én de grote stekker op de computer los gehad en gecontroleerd op mankement maar dit zag er allemaal mooi uit. Heb de connectoren gereinigd met contactspray en weer terug gemonteerd maar ook dit heeft niet mogen baten.
Op contact hoor je de bobine nu ook niet meer zoemen en hoor je bij het omdraaien van de sleutel (van contact uit naar contact aan) weer dat mechanisch-achtige schuif geluidje, wat ie eerst ook deed toen de bobine nog niet was vernieuwd.
Ik heb sterk het vermoeden dat de bobine weer defect is.. Ik heb ook al op internet gelezen dat dit type bobines niks kunnen hebben en heel snel stuk gaan.. Maaaar nu is de vraag (mits dit het geval zou zijn) komt dit door die opnaaier van gisteren, heb ik te lang het draadje tegen de min pool gehouden bij het testen? Óf is er iets met de ecu waardoor ie de bobine er uitblaast? Want heb ook ergens iets gelezen over; dat als de "eind trap" van de ecu kapot is, je de bobine ook opblaast...? Zou ik dit kunnen vaststellen/ uitsluiten door de ecu door te meten? Ik heb alleen een multimeter tot mijn beschikking, geen scoop of uitlees computer.
als ik bijvoorbeeld weet over welke twee pinnen ik moet meten waar die eind trap of eind weerstand over zit, én weet wat deze weerstand zou moeten zijn, dan kan ik dat ook al vast stellen/ uitsluiten.
Nog een laatste aanvulling is dat ik de weerstand heb gemeten tussen de stekkertjes van de bobine en van de hallgever (middelste naar middelste) dat de weerstand daarover ongeveer 6ohm was. Is dit een normale waarden?
To be continued...
9 jaar
Heb je nog wat aan het schema gehad ......... Je ziet daar op dat de ECU ook een paar massa verbindingen heeft . Zitten die nog goed vast?
Wat je allemaal kan over belasten door stekkers onder spanning los te trekken weet ik niet . Je pakt nu zoveel zaken tegelijk aan dat je zelf ook het spoor kwijt raakt.
Die module bij de bobine is de eigenlijke laagspanningschakelaar . Deze schakelt zichzelf uit als het contact AAN staat maar de motor niet wordt gestart.
Deze kan evenwel defect raken als deze lang/te lang onder spanning blijft staan ,of zijn warmte niet kwijt kan .
Daarvoor is deze bevestigd aan het schutbord met dat witte vet er tussen.
Welk stroom schema? Volgens mij heb ik dat gemist.
Waar zit die laagspanningsschakelaar? Of zit die zeg maar aan de bobine vast? Waar de 3 polige stekker in gaat?
Dus die moet met keramisch vet gemonteerd worden zeg je?
Ik heb gelezen dat de aluminium uitgevoerde bobines van een golf 3 (ook met 3 pins stekker) veel sterker zijn dan deze plastc uitgevoerde van de polo en je deze ook kunt gebruiken. Klopt dit?
9 jaar
Schema staat op je I -mailadres.
Update numero...?
vandaag een bobine laten komen van een golf 3 (de robuuste aluminium uitvoering).
Deze in de avond gemonteerd.
En ja hoor, sleutel om en daar ging ie. Hij liep weer als een zonnetje.
Weer een hele tijd laten lopen, rondje over het bedrijfs terein gereden, bij de werkplaats de auto even neer gezet... viel ie wéér uit!
Contact uit, sleutel om en weer niks daar..
Ik dacht, "nou dan laat ik maar eens naar die monteur luisteren" en heb een stukje lasdraad scherp geslepen en er een connectortje aan gemaakt met een stukje kabel.
Auto op contact gezet en het stukje lasdraad in het rubbertje gestoken van de middelste pin van de stekker die de hallgever in gaat. Toen hoord ik de bobind op eens zoemen! whaoot!!!! En jahoor, auto starte.
Verder er niet meer bij nagedacht en ben voorzichtig richting tankstation gereden. Auto vol getankt en op nieuw gestart, de weg voortgezet richting huis.
Heb nergens meer last van gehad.
Nu was mijn plan om hem morgenavond uit te laten lezen om te kijken of er nog fouten in zitten.
Maar nu heb ik mijn gedachten er nog eens overheen laten gaan en dacht in eens aan dat stuk lasdraad!
Toen ik die er in prikte ging de bobine zoemen.. Dus een logische verklaring zou zijn dat het kabeltje in de connector slecht contact maakt met het stekkertje?!
Dit kan ik natuurlijk alleen vast stellen door het stekkertje te strippen toch?
Nu doet ie het misschien wel maar ik wil liever uitsluiten dat ik dalijk weer ergens stil kom te staan.
Heeft iemand misschien een schema waarop ik kan zien hoe en waar deze kabel overal heen gaat, zodat ik het even kan nalopen?
Tot zover durf ik al enigsins positief te zijn maar ik stap evengoed nog met fijn geknepen billen de auto in
9 jaar
Een goede werkplaats heeft die pinnetjs los in voorraad.
Met behulp van een stevig stukje draad (plat )kun je het uit elkaar halen . Lukt het niet, laat je het draadje zitten.
Groet.
Ik werk niet in een bovag garage maar zit in het eigenonderhoud van een potgrond bedrijf dus hier is het creatief zijn ipv. Alles op vooraad hebben ;)
Voor de volgende keer is het misschien beter als je de tip geeft over de hallgever met de stekker nog vast. Dit heeft mij uiteindelijk op het verkeerde been gezet.
Ik ben vanmorgen met de auto naar het werk gereden, wel nog even binnendoor voor de zekreheid. Maar ik ben aangekomen, zonder uit te vallen!
Vanavond maar eens dat stekkertje uit elkaar halen en zien wat ik tegen kom.
Ik heb je mail met schema niet ontvangen, kun je mij het misschien nog eens sturen? Dan heb ik wat bij de hand om te zien hoe en waar die bekabeling heen loopt.
Voor zover, hartelijk dank voor de hulp!
ik post vanavond nog wel even een bericht met wat ik ben tegen gekomen.
9 jaar
Stuur mij jouw adres maar , de jouwe van de site werkt blijkbaar niet.
Groet.
Ik ben er achter waar het probleem zit.
Ik krijg te weinig stroom op de + van de hallgever.
Ik heb een schematje maar hier kloppen de kleuren niet van.
Op dit schema is de + van de hallgever namelijk rood/zwart en loopt gelijk naar de ECU.
Bij mij is de + op de hallgever rood/geel.. Weet iemand of bij al de polo's de + van de hallgever gelijk van de ECU af komt? dit zou mijn zoektocht aardig vermakkelijken als iemand mij hier mee kan helpen.
9 jaar
Afgelopen dinsdag heb ik de ecu gewisseld en is ie bij de dealer ingeleerd, daarna starte ie meteen!
Ik heb er sinds toen ong 120km mee gereden zonder problemen. Ik ben nog voorzichtig om te enthousiast te zijn maar het lijkt positief!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar