Polo 1,4 16V (6N) 157.000km rijdt al maanden beroerd bij 40 à 50 kmh zo'n 2000 / 3000 toeren bij STABIELE snelheid; Het gasklephuis is erg aan het regelen (schokken) en met iets gas bijgeven lijkt het wel of hij vrijwel geen vermogen heeft en eerst inhoud voordat hij versneld. Bij plankgas gaat het prima, brandstof genoeg. (Dit is eigenlijk probleem 1) Carterontluchting en inlaat gereinigd andere sensor spuitstukdruk geplaatst, hielp niet. Op aanraden van VW ander gasklephuis geplaatst, hielp ook niet. Inmiddels is probleem 2 onstaan; niet starten én tijdens rijden valt plots alle vermogen weg en toerenteller valt naar 0 en storingslampje licht even op om na 3 sec. gewoon weer door te rijden! Je schrikt je rot! Komt gem. 1x in de 15 km voor. Brandstofrelais was soldeercontact rot. Voor zekerheid gloednieuwe geplaatst (zie onder) maar NIETS helpt. Brandstofpomp uitgebouwd, belast getest en is prima! Inmiddels 200,-- euro verder zonder resultaat. Geen enkele storings melding!
Wie heeft iets dergeijks meegemaakt en heeft een hind?
Dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bert,
Begin eens met hem uit te lezen i.p.v. alles luk raak te vervangen, dat kost alleen maar onnodig veel geld.
Probleem 1 kan vanalles zijn, kijk of er storingen in het geheugen staan en plaats deze hier, zet dan gelijk de gasklep in de basisstand want dat is blijkbaar ook niet gebeurt, ook dit kan rare problemen geven.
Probleem 2 klinkt als een defecte of beter gezegd, haperende BDP ( krukaspositie ) sensor, zeker als onder het rijden de toerenteller even naar 0 valt = geen signaal = geen vonk.
Gr Stefan
Hoi Stefan,
Een weekend bezig geweest. Alle problemen lijken opgelost, eerst nog een duurtest en dan beloof ik uitgebreid puntsgewijs verslag te doen!
Groet,
Bert
Ps zoals ik beschreven had: geen storings melding (in VAG-com.)
14 jaar
Probleem 1: schokkerig reageren op gas.
Omdat de auto zo beroerd reed de volgende acties achterelkaar gedaan.
1-Brandstof drukregelaar 036 133 035 A uit/in gebouwd, deze zat naar mijn idee niet diep genoeg en/of iets scheef.... Hij moet met O-ring en al in het huis schuiven , niet er tegenaan.
2-Sensor (crankshaft) 036 907 601 B boven op nokken as uit/in gebouwd. Er zat op 2 zijkanten flink wat (ijzer? donkergrijze) sludge. Meetwaarden tussen contact 1-3 38Kohm en 1-2 4,7MOhm en 2-3 niets. Mijn mening is dat er dermate veel opzat dat de sensor foute waarden door ging geven. Helaas, geen foto van genomen. (de vraag is nu; waar komt dit vandaan...)
3-Stekker benzine actiefkool filter (links bovenin de in motorruimte als je er voor staat) even losgenomen en de zaak bekeken.
4-Brandstofpomp onder achterbank geheel uitgebouwd en (belast) getest in een emmer, doet het prima! 4,2 Amp met open leiding en bij dichtdrukken leiding 6 Amp.
5-Koelvloeistof temp. sensor getest en voldoet precies aan de waarden 2,4 KOhm koud en 310 Ohm warm.
6-Motor management gedemonteerd, geopend en bekeken. Lijkt vrijwel als nieuw, geen oxidatie gevonden.
7-Injectoren weerstand gemeten. Voldoen precies aan de waarden 14,6 tot 14,8 Ohm.
Probleem 2:
Ernstige uitval gedurende enkele seconden en NIET meer starten, via vluchstook uiteindelijk toch op m'n werk gekomen. S'middags heeft ANWB via extra zekering en kabeltje door de auto (omdat hij het brandstofrelais even niet kon vinden) spanning op de brandstofpomp gezet en daarmee de pomp lopend gekregen. Later bleek dat hierbij de blauwe draad (pin 9) van de voet van brandstof relais is gesmolten. Deze loopt naar het deurcontact (bestuurder) en die schakelaar is ook gesmolten! Zekering interieurverlichting eruit gehaald omdat de verlichting bleef branden en bedrading vervangen. De bedrading heb ik minitieus mm voor mm uit de kabelboom verwijderd om te zien of andere bedrading was beschadigd. Dit was niet het geval op zich viel dit mee. Alles werkt goed. Het brandstof relais is complex, zo krijgt het ook een signaal als de airbag bekrachtigt wordt zodat de brandstof toevoer uitvalt. Geluk gehad dat de hele kabelboom (of auto) niet is uitgefikt. Hoe kan dit nu allemaal? Vanaf het moment van starten van de pomp via de extra zekering tot het starten van de auto heeft misschien 5à10 seconden gezeten. In deze periode heeft het relais aan de secondaire kant van het relais spanning gehad en dit heeft blijkbaar een weg naar aarde gezocht over de draad van de binnenverlichting. Dit omdat het ontlastrelais nog niet bekrachtigd werd en de bestuurdersdeur op dat moment open stond en het deurcontact dus "gemaakt"werd. Via het deurcontact wordt bij openen van de deur een aantal systemen even aangezet, dat hoor je ook bij instappen.
De auto rijdt weer perfect al heb ik er nog maar 200 km in gereden, niet echt een duurtest maar voldoende om te zeggen dat e.e.a. is OPGELOST!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar