Hallo,
Mijn caddy Sdi slaat af na ongeveer 3 minuten lopen. Hieronder de lijst van dingen die zijn voorgevallen:
Week geleden: Wilde niet starten (deed er ook steeds langer over in de kou met aanslaan)
Accu vrijdag gecheckt en herladen, gloeibougies vervangen -moest toch- , starten niet gelukt.
Moest ergens met de auto zijn, dus aangesleept en 50 km probleemloos gereden.
weg terug wederom aangesleept, en zonder problemen 50 km gereden.
na onderzoek bleek het relais van de startmotor kapot, dus die laten reviseren. Startmotor er weer op gezet, en meteen luchtfilter en dieselfilter vervangen.
Slangen dieselfilter 100% goed overgezet, filter tot de nok gevuld met diesel,
Starten na vervanging dieselfilter ging even bokkig voor 5 a 10 seconden, daarna draaide de motor stationair zoals altijd. Tot zover alles volgens plan.
Bij wegrijden verliest de motor kracht na 600 meter, en slaat af. Even 5 minuten gewacht, en teruggereden naar sleutel locatie. Sloeg daar voor de deur meteen weer af.
Vandaag geconstateerd dat na starten en stationair lopen (wat al een stuk langer duurde dan de 5 a 10 seconden van de eerste keer), de motor na 3 minuten stationair afslaat en er na 2,5 minuut lekkage te zien is op de uitgang van de dieselfilter. (het buisje met de uitgaande pijl)
Met oude en nieuwe filter precies hetzelfde resultaat.
Slangen zijn goed, en slangklemmen zaten op de juiste manier, niet te strak of te los.
Het lijkt erop dat de motor het dieselfilter leegzuigt en erna geen toevoer meer is, maar waarbij er wel de lekkage is aan de uitgaande kant van de dieselfilter.
Tankinhoud is ongeveer 15 liter brandstof
In het geval van alleen startmotor vervangen en verder niets met de dieselfilter doen, lijkt het mij logisch dat alles goed moet zitten, aangezien ik er daarvoor nog probleemloos mee heb gereden.
Alvast hartelijk dank voor tips, vragen voor aanvullende info zal ik meteen replyen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoewel niet alle sdi's hem hebben zou ik eerst eens kijken of jou sdi geen relais 109 heeft. Dat is 9 van de 10 keer het euvel van slecht of niet startende en uitvallende vw diesels.
Gr Peco Power
Relais 109 vindt je in de zekeringenkast onder het stuur.
Dag Mercury,
Heb dat relais al liggen, dus ga die vanavond erin zetten en laat het dan weten of het gelukt is.
Dank voor je snelle reply, ik laat weten of dit het euvel is geweest...
11 jaar
Heb net relais 109 vervangen, geen verbetering.
Toevoeging op mijn verhaal:
Auto om 16.00 neergezet, net een lekplek diesel van 40 cm doorsnee onder dieselfilter.
Auto verplaatst, relais vervangen, starten (ging heel moeilijk), even stationair gedraaid, viel weer uit. Wederom nieuwe diesel vlek onder filter op de grond.
Wil niet teveel starten om de startmotor te ontzien...
Hoor graag of iemand nog een tips heeft...
11 jaar
Wat denk je nou zelf , een dieselvlek op de grond , het is maar een idee , maar zou je misschien een lekkage hebben wat je probleem veroorzaakt , ik weet het niet hoor !!!!!!!!!!!
Dag ferrie,
Bij het correct vervangen van de dieselfilter treedt er bij de uitgaande slang van de dieselfilter lekkage op. dit heb ik zo goed en strak mogelijk gedaan met een nieuw stuk slang. De lekkage treedt pas op nadat de motor 2 minuten stationair draait.
Ik heb uitgesloten dat het een standaard lekkage is, en vraag me daarom dan af of een ander probleem niet kan bijdragen aan zo'n lekkage waarbij alles goed gemonteerd is. Vandaar mijn bericht
11 jaar
Er dient geen lekkage op te treden als de motor 2 minuten draait. Zelfs niet als de auto de hele dag staat te draaien. Dan is er gewoon iets lek en zal ook de oorzaak van het startprobleem zijn.
Zoals moderator al zegt , er dient nul komma nul lekkage in een brandstofsysteem aanwezig tezijn , is trouwens gevaarlijk , gaat stinken en is apk afkeur.
Ik weet niet wat je precies gefreubeld hebt , zou eerst maar eens zorgen dat je echt geen lekkage meer hebt , ook niet een klein beetje , waar brandstof uit kan , kan zeker lucht in , en alleen lucht loopt hij nou eenmaal niet op.
inderdaad, zo'n lekkage kan niet kloppen.... retourleiding ook gecontroleerd?
Zal de retourlading eens checken,
Mocht ik die ergens los zien hangen, waar zou die op aangesloten moeten zijn?
11 jaar
Als er iets los hangt loopt hij zeker niet.
Heb het probleem gevonden,
Slang van filter naar brandstofpomp had een klein lek, en het leek of dit bij de dieselfilter zat. Lek is waarschijnlijk ontstaan bij terugplaatsen van brandstof en luchtfilter.
Gelukkig minder ernstig dan gedacht.
Was veel te moeilijk aan het zoeken,
Dank voor alle tips
11 jaar
veel zetten het filter te diep terug, waardoor de slangen tegen het chassis/carrosserie aan schuren en doorslijten, check dus of alles vrij ligt anders kun je binnenkort weer...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar