Afgelopen donderdag ons campertje (Volkswagen T3 Transporter)uit de garage gehaald na een grote beurt en een aantal reparaties die ons een nota opleverden waar we vreselijk van schrokken, maar alla.
Zaterdagmorgen van onze woonplaats Serooskerke in Zeeland weggereden richting Nijmegen. Na circa 150 km begint het oliedruklampje te knipperen, wagen direct aan de kant en motor uit. De hele bus vanachteren onder de olie ! De wegenwacht constateert (en ik als leek hoop dat ik het goed begrepen heb en dus nu goed weergeef) dat de buis (of slang) voor de carterontluchting helemaal los (zit van het oliefilter?)en in een bocht weggeschoven is. Dan kan die zijn druk niet meer kwijt met als gevolg alle olie eruit. Na weer bijgevuld te hebben en de motor gestart te hebben constateerde de wegenwacht dathet niet goed zit(waarschijnlijk kapot lager) . Ik mocht er niet verder mee rijden en via de ANWB wordt de kampeerbus maandag weer bij de garage afgeleverd
Ik voorzien nu problemen met de garage, die zeer waarschijnlijk op de toer gaat van: oude auto, kan gebeuren dat er iets losschiet etc.
Maar dat kan in dit geval toch niet, zeker niet na een grote beurt !! Nogmaals ik ben een leek maar alles in mij zegt dat er een fout in de garage is gemaakt, waarvoor ik niet wil opdraaien en voor de tweede maal hoge kosten op moet hoesten. Heb ik gelijk?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de reactie van de garage even afwachten. Deze is er immers voor verzekerd. Ook kan de motor dusdanig gaar zijn dat de slang er gewoon vanaf geblazen is.
Even laten kijken en afwachten maar.
Sterkte,
Paul
Bedankt Paul, uiteraard wacht ik de reactie af maar..de eerste telefonische reactie toen ik hem ter plekke belde ging al de door mij geschetste richting op, vandaar,,,
Wat bedoel je met een gare motor ?
20 jaar
Is het een diesel, probeer dan of je een gebruikte motor kunt scoren, een nieuwe bij de dealer gaat je gauw 3000 euro kosten. op de sloop zijn diesels genoeg van dit kaliber te vinden. Eventueel is een golf diesel motor om te bouwen dat hij in de bus past. Je hebt immers alle delen al van de in elkaar gelopen motor.
succes
Jammer dat men oordeelt zonder eerst te kijken. Met een gare motor bedoel ik carterdruk door oa versleten zuigerveren, groeven in cilinderwand etc. Die motortjes in de T3 gaan niet lang mee omdat ze eigenlijk heel zwaar belast worden. Een Golfje II heeft dezelfde dieselmotor en weegt iets meer dan de helft. Daarbij is de gearing dusdanig kort dat de motor bij 100 al bijna max toeren draait.
ps voor specifieke T3 info kijk eens op www.bus-forum.nl
als de garage niet aan het onderdeel heeft gezeten dan en het zat nog vast en het was niet gaar dan ligt het niet aan de garage
Paul, is niet snel oordelen hoor, gezien het feit dat de WW hem niet meer verder laat rijden kun je er van uit gaan dat de motor niet langer te gebruiken is (patient overleden dus) Kunt dan beter op zoek gaan naar een ander dan hem repareren, bent dan goedkoper uit.
Als je zo'n motor zoekt weet ik er misschien ook nog eentje bij iemand op zolder te liggen die ca 100.000 km gehad heeft en nog goed is. (weet niet zeker of ie er nog is, maar als je interesse hebt wil ik wel voor je informeren)
Groeten,
Harry
Heb je ook wel gelijk in Harry. Ikzelf wil er vaak pas wat van zeggen als ik het zelf gezien heb. Ik heb ook wel auto's teruggezien waarvan de WW de meest erge mankementen had opgespoord en slechts een lekke slang was de oorzaak -:))
Groeten,
Paul
Nog even over nagedacht, als dit al een blok is met hydraulische klepstoters, en dat is waarschijnlijk, dan is het goed mogelijk dat deze door het wegvallen van de oliedruk nu kabaal geven,(wat de WW voor stukkend lager aanhoort, het is een hamer aambeeld geluid) de motor moet dan een paar minuuten stationair laten lopen en als het dan nog zo is, bij 2000 rpm paar min. laten lopen, blijft hij herrie maken dan is er een ander probleem. Lost het zichzelf op dan waren het de stoters waar lucht in zat door oliebebrek.
succes, we horen het wel
Harry
bedankt voor de goede wensen en raadgevingen, maar mijn vraag aan de kenners onder jullie is: welke kans acht je groter (gegeven de situatie: VW campertje benzine/gas 115.000 gelopen, net 150 km na een (let wel) grote beurt is buis carterontluchting er af en weggebogen)
a. garage heeft bij het opzetten van nieuw luchtfilter vergeten de buis goed er terug op te zetten
b. het ligt aan de een mankement (welk dan?) aan deze oude auto.("je kunt van zo'n auto alles verwachten....etc)
c. stom toeval.
20 jaar
Hallo,
Aha, we hebben het hier over een watergekoeldde boxermotor....
Ik denk item a.
Heel voorgaand verhaal betreffende mogelijke storingen gaan dus niet op.
Ben eigenlijk benieuwd wat of er nou werkelijk met het blok aan de hand is. Uitgelopen lager kan natuurlijk wel. Een ander blok voor dit type zoeken zal niet meevallen, is voor de nederlandse markt alleen toegepast in 9 persoonsuitvoering en camper (geel kenteken)
Enne, de auto mag dan wel oud zijn, maar hoeft nog lang niet versleten te zijn met deze km stand, ondanks de LPG..
succes
Kijk Harry, daar heb ik nu wat aan, in ieder geval voel ik het als een steuntje in de rug, want ik voel me erg ongelukkig met deze situatie pal na een garagebezoek (flinke reparaties en grote beurt) vorige week dat me ¤2500,- (!) heeft gekost.
Heel erg bedankt
20 jaar
Was een aardig bedrag, kan me voorstellen dat je er knap beroerd van bent. houd ons eens op de hoogte wat het blok mankeerd volgens de garage.
En als je een ander zoekt ben je aangewezen op onze oosterburen, financieel aantrekkelijker en meer van geleverd, zelfs als je een ruilmotor overweegt is shoppen in duitsland de moeite waard.
zal ik doen, garage onderzoekt nu wat de werkelijke schade is. Daarna begint het gesprek over wat nu de oorzaak geweest is en wie dientengevolg de schade voor zijn rekening neemt(zie mijn bovenstaand verhaaltje) Heb je overigen nog ideeen over eventuele arbitragecommissies? Bovag?
20 jaar
Beste Bert,
Wil je ons vertellen hoe het is afgelopen? Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar de technische aspecten...
Groeten, Thijs
Thijs, het is allemaal geregeld. De garage heeft de grootste kosten voor zijn rekening genomen. Het motorblok hoefde niet vervangen te worden. De garageman had het over klepstoters Zie ook de opmerking van Harry. Motor loopt nu weer goed. Einde verhaal. Het ga jullie allen goed
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar