Volkswagen Golf III : Carterpanbout dol gedraaid

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hoi allemaal,

Het is alweer een klein poosje geleden, maar geen bericht is meestal goed bericht, toch?
Wel heel veel gelezen en geleerd op de site hoor.

Maar nu zitten we toch met een serieus probleem, waar we jullie deskundige hulp wéér bij nodig hebben, wij komen er niet uit.

Wij wilden onze oliepomp vervangen hebben, maar omdat mijn echtgenoot hiervoor de laatste tijd geen tijd voor had, hebben we deze klus uitbesteed aan een 'bevriende' garagist. Bij onze auto is dit een fluitje van een cent, aldus de garagist, er hoeft niets voor verwijderd te worden, alleen het beschermplaatje tussen de bak en het carter en de 20 imbus/zeskantige M6 boutjes moesten worden gelost.

Wij hadden de nieuwe pomp, nieuwe bouten voor de pomp, twee nieuwe pomp busjes, de carterpanpakking en een tube Locktite 5920 bijgeleverd.
De auto was na ongeveer anderhalf uur weer klaar.

De garagist merkte op, dat hij de pakking niet had gemonteerd, hiervoor was een rups van Locktite voldoende, zo meende hij.

Thuis gekomen, vertelde ik mijn echtgenoot, dat er géén VW pakking was gemonteerd, alleen de rups.
Hij was hierover niet te spreken en we hebben de dag later de boel, na zijn nachtdienst in een garage zelf wéér open gemaakt.

We hebben de rups zo goed mogelijk verwijderd, een nieuw "klein" rupsje op de carterpan aangebracht om de pakking op zijn plaats te houden, de boel vervolgens 10 minuten laten drogen en toen teruggemonteerd. Wel was ons opgevallen, dat er achter het beschermplaatje, in de carterpan een ander boutje (van messing) was gemonteerd. Maar hier niet verder bij stilgestaan.

Echter toen wij de zaak weer wilde vastschroeven met de daarvoor bestemde NM'ers, 1ste fase 10 NM en 2de fase 20 NM, draaide het nieuw ingezette messing boutje niet goed meer vast, deze was dolgedraaid.

Wij geven daar de volgende uitleg aan: als je geen pakking, maar een vloeibare pakking gebruikt, dan haal je bij lange na geen voorgeschreven NM'ers, je moet de zaak dan vele malen vaster draaien, dus veel verder dan de voorgeschreven 20 NM, daarom is er volgens ons in ieder geval 1 bout verrot gedraaid.

Nu gaan wij zoals ieder jaar weer met werkvacantie naar het verre zuiden en rijden dan ongeveer 10.000 km.

Weten jullie een oplossing, om dat ene boutje te vervangen door een andere oplossing???
Een helicoil zou verreweg de beste oplossing zijn, maar dan kun je, omdat de bak in de weg zit, niet recht boren.
Je kunt niet recht onder het bewuste boutje komen, misschien is dit óók wel een reden, dat de bout scheef is teruggeplaats en daarom het schroefdraad heeft gesloopt.
Wij zijn bang voor olielekkage, dus wie weet raad in een zeer korte tijd, want dit weekend gaan we weg.

Sommige mensen hebben gesuggereerd; zet er tijdelijk een zelftapper in, maar dan sloop je je schroefdraad nog erger, zo denken wij.

Het is een lang verhaal geworden, maar ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn om een goed antwoord te verkrijgen.

Mijn hoop is wéér op jullie gevestigd.

Groetjes Martina

Martina

Geplaatst door Martina (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

wat je zou kunnen doen is het gat goed schoonmaken (evt voorzichtig met een tap M6 optappen en dan een stukje draadeind M6 in het gat te draaien, waarschijnlijk dat je dan dieper komt dan met de bout en zo nog wat goede schroefdraad pakt (niet te ver/hard draaien, einde = einde) draadeind eruit halen, gat en draad schoonmaken, locktide erop en het draadeind erin draaien zover als het mogelijk was. Wachten tot het droog is, dan ringetje erop, gewone moer erop en voorichtig aandraaien (op gevoel, is wel een gevoelskwestie :-S ) en dan nog een moer erop en tegen de al gemonteerde moer vast zetten (wel beide moeren met sleutel vasthouden anders ga je het draadeind nog draaien en komt ie alsnog los.
Succes en een prettige vakantie . Sjaak

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi Sjaak,

Op zich een fantastisch idee, maar we hebben de tijd voordat we weggaan niet meer.
Wel ga ik a.s. zaterdag nog even het beschermplaatje verwijderen om te kijken of de pan bij het bewuste boutje lekt.
Lekt het, dan zou ik het even niet meer weten.
Is het nog oliedicht, dan smeren we aan de buitenkant een kleine locktite rups.
In het laatste geval ligt er over twee maanden een mooie klus voor als we thuiskomen.

Heel erg bedankt voor je hulp en duidelijke uitleg.

Met vriendelijke groet, Martina en eega.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

wat wel ooit wil lukken een boutje met engelse draad erin,deze is wat anders en kon weleens goed vast komen te zitten,of anders m7 erin boutje een beetje spits maken tegen slijpsteen en dan erin tikken en draaien weer tikken en draaien,hoeft in pricipe nooit meer los.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

laatste tip is als je snel wil het beste, M7 is wel moeilijk verkrijgbaar , maar idd vast is vast, even niks aantrekken van Nm dit gaat wel goed.

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi kanjers,

Allemaal zeer bedankt voor jullie meedenken, we gaan er morgen nog één keer voor.
Vanochtend nog even de olie en eventuele lekkage gecontroleerd, alles zit nog steeds dicht.
Maar je gaat toch niet lekker weg op deze manier als je er niets aan doet.
We geven natuurlijk een feedback over de afloop, maar of dat al dit weekend lukt weten we niet, misschien als we in het zuidelijkste puntje van Europa zitten.
We houden in ieder geval contact.

Allemaal weer zeer bedankt, grote klasse.

Groetjes Martina en eega

sjaak10918 (0) PRO, 12 jaar geleden

prettige vakantie

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi allemaal,

We hebben geluk gehad denk ik, het volgende is er gebeurd.
Het dolgedraaide boutje, had een schroefdraadlengte van 16 mm.
We hebben het boutgat even opgemeten en maten 26 mm diepte.
Dat houdt dus in, dat we in ieder geval 10 mm extra schroefdraad over hadden.
We hebben toen een RVS bout van bijna 26 mm erin gedraaid en op gevoel vastgezet.
Daarna toch nog even heel erg voorzichtig de moment sleutel erop en deze knakte bij de voorgeschreven 20 NM.
Voor nu probleem opgelost.

Allemaal zeer bedankt voor jullie welgemeende hulp en advies.

Groetjes Martina

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dan heb je nu een goede degelijke oplossing die ook nog eens weer los wil.

Dan wens ik u een behouden vaart :D

Martina (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Bedankt en tot horens maar weer.

Groetjes Martina

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.