Volkswagen Golf: Chippen TDI wel of niet???

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: AFN

Hallo,

Wat zijn jullie ervaringen met chiptuning van een golf TDI 110 PK uit 2000? Is dit verstandig bij een auto met 230 dkm op de teller ???

Ik heb ook een powerbox liggen, en het is toch verleidelijk om deze er in te hangen of raden jullie dit af???

Waar kan dit als eerste schade aan toebrengen? De pomp? De versnellingsbak?

gr sander

sander10766

Geplaatst door sander10766 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

een powerbox monteren kan altijd, een beetje meer vermogen is nooit verkeert, indien je normaal omspringt met het extra vermogen heeft jou auto hier niet onder te lijden, dat wil zeggen geen overmatige slijtage van zowel pomp als de schakelbak..

paul,

Fredo (0), 17 jaar geleden

Bwa, Paul, ik ben toch niet echt voor een powerbox hoor... Is chiptunen niet interessanter???

Frederik

sander10766 (0), 17 jaar geleden

Beste Frederik,

ben het voor 100% met je eens dat chippen veel beter is. Het gaat er om dat ik een powerbox heb liggen. Chippen kost al snel 400 euro...

Maar ik zou anders nooit een box kopen...

Met een box loopt hij ook wel al een heel stuk beter! Maar de vraag is of het verstandig is om een box in een auto met 230 dkm te plaatsen ???

gr sander

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

financieel gezien loop je minder risico dan met een nieuwe auto. Maar het is vaak belangrijker hoe je er zelf mee omgaat. Sjaak

Santa (0), 17 jaar geleden

"Om de koppeling heen chippen". Interessant fenomeen, zeker met de uitleg erbij. Had ik nog niet eerder gehoord, die uitdrukking. Toch heb ik het idee dat het een broodje aap verhaal is...?
Ben ZEER benieuwd naar verdere uitleg en verwijzing naar merk of bedrijf.
Ennuh...wie geeft er beneden 2300 toeren in hemelsnaam plankgas?
Überhaupt is plankgas geven een extra belasting voor ALLE lagers, dat beperkt zich niet alleen tot de koppeling en het vliegwiel.
"Wie rijdt met zware voet, wordt uiteindelijk met hoge onkosten beboet!"

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

beste leo...

jij bent wel heel erg kort door de bocht, ik verneem uit jou schijven weinig kennis van zaken wat betreft chippen, typisch het verhaal van de klok en de klepel.. ook wordt hier afgeraden een powebox te plaatsen?? alsof vast chippen een beter alternatief zou zijn gezien de slijtage?.. uit ervaring en dat uit mijn dagelijkse vw/audi gebeuren is dit gegeven de grootste kolder die er bestaat, de meeste problemen (en dat is niet mis) komen juist dvm van een vaste chip, men gaat af op mooie verhalen die doen besluiten tot het overgaan van een vaste chip, en daar ook nog eens aan VAST zitten, en mocht er zich een storing voordoen, dit niet even is terug te draaien naar het oude... noem jij het maar SLIM?

ik heb er verscheidene zien janken en piepen.

maar nog wat, geef mij 2 kwartjes, en je krijgt van mij 15pk meer vermogen want zo simpel kan is en werkt dat bij een TDI... maar ik wil niemand wakker maken, dat doet veels te zeer....

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Leo, ik draai al even mee in de garage en tuning wereld. Zowel motorisch als ook optisch. Hoor om me heen de wilste verhalen van de petjes-brigade dat het één nog beter is dan het andere. Zal je even uit de droom helpen, om de koppeling heen tunen? Is dat hetzelfde als om de hete brei heen draaien? Meestal word de soep niet zo heet gegeten als hij word opgediend, en zo ook in de tunerij. Sommige (benzine) auto's laten zich eenvoudigweg niet tunen door middel van een z.g. powerbox. Wij gaan dan over tot het (laten) plaatsen van een vaste chip. Echter kleven hier grote nadelen aan, waaronder het trieste afscheid van de extra duur aangeschafte power die meeverhuisd naar de nieuwe eigenaar! En wat dacht je van het storingzoeken? Dat word ook een crime wanneer je een fout in je ecu hebt. Je kan niet even makkelijk de software verwijderen en zonder proberen, iets wat met een powerbox wel tot de mogelijkheden behoord. En het lijkt een mooi verhaal wat je schrijft ware het niet dat het me toch ietwat vreemd in de oren klinkt. En tenslotte wil de vraagsteller ook geen chip aanschaffen, maar vraagt hij of hij er verstandig aan doet om een box, die hij reeds heeft, op zijn auto te monteren. En dat kan natuurlijk prima, wanneer de motor zich in goede conditie bevind.

Hier wou ik het vooralsnog maar bij laten,

mvg,

Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Leo6498]Tsja sommigen hadden nog wel een deuntje verwacht. Heb helaas niet elke dag de tijd om op internet te zitten.
Maar even vwb mijn uitdrukking "om de koppeling heen" daar bedoel ik het volgende dus mee.

Bij de bekende tuners wordt de originele chip gelezen en aan de hand van die gegevens wordt de software herschreven. De originele noodprogramma's blijven behouden, voor het geval er toch iets zou misgaan. Daarbij komt dat men de chip kan programmeren aan de hand van de pedaalstand. Zo zal een wagen die bij een professionele tuner buiten rijdt, zo worden getuned dat de modificaties uitsluitend werken bij halfgas en vollast of bepaald toerental. Wanneer men rustig rijdt en het gaspedaal bijvoorbeeld maar voor één derde indrukt, gebruikt men opnieuw de originele VW-software; dat geldt uiteraard ook voor het stationaire toerental. Op die manier wordt de motor wat ontzien en hoeven de extra pk's (en Nm's!) niet altijd te worden aangesproken, wat de levensduur van de motor ten goede komt.

Misshien iets duidelijker zo[/quote]
beste leo..

wie zijn in jou ogen dan die bekende prof tuners? (pistolen paultje was overigens ook niet om niks bekent) zijn dat die figuren die een onwetende een mooi en een gloofwaardig verhaal voorhouden en daarmee zsm hun zakken proberen te vullen? legaal beroofd worden is nog een beter woord..

pistolen paultje verkocht ooit eens een rol KOPERDRAAD voor goud, nu zul je zeggen wie trapt daar nou in?
heel simpel, de koper was onervaren EN HIJ HAD EEN GOED VERHAAL.


paul,

sander10766 (0), 17 jaar geleden

Dank jullie wel,

Ook al heb ik van de meeste geen antwoord gekregen op mijn vraag...

Ik weet héél goed wat de beste oplossing is qua tuning... Echter was de vraag of het VERSTANDIG is om met 230 DKM te tunen??? Ik heb namelijk weinig ervaring met tuning bij deze km standen!!! De meeste auto's hebben dan al een tuning ondergaan of blijven voor eeuwig standaard...

Ik kan echter wel concluderen dat ik er maar één echt VERSTANDIGE oplossing is (waar ik dan ook voor kies) ! En dat is dus gewoon het geld van het chippen bijleggen aan een jongere auto met minder km en STANDAARD meer vermogen. Bv 130 of 150 pk diesel...

En mannen, dit is een forum waar iedereen zijn mening/gedachte kwijt kan en mag. Respecteer dan ook iedereen zijn antwoord !!!

gr sander

Santa (0), 17 jaar geleden

Hou er wel rekening mee dat je een 110 pk TDI NIET kunt vergelijken met een 100, 130 of 150 pk TDI, omdat het principe (pompverstuiver) ook anders is.
Ik rij nu zelf met een 110 pk TDI van 1997 met 215.000 op de teller en heb er sinds kort een powerbox op zitten. Geen centje pijn maar ik ben me er dan ook van bewust dat je bij LAGE toerentallen NOOIT plankgas moet geven. Dat is gewoon funest voor het gehele mechaniek en dat is voor een PD motor ECHT NIET ANDERS! Het fenomeen "om de koppeling heen tunen" is dus feitelijk niets anders dan een electronisch hulpmiddeltje voor bestuurders die zich niet kunnen beheersen..... Je kunt je dan afvragen wat zulke personen met nog meer power moeten...? Dan kunnen ze bij diverse automerken met lichtmetalen motorblokken dit fenomeen OOK wel inbouwen om te voorkomen dat de motor in koude toestand niet teveel wordt belast....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Leo6498]Santa ik maak me helemaal niet druk, nergens goed voor. Ik probeer gewoon uit leggen waarom mijn voorkeur naar chippen uitgaat, meer niet. Dat de koppeling aan slijtage onderhevig snap ik ook wel. De reden dat menig tuner zijn software/chip dusdanig samensteld, is om onodige belasting te voorkomen, vooral bij lage toerentallen.
Dit alles gaat naar mijn idee niet met een powerbox/stekker. Deze doen in principe niet meer dan de vaste waarden veranderen, je kan die dingen niet programmeren. Bij een chip kun je dat wel.[/quote]
erg vreemd leo... indien jij zegt: ze gaan de bestaande chip herschijven, waarom een chip uitwisselen? dmv solderen, deze heeft ook een vast program.. dit lijkt mij het zelfde als een powerbox ''toch''

ABT, OETINGER,AMG leveren chips met een vast program en worden niet aangepast per auto.. ik denk nu dat de cirkel weer aardig rond is.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Tja, de 2-massa vliegwielen gebruiken als excuus om een vermogen aan een chip uit te geven.........
Alsof die dngen ZONDER powerboxen NIET stuk gaan.....................
Komt het dus gewoon weer aan op: Hoe ga ik om met mijn mechaniek!
In de hedendaagse auto's wordt de electronica steeds meer gebruikt om de fouten van de bestuurder te helpen voorkomen of te decimeren. Vandaar: wat de electronica kan, kan je rechter voet ook.....

Fredo (0), 17 jaar geleden

Wel fijn om deze discusie te volgen... Moet eerlijk zeggen dat ik er wel wat van geleerd heb. Ik denk toch wel dat een chip en een powerbox ongeveer evenwaardig zijn. De ene is duurder dan de andere, mr met de andere kan je meer doen... Is het niet gewoon een kwestie van tussen de oren? De ene vind een chip gewoon beter, de andere is over geen chip te spreken. @ Sander zou ik gewoon zeggen: steek die box erin en laat ons op dit forum weten wat je ervaringen zijn.

Succes Frederik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.