auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: choke (start probleem)

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Hallo beste mensen,

als iemand mij kan helpen, graag (zelf ben ik geen autotechnicus)... Het gaat hier om een golf 3 diesel uit 1993 (geen tdi).

Ik kon tot voor kort (een week geleden) altijd perfect starten na het voorgloeien. Echter sinds kort slaat hij dus niet aan, je hoort hem een beetje hikken maar slaat niet aan (volgens mijn beperkte autokennis hoor ik de startmotor wel iets doen)... na 3 keer proberen (en de accu lekker laten werken) pakt hij hem meestal toch wel. Hierbij moet ik zeggen dat zodra de motor eenmaal draait hij zonder problemen wegrijdt, tijdens het rijden heb ik geen vermogen verlies of iets dergelijks en als de motor eenmaal warm is start hij een 2de keer zonder problemen (mits hij nog warm is).

Vandaag even naar een garage gegaan alwaar de man meteen zei dat mijn benzine slang naar de moter toe een beetje lekte en daardoor de druk weg is en dat dit te verklaren viel dat ik dus moeilijk start. Ik heb het nog niet laten maken want hij rekende erop dat het +/- een uur werk was en al met al rond de 150 a 200 euro zou kosten. (inclusief loon en onderdelen). Ik zag (toen de man het aanwees) een beetje vocht (niet zo heel veel) bij 1 van de punten waar de slang de motor ingaat, echter toen ik thuis kwam en de auto s avonds weer starte (zat weer 6 uur tussen) keek ik naar dezelfde plek en nu was het kurkdroog ????

Nu viel het mij vanavond op dat ik een choke hendel heb links onder mijn stuur (hey das handig, ik heb de auto nog niet lang)... en wanneer ik die hendel gebruik met het starten start de auto dus ook koud in 1 keer.

Nu zijn mijn vragen:
- ik dacht dat de Golf3 een automatische choke had, kan het zijn dat de sensor hiervoor niet meer werkt? en ik hierdoor dus niet meer goed kan starten

- de auto start dus met choke zonder problemen, kan de garagehouder nog gelijk hebben dat het aan de benzine slang ligt? of zat hij gewoon maar wat te lullen in de hoop wat geld te verdienen?

--- heel erg bedankt voor enige info/hulp.

Alex

Geplaatst door

alex007 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alleerst het vogende dat "chokehendeltje"is de koude start versteller van de brandstofpomp.
Zorgdt er voor dat de diesel onder koude omstandigheden minder rookt bij het starten/aanslaan.
Als ik de omschrijving van jouw klacht zo lees zijn er een aantal dingen mogelijk nl: de gloeizekering is doorgebrand,je hebt een of meerdere kapotte gloeistiften,het is misschien noodzakelijk omte laten controleren of de brandstofpomp correct is afgesteld (de timing)

Grtzz.Wieberen

wieheide 0
badge

18 jaar

Ik ga voor de gloeiers, koudstart gebruik je enkel als het tegen het vriespunt gaat lopen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

gloeispiralen zijn makkelijk te testen..eruit draaien en aan de accu houden..wacht 5sec. en kijk of ze nog gloeien.

€ 150,- a € 200,- is wel ontzettende afzetterij!!!!!

slang zal hooguit € 5,- a € 10,- kosten..montage is meestal binnen 10min gebeurt..dus als je nu zegt € 30,- voor een slang vervangen is het wat anders,al is dit nog veel voor een slangetje..en of je de slang nu haalt bij een automaterialenzaak of bij de dealer..dat maakt allemaal niks.alleen in prijs misschien.

Tip: vervang ze lkkr zelf als je een beetje 'handig' bent.

Stefan

stefan84 0

18 jaar

[quote=stefan84]gloeispiralen zijn makkelijk te testen..eruit draaien en aan de accu houden..wacht 5sec. en kijk of ze nog gloeien.

Stefan[/quote]
Of je meet ze door met een multimeter, dan hoef je ze er niet eens uit te draaien, weerstand van een gezonde spiraal ligt rond de 0.8 tot 1.2 Ohm. Wel zorgen dat je ze afzonderlijk meet, je moet wel de verbindingen tussen de spiralen loshalen.

Nog makkelijker is het als je een stroomtang kunt regelen, dan hoef je helemaal niets los te halen, en meet je voor elke spiraal het stroomverbruik, dit ligt voor een gezonde spiraal tussen de 10 en 15 ampere.

[quote=stefan84]€ 150,- a € 200,- is wel ontzettende afzetterij!!!!!

slang zal hooguit € 5,- a € 10,- kosten..montage is meestal binnen 10min gebeurt..

Stefan[/quote]
Ook dit moet je niet te hard roepen, ik heb laats een prijsopgave gedaan voor twee gebogen brandstofleidinkjes van een laguna, en deze lagen op 90 euro zonder klemmen en dan moest ik ze er zelf nog opzetten. Voor de montage hiervan moest ik nog wel een en ander loshalen om er fatsoenlijk bij te kunnen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Erg bedankt voor de reacties!!!! Wat jullie suggereren zou erg goed mogelijk zijn, ik zal morgen weer naar de garage gaan en er naar laten kijken. Had ik nog wat vragen :) :

1) Hoelang duurt het bij een Golf diesel uit 1993 om zo een gloeispiraal te vervangen?
2) Hoeveel kost 1 gloeispiraal ongeveer voor een Golf diesel uit 1993 (zodat ik hier een beetje rekening mee kan houden)?

Nogmaals, heel erg bedankt!!

alex007 0

18 jaar

Ik heb inmiddels de gloeistiften laten vervangen (4 stuks) a 170 euro incl. arbeidskosten. De garage (een andere dan ik eerder noemde) ging eerst de stiften doormeten en ze kwamen tot de conclusie dat ze matig waren van conditie. Het zou dus het probleem geweest kunnen zijn.

Echter heeft dit niks verholpen aan mijn probleem, de auto start nog steeds niet tenzij ik de koude start versneller gebruik (en dat met 20 graden buiten). Wat kan ik nu het beste laten doen?

- Accu vervangen? Die ik nu heb is ruim 3 jaar oud en zeker niet meer 100%, het lampje begint een beetje zwak te branden (maar dat zou ook kunnen komen door al die keren proberen te starten zonder start versneller).

- Kabels laten doormeten/diagnose?

iemand andere ideeën? Wat doet zo een koude start versneller eigenlijk? Die forceert verbranding? Of krijgt de motor een andere lucht/brandstof verhouding?

Erg bedankt voor de hulp!!!

alex007 0

18 jaar

Is de motor niet van tijd af door een losgelopen krukaspoeliebout.
De koud startversneller vervroegd het inspuitmoment iets vandaar mijn gedachte over de krukaspoelie.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

ik denk dat Hans gelijk heeft dus niet weer proberen te starten maar eerst de kruk-as bout en ook de poely controleren of de timming controleren.als dat niet goed is is de distr.riem versprongen of de poely uitgeslagen.

let op !!!!!!!!!!
als hij namelijk helemaal van tijd af springt is de motor zo stuk!!!

veel succes gr. E.Tempel

Ernst Tempel 0
badge

18 jaar

lampje van accu zullen tekenen zijn van versleten koolborstels van de dynamo,kosten +/- € 25,-

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.