auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Touran 2010: Cilinderoverslag 4 P0304

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: CAV, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 103

Beste mensen en een speciale groet naar Kaleid🫡,

Na mijn trouwe touran uit 2004 heb ik nu sindskort een touran uit 2010 met een 1.4 tsi motor.
Gekocht van een particulier in het oosten van het land dicht tegen de Duitse grens.
De man had alles keurig in orde wat onderhoud betreft en de auto reed goed bij de proefrit.
Heb er ruim 150 km mee terug naar huis gereden en niks aan de hand.
Een dag later wilde ik de auto even verplaatsen en toen zag ik dat het epc lampje samen met het motormanagement lampje knipperde.
Dit duurde zo'n 5 sec en ging daarna weg. De auto rijdt verder normaal en trekt ook goed op.
Echter een paar dagen later kreeg ik dezelfde melding en toen dacht ik rij gelijk door naar de garage.
Daar kwam cilinderoverslag 4 P0304 naar boven.
De monteur heeft de bobine verwijderd en deze verwisseld met de bobine van de 3e cilinder. Om later te kunnen kijken of de overslag zich verplaatst van cilinder 4 naar 3. Hij heeft de codes gewist en ben daarna gaan rijden en helemaal niets aan de hand. Vlak voor het wissen heeft hij ook nog even naar de bougie gekeken van cilinder 4 en die zag er zwart uit wel droog en niet nat van de olie.

Nou een tijdje rond gereden en de auto opnieuw uitgelezen en nog steeds overslag in cilinder 4 nu alleen een knipperend motormanagement lampje zonder epc.

Zou het toch de bougie zijn of ligt het probleem toch iets dieper?

Ik lees graag wat jullie ervaringen zijn.

Met vriendelijke groet,

Mokum

Geplaatst door

Osdorpmokum +125

al 3 jaar lid

Reacties

Deze motoren staan bekend om opgerekte kettingen .
Epc is een storing in je nokkenaspositie sensor de zwarte bovenop je kleppendeksel aan de linker kant.
Wat is de km stand.
Als de timing verloopt door een opgerekte ketting zal het inspuitmoment en de hoeveelheid brandstof niet juist zijn.
Zijn alle bougies bekeken of alleen 4 ?

De distributieset compleet, dus niet alleen de ketting inclusief turbo is bij 213.XXX vervangen en heeft er dus 53.000 km opzitten. Ik geloof wel dat ie oprekt, maar zo snel??

Dag Kaleido,

Yes, ik ben op de hoogte dat de tsi motoren bekend staan dat de kettingen uitrekken en daar had ik al rekening meegehouden. Om eerlijk te zijn was ik al van plan om de hele distributie set te vervangen, tot ineens dit probleem opdook!
De auto heeft 267.XXX op de teller staan en heb bij aanschaf geen rare dingen gezien of gehoord.
De motor draait normaal en bonkt niet wat kan duiden op een kapotte bobine.
Ik heb alleen bougie nr 4 bekeken en daarom denk ik dus dat het aan de bougie kan liggen.
Morgen zal ik deze vervangen voor een nieuwe en dan opnieuw uitlezen.
Ik heb verder eerdere topics hier gelezen dat mensen de hele distributieset van hun tsi hebben vervangen en dat daarmee het probleem nog steeds niet verholpen was.
Sommigen hebben het ook over vuilaanslag/roet op de kleppen.
Het laatste wat ik wil is duizenden euro's uitgeven en dat het probleem dan nog steeds niet verholpen is.
Ik zeg altijd een reparatie uitvoeren is makkelijk maar de juiste diagnose stellen is het moeilijkste wat er is.
Als ik in een garage kom en de monteur begint al met "ik denk" dan haak ik al.af als klant.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.