close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Climate Control

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Tdi

Hallo!

Ik heb het volgende probleem:

De Climate Control van mijn Polo bj. 2009 doet totaal niets meer!
Wanneer ik het contact inschakel knippert het display enige seconden, vervolgens stopt het knipperen en ziet het er normaal uit. Alles word weergegeven op het display zoals het hoort te zijn, maar de aanjager blaast/draait niet! De kleppen voor het regelen van de luchttoevoer reageren op geen enkele stand waarop ik het instel op het display!
Nu heb ik uitgelezen dat zich de volgende foutmelding/storing voordoet, met de code: 4F9 00. (dit duid op een blower probleem volgens internet)
Ik heb de blower uitgebouwd en deze getest, die doet het prima.
Mijn vermoeden is dat het regelapparaat, of de weerstand de problemen veroorzaken???!!! Wie kan mij wegwijs maken waar deze zich bevinden, en hoe deze eventueel door te meten?

Bij voorbaat dank!

Groet, Erik

Geplaatst door

Audi-man (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als goed is zit er in dat huis waar ook de blower in zit een regelapparaat en dat is dan gelijk ook de weerstand, die heb ik wel eens stuk gehad met zelfde klacht maar of dat bij jou ook zo is....
Eerst blower uitbouwen en dan in het kachelhuis ergens naar links dacht ik.

ricky 10
badge

12 jaar

Hallo Ricky,

Bedankt voor je reactie!
Ik had de blower al uitgebouwd, en zag idd links op/in het kachelhuis een apparaat zitten dat half in/half buiten op het kachelhuis zit gemonteerd. Aan de binnenkant is te zien dat er een soort van koelribben zitten aan het regelapparaat, en aan de buitenkant zit de aansluiting die enerzijds naar de blower gaat, anderzijds naar de airbag...klopt dat???

Groet, Erik

Audi-man 0

12 jaar

Nee niet de airbag, de andere kant gaat naar je kachelregelapparaat (kachelbedieningspaneel), die geeft de ingestelde waarde door aan die weerstand in het huis en die weer naar de fan.

ricky 10
badge

12 jaar

Oke, dat begrijp ik Ricky...
Ziet die weerstand/regelapparaat eruit zoals beschreven in mijn voorgaand bericht? (aluminium koelribben)Ik kan een foto ervan plaatsen....

Audi-man 0

12 jaar

Ja dat moet hem zijn want er zit verder niks anders. Maar maak maar foto dan kunnen anderen ook zien hoe of wat.

ricky 10
badge

12 jaar

Ga ik direct doen....momentje

Audi-man 0

12 jaar

Ja dat is hem.

ricky 10
badge

12 jaar

Oke, dank je wel voor je bevestiging Ricky!
Maar nu het volgende:
Heb je enig idee of ik voor dit apparaat naar de dealer moet, of zou ie verkrijgbaar zijn bij een automaterialen zaak...en daarnaast, ben benieuwd wat zoiets moet gaan kosten?

Audi-man 0

12 jaar

Dealer zo en zo, automaterialenzaak zou je even moeten bellen en de prijs zou ik echt niet weten, tis ook nog steeds de vraag of hij echt stuk is he maar aangezien het niet vaak voorkomt zou ik het op de sloop proberen, denk dat je hem dan hebt voor een paar tientjes en is het testen wel waard.

ricky 10
badge

12 jaar

Dit apparaat haal je bij de dealer...het is geen universeel onderdeel.
Prijs is gebonden aan de automaterialenzaak, kan dus per zaak verschillen en niet relevant om hier te plaatsen.

Hans4040 1230
badge vip badge

12 jaar

Het is idd de vraag of ie echt stuk is Ricky, en ik heb geen idee of het is door te meten!?
Het is immers, naast dat het een regelaar is, óók een weerstand...en die weerstanden blijken niet zo'n sterk punt te zijn! (info via internet verkregen)

Hans, ik had al zo'n vermoeden dat dit betreffende onderdeel alleen bij een dealer valt te halen.

Audi-man 0

12 jaar

Wie zou mij kunnen vertellen hoeveel spanning er op de uitgangsdraden moet staan die naar de aanjagermotor gaat, en dan de aanjagermotor zelf...hoe soepel behoort deze te draaien? (hij is uitgebouwd, dus als ik er met de hand een slinger aan geef draait ie een klein stukje rond...niet echt soepel naar mijn idee).

Audi-man 0

12 jaar

De hoeveelheid spanning ligt eraan op welke stand je de aanjagersnelheid hebt staan op kachelpaneel, dus snelheid op de helft dan ook ongeveer 6 volt, snelheid op max dan 12 volt naar de aanjagermotor. Aanjager hoort niet heel erg soepel te draaien maar ook niet stroef te draaien.

ricky 10
badge

12 jaar

Hallo Ricky,

Sorry voor mijn late reactie, ik had andere privé omstandigheden.
Vandaag heb ik de aanjagermotor met perslucht doorgeblazen, wat wel nodig was vanwege het stof wat er in zat.
Daarna heb ik hem weer aangesloten in de auto, en wat denk je......hij draait!!! (goed resultaat natuurlijk, maar ik heb nog mijn twijfels betreft het soepel draaien)
In uitgebouwde toestand draait hij redelijk soepel, maar is het niet zo dat een elektro-motor soepeltjes hoort rond te draaien wanneer je er met de hand een slinger aan geeft? Het enige wat draai-weerstand biedt zijn de koolborstels naar mijn idee.

Audi-man 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.