Ik heb een Polo'tje gekocht om op te knappen en nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Nadat ik de distributieriem, waterpomp,multiriem, luchtfilter, olie en oliefilter(imitatie) heb vervangen tikken de kleppen.
Het probleem leek opgelost nadat ik de olie had vervangen van 10w40 naar 5w30. Na enkele dagen wou ik de auto starten en ja hoor; meteen weer tikkende kleppen.
De auto goed warm laten draaien: geen resultaat, paar keer goed op toeren gehouden: nog steeds geen resultaat.
Als ik een beetje met het gas speel kan het zomaar zijn dan het tikken even ophoud; ga ik een stukje rijden, dan gaan ze weer tikken.
Het is zelfs al (2 maal) voorgekomen dat het oliedruk lampje ging branden (het oliepeil is goed).
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? hydraulische klepstoters? (ineens??) oliepomp? toch nog de verkeerde olie? oliefilter misschien? verstopping in motorblok?
Ik weet het even niet meer, hopelijk kan hier iemand met een frisse kijk een oplossing geven.
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, zou te maken kunnen hebben met een te lage motor oliedruk. Controleer deze mbv een oliedrukmeter. Te lage oliedruk kan vele oorzaken hebben, gebruik de zoekfunctie op Problemcar maar eens.
Groet Jan227
Ik zou eerst een ander en goed oliefilter eropzetten dan weet je zeker dat dat goed is.
12 jaar
Wat veel gebeurt met deze motoren is dat de nokkenas te weinig oliekrijgt als gevolg van korte stukjes rijden, de olie blijft dan koud en er vormt zich grijze mayo.De carterontluchting raakt ook aardig verstopt.
Het gevolg is dat de nokken en de hydraulische stoters inslijten door het vocht in de olie.
Je kunt het goed zien als je het kleppendeksel eraf hebt, je ziet dan afgeronde nokken(de zijkanten) en een klein plasje olie in het gevormde kommetje op de stoter. De enige oplossing is de nokkenas en de stoters te vervangen.
Na reparatie de juiste olie gebruiken voor dit blokje uit 1998 ; ACEA A3 specificaties dus. 5w40 alleen als er nog maar weinig kms zijn gereden anders een 15w40 of 10w40.
SUC6
Idd eerst olieduk meten want oliedruk lampje gaat niet voor niets branden (ja als de sensor stuk is). Je zegt ook dat getik varieerd dus het zou kunnen dat je aanzuigzeef van de oliepomp verstopt zit, dan krijg je vaak dit soort dingen. Het verhaal van nokkenas/stoters komt pas ter zake als de oliedruk gecontroleerd is.
Bedankt voor de info tot nu toe; wanneer ik terug ben van vakantie zal ik beginnen met het oliefilter.. Mocht er niets veranderen ga ik de oliedruk meten; als deze te laag is, kan ik dan van uitgaan dat de zeef verstopt zit? En het carter, is deze makkelijk te verwijderen?
EDIT: zojuist het filter alvast vervangen door een origineel (staat trouwens ook een MANN nummer op..) echter nog geen verbetering. Even snel de kleppendeksel eraf gehaald, hier zat wel aardig wat 'sludge': zwarte korsten. Het eerst volgende dat ik ga doen is de oliedruk meten.
12 jaar
Je kan er dan niet vanuit gaan maar het is wel heel waarschijnlijk dat het dan aan die zeef ligt, vaak zit de bodem van de carterpan dan ook onder de dikke drap. Oliepomp zelf gaat nooit stuk van dit blok maar het zou kunnen.
Zeef is gewoon makkelijk te vervangen? Carterpan eraf schroeven en zeef vervangen? of kan je de zeef ook reinigen?
12 jaar
Ja dat klopt inderdaad maar eerst ff oliedruk meten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar