Volkswagen Golf V: Climatronic

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 66 kw

Bij deze wagen werkt de airco niet meer.
het betreft een manuele climatronic, alle zekeringen zijn gecontroleerd ( in het motorcompartiment en in het interieur aan linker deur ).
Geen foutcodes, vloeistof is nagezien en opnieuw opgevuld, het is een variabele pomp, ze draait wel als we ze inschakelen maar geen koude lucht.( gemeten op testkas 1000t/m)
De hoge en lage druk blijven gelijk, en de koelvin draait ook niet.
welke mogelijke oorzaken kunnen het nog zijn?

Gr.
erik.

BBert

Geplaatst door BBert (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als ik dit zo hoor (en wat best vaak voorkomt) denk ik aan een defecte aircopomp.
Kijk eens goed tijdens stationair naar het boutje in het midden van de poellie,draaid die ook mee?
Zo niet,dan pomp vastgeslagen en de poellie afgebroken van de as,zo ja,dan kan inwendig nog defect zijn.
Maar uiteraard kan er iets heel anders stuk zijn,maar daar is diagnose voor nodig.

BBert (0), 14 jaar geleden

Momenteel is de wagen niet hier.
ik probeer eerst zo veel mogelijk informatie te vinden om dan te gaan zoeken.
alvast bedankt Ricky voor uw hulp.

gr.
erik.

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

welke drukken heb je bij draaiende motor?

Grtz, Pascal

BBert (0), 14 jaar geleden

Pascal,
ik heb de drukken zelf niet kunnen aflezen, en heb het ook niet gevraagd. hij vertelde me alleen dat de hoge druk gelijk was met de lage druk. dus ik vermoed dat de druk gelijk was aan een normale lage druk.
Maw geen drukverhoging in het hoge druk circuit.
gr.
erik

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote]Kijk eens goed tijdens stationair naar het boutje in het midden van de poellie,draaid die ook mee?
Zo niet,dan pomp vastgeslagen en de poellie afgebroken van de as,zo ja,dan kan inwendig nog defect zijn.[/quote]
Bbert vermeld [quote]Geen foutcodes, vloeistof is nagezien en opnieuw opgevuld, het is een variabele pomp, ze draait wel als we ze inschakelen maar geen koude lucht.( gemeten op testkas 1000t/m) De hoge en lage druk blijven gelijk, en de koelvin draait ook niet.er staat[/quote]
Als de pomp was vast gelopen, had ie dat beslist gemerkt of gehoord, tevens trekt een vastgelopen compressor de multiriem over.

[quote]De hoge en lage druk blijven gelijk, en de koelvin draait ook niet.
welke mogelijke oorzaken kunnen het nog zijn?[/quote]
Als de hoge/lage druk gelijk liggen, is het meest voor de hand liggend dat het expansie ventiel blijft open staan!!
De verdampingsdruk en zuigdruk komen niet overeen bij een openstaand expansieventiel, en zal de compressor vloeistofslag maken (tikkend geluid)

Het expansieventiel kan gestest worden door het te bevriezen, (moet dan sluiten).

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=TheoStek][quote]Kijk eens goed tijdens stationair naar het boutje in het midden van de poellie,draaid die ook mee?
Zo niet,dan pomp vastgeslagen en de poellie afgebroken van de as,zo ja,dan kan inwendig nog defect zijn.[/quote]
Bbert vermeld [quote]Geen foutcodes, vloeistof is nagezien en opnieuw opgevuld, het is een variabele pomp, ze draait wel als we ze inschakelen maar geen koude lucht.( gemeten op testkas 1000t/m) De hoge en lage druk blijven gelijk, en de koelvin draait ook niet.er staat[/quote]
Als de pomp was vast gelopen, had ie dat beslist gemerkt of gehoord, tevens trekt een vastgelopen compressor de multiriem over.

[quote]De hoge en lage druk blijven gelijk, en de koelvin draait ook niet.
welke mogelijke oorzaken kunnen het nog zijn?[/quote]
Als de hoge/lage druk gelijk liggen, is het meest voor de hand liggend dat het expansie ventiel blijft open staan!!
De verdampingsdruk en zuigdruk komen niet overeen bij een openstaand expansieventiel, en zal de compressor vloeistofslag maken (tikkend geluid)

Het expansieventiel kan gestest worden door het te bevriezen, (moet dan sluiten).[/quote]
Werd nog niet vermeld,werd gezegd dat pomp variabel is en inslaat als ze hem aanzetten,maar deze pomp draaid altijd dus inslaan bij aanzetten is hier niet van toepassing......daarom kijken naar boutje op as.

En deze poellie's zijn er voor gemaakt dat als de pomp vastloopt dat de poellie dan afbreekt van het hart (zoals ik al zei),deze blijft dan gewoon doordraaien.

Niet om het een of ander,maar ken jij deze pompen wel?

dennis-1 (0), 14 jaar geleden

als het een variabele pomp is [dus een zonder magneet plaat} draad deze altijd mee en word de druk geregelt door een plunjer die elc. word aan gestuurt.

kijk even wat voor pomp er op zit.
de pompen van een golf v gaan heelvaak stuk.

informeer anders even bij erf. in eindhoven daar heb ik goede ervaringen mee.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Volkomen gelijk Ricky,

Ik heb de gegevens niet gelezen met betrekking welke auto?
Maar geantwoord op wat vermeld staat [quote]manuele climatronic[/quote]
dus ging ik ervan uit dat het een handmatige airco is, en in belgië wordt climatronic veel vuldig genoemd in woord en betekenis ook al is het een handmatige.
[quote]het is een variabele pomp[/quote]
Er zijn ook compressors met magneetkoppeling die variabel zijn of niet?

[quote]Niet om het een of ander,maar ken jij deze pompen wel?[/quote]
hmmmm nee is dat iets nieuws dan?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Sorry,was miss iets te,maar ben nu wel benieuwd wat et is bibber......

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

Pomp met speciale apparatuur laten testen.
Hiermee kun je de pomp handmatig bedienen,
indien geen verschil in drukken, pomp defect.

Succes, Pascal

BBert (0), 14 jaar geleden

Allemaal dank voor het brainstormen.
ikzelf heb geen speciale apparatuur om de pomp te testen.
Dus rest mij maar één mogelijkheid en dat is de wagen naar een specialist brengen. nu nog één vinden in mijn buurt? of kan ik de wagen ook gewoon naar een VW-garage brengen? ik veronderstel dat zij ook de nodige apparatuur hebben?
gr.
erik.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je de wagen al terug?

Dan kun je in iedergeval dat kontroleren wat Ricky vroeg..
"Kijk eens goed tijdens stationair naar het boutje in het midden van de poellie,draaid die ook mee?"

Andere mogelijkheid die nog bestaat is dat het electronisch regelventiel defect is.
Deze zijn los verkrijgbaar voor Sanden, Denso, en Zexel compressors.

BBert (0), 14 jaar geleden

Ik heb de wagen nog niet terug, waarschijnlijk zelfs pas volgende week.
Zodra de wagen hersteld is meld ik het probleem uiteraard, ben zelf ook benieuwd.
gr.
erik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.