Climatronic (MPV GP0005, coding 10) koelt niet. (Type met aparte bediening voor en achter.)
VAGCOM vindt geen foutcodes. Compressor slaat wel aan. Ook de centrale as draait mee (geen kapotte spie).
Als de compressor even gedraaid heeft, kun je daarna de compressor met de hand draaien. Hij geeft een (lichte) tegendruk.
Om de druk in het systeem te testen, heb ik zelf geen mogelijkheden. Maar aangezien de compressor draait, verwacht ik
dat dit goed is.
De leiding wordt een beetje koud, maar niet echt enthousiast.
Waar moet ik aan denken/kan ik naar kijken?
Geplaatst door dutch123 (0) , lid sinds 21 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
ricky (0) PRO, 15 jaar geleden
Compressor gaat nog wel eens stuk,je zult toch eerst de druk in het systeem moeten meten.
Pascal Limpens (0) PRO, 15 jaar geleden
hoe lang duurt het voordat de lucht warm word?
Grtz, Pascal
dutch123 (0), 15 jaar geleden
Pascal: je bedoelt als je om warme lucht vraagt? Dat kan ik morgen wel even proberen. Ik heb vandaag de motor niet lang genoeg laten lopen om dat te kunnen proberen.
Denk je aan een klep o.i.d. in het verwarmings-systeem?
vwboratdii (0), 15 jaar geleden
Heb je wel de juiste temp ingesteld? Sorry, ik moet dit echt vragen....je weet maar nooit namelijk. Dus 17 graden ofzo
dutch123 (0), 15 jaar geleden
Zeker. Je kunt naar beneden tot 17 of 18 graden, daarna geeft hij 'LO' aan. In geen van de situaties koelt hij.
moderator (0) PRO, 15 jaar geleden
Een technisch verhaal moet niet ontaarden in discussies over kosten aspecten. (Dus dat maar even weggehaald.)
Daarvoor zijn wel andere forums en/of sites.
dutch123 (0), 15 jaar geleden
Ok. Probleem was een lekke condensor. Ik zou dan overigens verwachten dat de druk te laag wordt en hierdoor de compressor niet meer inschakelt.
TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden
[quote=dutch123]Ok. Probleem was een lekke condensor. Ik zou dan overigens verwachten dat de druk te laag wordt en hierdoor de compressor niet meer inschakelt.[/quote]
Hoeft niet, ligt eraan welke compressor gemonteerd is ?
De nieuwste generatie compressors hebben geen magneet koppeling meer, is vervangen door een rubberkoppeling, deze worden niet uitgeschakeld bij een te lage druk of leeg systeem.
dutch123 (0), 15 jaar geleden
Bij deze auto stond de compressor wel stil als de airco uit was.(econ stand) Blijkbaar is deze met magneetkoppeling.
Voor airco's met een rubberkoppeling: Gaat de compressor niet stuk als deze draait terwijl het systeem leeg is?
johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden
idd deze krijgt dan geen smering m.a.g slijpsel door het systeem
TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden
[quote=dutch123]Bij deze auto stond de compressor wel stil als de airco uit was.(econ stand) Blijkbaar is deze met magneetkoppeling.
Voor airco's met een rubberkoppeling: Gaat de compressor niet stuk als deze draait terwijl het systeem leeg is?[/quote]
Jep de compressor draait aan gort, bij deze systemen als het systeem leeg is.
Dat is het nadeel er van, deze moeten altijd koudemiddel aanwezig hebben om de compressor te smeren.
Geen koudemiddel en de gevolgen zullen kenbaar zijn.
golf86 (0), 15 jaar geleden
Heb je het niet perongeluk op eco staan?