close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo 2001: CO Probleem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AUB, Motorinhoud (cc): 1, Vermogen (kw): 74

Beste VW-ers,

Na een bijna 1 jaar schorsing oa door gezondheids problemen , heb ik hem 2 weken geleden voor de keuring gebracht. Technisch is de Polo goedgekeurd, echter bij de gasmeting gaat het mis. CO waardes veel te hoog: 0.987 stationair, op toeren 1,25 en uitschieters naar de 4+.
Op advies heb ik de voorste lambdasonde vervangen (was een ramp om de goede te vinden door mijn motor type), en de Polo weer voor de gasmeting gebracht (zie 1e filmpje).
De waardes zijn wel verbeterd, echter nog niet binnen toegestane limieten.
Heb het katalysator spruitstuk vervangen voor een Ibiza spruitstuk, waar slechts 100.000km mee was gereden, dus mag je verwachten dat deze kat beter zou moeten zijn dan de vervangen kat (285.000km).
Achterste lambdasonde vervangen, gelijk maar 4 nieuwe bougies er in gestoken, waardes iets lager, maar nog steeds niet goed.
Na een beetje zoekwerk op internet, ben ik van alles aan mogelijke oplossingen tegen gekomen: verstopte carter ontluchting, aarding naar uitlaat, temperatuur sensor, MAP sensor, valse lucht, uitlaat lek, scheur in inlaatspruitstuk, vacuum slang loshalen voor de APK, motor heet rijden etc)
Meest van de bovenstaande suggesties heb ik na gekeken, oa: carterontluchting was wat verstopt, en verholpen, MAP sensor zit met 1 schroefje vast, kan 2e schroefje er niet in krijgen ivm beschermkap distributieriem, geen valse lucht, nergens leksporen bij in of uitlaat, uitlaat is 100% dicht, geen scheur in inlaatspruitstuk, motor heet rijden, gasklephuis gereinigd, EGR-klep nagekeken)
Nu heb ik afgelopen vrijdag, na het vervangen van de achterste lambdasonde de wagen weer voor de gasmeting aangeboden, en weer waren de waardes te hoog. Zwaar teleurgesteld en met handen in het haar ben ik naar de lokale VAG garage gereden voor advies. Mij werd geadviseerd om de motor goed heet te rijden, en direct weer aan te bieden voor de meting. Zo gezegd zo gedaan: ik op toeren de snelweg op, ben een goede 8 km met 160 in zn 3 de snelweg over gegaan, in het dorp op hoge toeren in z'n 2 naar het keuringsstation gevlogen en wederom aangeboden. Echter zonder succes, de waardes blijven te hoog, al is het een stuk minder dan de allereerste meting. (zie 2e filmpje)

Nu ben ik ten einde raad, en kan eigenlijk het verlossende antwoord op diverse fora niet vinden. Wie o wie heeft voor mij een oplossing, waarmee ik mijn CO met 0.3 kan verlagen zodat de Polo goed gekeurd kan worden, en weer een jaartje mee mag?

Alvast bedankt,
Edwin

Wat er inmiddels allemaal vervangen is:
Remschijven + blokken rondom
Remkrachtverdeler
Achterlichten
Uitlaatspruitstuk met Kat (100k oud)
Lambdasondes, voor en achter
Bougies

Specs:
Bouwjaar/Type: 2001, 6n2
Motor: AUB
Inhoud: 1,4 16v (74kw/101pk)
Versnellingsbak: onbekend

. . . . .

Geplaatst door

EdwinvDijk (0)

al 4 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit de oude benzine er nog in ?

Nee, geen oude benzine meer. Is inmiddels al meerdere keren mee getankt, E10, 98, en met een APK booster als toevoeging, echter zonder succes. De wagen loopt prima, geen schokken, inhouden, super goed respons op het gaspedaal. Enige wat ik vandaag heb ontdekt, is dat de MAP sensor met 1 boutje vast zit. Ik kan er ook geen 2e boutje indraaien, omdat de beschermkap van de distributieriem in de weg zit. Heb vernomen dat dan de onderste poelie verwijderd moet worden, om dan in de mogelijkheid te zijn om de kap te verwijderen. Klopt dit? Lijkt mij een kostbare ingreep als je dit bij de garage moet laten doen, terwijl als ie beter begaanbaar zou zijn, het een klusje van 10 minuten zou zijn om te vervangen

EdwinvDijk 0

4 jaar

Zou maar eerst beginnen met uitlezen van storingen en meetwaarden, daarna rooktest op het inlaatsysteem of er lekkage,s op verbindingen zijn, ook een niet originele sensor kan een flinke afwijking geven

Storingen zijn onlangs nog uitgelezen geweest. Daaruit kwamen alleen de lambdasondes naar voren. Tevens is toen mijn gasklephuis ingeleerd omdat de wagen lange tijd zonder accu gestaan had.

EdwinvDijk 0

4 jaar

Vrees dat je probleem in de gebruikte katalysator zit Edwin.
CO-2 14.3
HC 0.78
O2 0.00 dus rijk
Lambda 0.98 is rijk
CO 0.54 is stationair nog net goed
En op toeren mag hij niet boven 0.3% komen.

Wat meet je op de voorste lambda sonde? Pendelt die ook? Trek eens een vacuumslang los en zie of je lambdasensor daar op reageert. Zoja, dan mag je ervan uit gaan dat daar niet het probleem zit.
Als bovenstaande is gecontroleerd en goed is bevonden ben ik bang dat je een gebruikte katalysator hebt gemonteerd die ook niet goed functioneert.
In dat laatste geval kun je nog een universele katalysator in je uitlaat pijp plaatsen. Kan net het restje CO eruit halen en je auto door de APK brengen.

memos 255
badge

4 jaar

Hoi Edwin. Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
Uiteindelijk lag het bij mij aan de stand vsn de distributie riem. En ja, ik had deze misschien wel 7 of 8 keer gecontroleerd, maar na 1 tandje verstellen op de as was het na een lange zoektocht verholpen.
Je moet alleen even kijken welke kant op, dat weet ik zo niet meer.

lenny29 0

4 jaar

Hoi Lenny,

Dank voor je antwoord.
Maar als de stand van de distributieriem niet goed zou zijn, dan zou dat toch merkbaar moeten zijn aan het lopen van de wagen? Bv onregelmatig stationair, niet goed oppakken met gas geven etc?

Groet,
Edwin

EdwinvDijk 0

4 jaar

Nee, daar kon ik niks van merken in ieder geval.
Het was wel dat als je de verkeerde kant versteld dat er storing komt in de nokkenas sensor.
Dan dus de andere kant op verzetten.

Ik wil ook niet zeggen dat dit jou oplossing zal zijn, maar het helpte bij mij wel.

lenny29 0

4 jaar

Als je nu co gaat meten met de carterventilatieslang losgekoppeld gaat co nu ook omlaag.
Oude verontreinigde motorolie geeft ook verhoogde co bij deze motoren, de werking van de carteronluchtsklep
nog goed werkend.

Onjuistwerkende EGR klep wil ook afwijkende co geven,koolaanslag .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.