auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: VW Polo 2001 kofferbakverlichting/schakelaar

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Heb een probleem met de kofferbak. Deze blijft op het dashboard aangeven dat het koffer openstaat. Deze week 2 keer de accu leeg toen ik hem wilde starten. 1e keer zo leeg dat overstarten niet eens werkte. Toen heb ik hem aan geduwd en ging die. Vervolgens gemeten en de accu kreeg netjes 13,9 a 14 V. Dus dynamo in orde lijkt me. De 2e keer hetzelfde verhaal, dus accu maar laten doormeten met start test enz. Uitslag accu ok + laden. Dus dat maar eventjes doen. Maar nu ik weer naar huis reed na die test viel me dat lampje op het dashboard weer op dat de kofferklep open stond. Wat ik dus toen dacht was het geval. Namelijk de kofferbakverlichting blijft branden als de auto stil staat (trekt accu leeg op den duur).

vraag 1:
Nu dus waar ligt dit aan? Zit er in het slot van de klep een soort schakelaar welke hapert en niet volledig functioneert?
Ben wel handig genoeg om het uit te zoeken, maar dacht vraag het hier eerst eens eventjes.
Wellicht iemand een foto of tekening?

vraag 2:
Ook heb ik een probleem met de elektrische ramen die af en toe geheel niet werken. (kabelmechanisme is in orde, kraakt niet) Echter als ik aan de kabels tussen de deur en a stijl rammel doen ze het weer. Dus denk daar los contact maar krijg deze stekker niet los van de a stijl. Hoe zit dit? Toch gedraaid neem ik aan?

Vraag 3:
De parrot heb ik aangesloten enkel deze onthoud zijn instellingen niet. Dit lijkt me het voor mij bekende probleem om constante plus en geschakelde plus met elkaar om te wisselen. Kan ik dit gewoon doen door de kabels met de zekeringen (2 stuks) met elkaar te kruisen?
En is het probleem dan opgelost? Heeft dit wellicht ook te maken met het leegtrekken van de accu? lijkt me eerlijk gezegd niet want de parrot schakelt zich nu wel uit als contact eraf gaat. moet ik ze dan alsnog omdraaien de 2 kabels?

Hoop dat ik hier een antwoord op kan vinden.

Mvg Twan Janssen

Geplaatst door

IMpYGSI (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vraag 1: Er zit waarschijnlijk inderdaad een schakelaar in het slotje. Echt weet ik dit niet 100 % zeker. Maar in andere gevallen moet je een pinnetje in de achterklep stijlen zien zitten.
Slot vervangen is dan de enige optie.

Vraag 2: Er zit een draadbreuk in jou kabelboom tussen portier en A stijl. Aan 1 van de 2 kanten (als ik me goed herinner de deurkant) kan je het rubber zo los halen. Trek dan 1 voor 1 aan de draden. De kapotte trek je er zo uit. Aan de andere kant zit een stekker die je met een tang los moet draaien meestal. De laatste slagen gaan dan vanzelf met de hand. Zorg dat als je de kabel bloot legt dat je goed kijkt welke draden nog meer beschadigd zijn. Het zijn er altijd meerdere die beschadiging vertonen en 1 of 2 die vaak dan helemaal door gesleten zijn.

Vraag 3: Ja inderdaad. De plussen omwisselen. En ja gewoon op de normale manier. Zorg er uiteraard wel voor dat je zeker weet dat je op 1 kabel echt de continu plus hebt zitten. Niet dat deze defect is om 1 of andere reden.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat het verkeerd zitten van de draden de accu leegtrekt. Zou voor de accu eerst eens beginnen met de achterklep. Als die niet helpt kan je onderstaande procedure uitvoeren.

Min pool van accu demonteren.
Een spanningszoeker aan de ene kant vastmaken aan de minpool van de accu
Aan de andere kant van de spanningszoeker de massakabel van het voertuig leggen. Het lampje zou nu moeten branden.
Zorg dat de binnenverlichting uit is en de deursloten dicht zijn. (eventueel de deur van de bestuurder openlaten en het slot met een schroevendraaier dicht duwen)
Haal nu de eerste zekering in de zekeringenkast eruit.
Kijk of het lampje van de spanningzoeker uitgaat.

Lampje blijft aan: Zekering terugsteken en de volgende zekering eruit trekken.
Lampje gaat uit: Kijken waar de zekering van is.
zekering terug stoppen en daarbij de eerste bijbehorende verbruiker loshalen. (zelfde als de zekeringen)

Als het lampje uitgaat bij een verbruiker, dan is dat jou boosdoener.

NB: Als je een alarm hebt zal het lampje van de spanningszoeker altijd branden. Hij zal bij het zekering trekken dus niet uitgaan maar enkel zwakker branden.

Masson 0
badge

13 jaar

okee dan zal ik hier eens na gaan kijken... Hoop trouwens dat het sensortje op het achterklepslot gemonteerd zit of iets dergelijks. In ieder geval dat je het los kunt vervangen en niet het hele slot moet vervangen... Die draadbreuk valt volgens mij wel mee is eerder een los contact denk ik. Kreeg in ieder geval dit niet los gedraaid met mijn hand. Dan maar eens proberen met een tang. Wist niet zeker of het wel losgedraaid moest worden.

Zal ook de plus en geschakelde plus van de parrot eventjes omwisselen...

Groeten Twan

IMpYGSI 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.