Volkswagen Corrado: Corrado G60 1989 te heet

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 G60

Goedendag,

Historie van de auto:
Bij een stel oplichters gekocht en er mankeerde achteraf van alles aan. Bij RDW kenbaar gemaakt en klacht ingediend, schiet er niks mee op dus ga er niet verder mee door.
Corrado G60 uit 1989.
Glader zat er niet in, goede glader erin gezet met alle toebehoren.
Nieuwe distributieriem
Nieuwe multiriem
Nieuwe olieslang die naar glader gaat
Accu zat los, vastgezet
Tweedehandse goede startmotor
Verlichting was niet in orde, bij het vernieuwen van het kachelhuis gelijk alle bedrading op de kabelboom gerepareerd (nieuwe relais en nieuwe zekeringen).
Nieuwe ECU motorcomputer (paarse sticker voor G60)

Huidig probleem:
Er is een koelprobleem met de corrado, als sinds ik hem kocht.
De radiateurfan maakte veel lawaai, deze vervangen inclusief nieuwe radiateur (deze was lek).
Radiateursensor voor de zekerheid vervangen met een nieuwe.
Kachelradiateur was lek, deze vervangen met een goede tweedehandse (niet lek of verstopt).
Waterpomp was beschadigd, nieuwe gekocht.
Zat geen thermostaat in, nieuwe gekocht.

Met een apparaat gecontroleerd of er koelvloeistof in de motor lekte, dit was niet het geval.
Radiateurfan springt niet aan, deed het voorheen wel.
In het lange circuit (bovenste slang) wordt er geen water doorgepompt, deze slang is wel supersupersuperheet.
Expansievat doet het, deze springt na een tijd van 2 a 3 minuten (als het niet eerder is).

De auto is in handen van een 1ste monteur, keurmeester die nog niet eerder met dit type auto te maken hebt gehad.
Hij denkt aan 1 ding, dat is druk zetten op het expansievat om te zien of er ergens wat lekt uit het blok.

Ik denk...
Voorheen (voor het vervangen van de waterpomp en thermostaat (nieuw)) kwam er wel water doorheen uit de bovenste slang,
De thermostaat, ondanks dat ie nieuw is, is niet goed en springt niet open. Of het huis waar de thermostaat in zit is beschadigd en trekt valse lucht aan.

De waterpomp is nieuw (ijzer met behuizing), hier lekt hij niet.
De thermostaat bij het testen lekte eerst gigantisch. Ander rubber geprobeerd, alsnog lekt deze ietsjes.
Dat huis, als daar een beschadiging inkomt en er water uitkomt, kan er ook lucht in... Thermostaat wil misschien ook wel niet eens open.
Of deze zit er verkeerd om in, hopelijk is dat het probleem...anders ligt het motorisch ondanks dat het alle testen tegenspreekt.

Geen koelvloeistof in olie...test ok.
Geen lekkage rondom motor behalve bij thermostaathuisje...
Geen lucht in systeem bij testen, maar de bovenste slang zit geen water in en geen doorstroming meer dus toch lucht. We hebben dit niet te vergeten getest met normaal kraanwater aangezien er anders velen liters koelvloeistof er doorheen gaat.

Kachel is nog niet getest of die warmer of kouder is...volgens de monteur helpt dit een klein beetje, maar moet dit niet uitmaken...

Wat denken jullie eigenlijk als je dit zo hoort?

djartistic

Geplaatst door djartistic (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Corrado? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

limbra (580), 12 jaar geleden

Als ik dit zo hoor , tja .... dan heb je behoorlijk een kat (wrak) in de zak gekocht , maar ja dat lost de lijst met problemen niet op.

De auto is van 1989 , maar is het nog verstandig om hier zoveel geld in te stoppen , ik denk dat de onkosten de waarde van de auto
zullen overschrijden (als dat nu al niet zo is).
Als ik het zo allemaal lees , lijkt het wel of de auto voor de helft gestript was toen je hem kocht , aangezien er geen G-lader en geen thermostaat in zat
en de helft niet funktioneert .

Wat bedoel je met : het expansie vat springt na een tijd van 2 a 3 minuten ?

Al met al gezien het "koelprobleem" denk ik dat of de koppakking de geest heeft gegeven, cilinderkop gescheurd of de motor aan zijn eind is.

Was die oplichter zoals jij het noemt een particulier of een auto handelaar / bedrijf ?

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

mijn eerste gedachten gat uit naar de thermostaat.
je hebt alles al vervangen.
en aan je verhaal telezen gaat de thermostaat niet open.
daar hij zonder thermostat wel stroomde zijn er twee mogelijkheden.
de eerste de thermostaat is niet goed.
ten tweede er zit ergens een verstopping in een koel kanaal.
blijft raar dat er geen thermostaat in zat dus lijkt me dat dit probleem er al was en dan ga je denken dat er iets verstopt zit maar de vraag is dan waar.

groetjes jan.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie,

Als je onderin de slang losmaakt van de thermostaat, dan komt er eerst koud water uit, dan gloeiend heet, dan weer koud. Het lijkt erop dat er wel water stroomt daarvandaan, maar koud water hoort eigenlijk niet lijkt mij...misschien komt dat vanuit de radiateur (koud onderin, dan heet...en dan koud).

Maar ik en voornamelijk de monteur zelf doen water in de radiateur en in het expansievat. Dus van 2 kanten water totdat deze helemaal vol zit. Daarna de motor aan en expansievat bijvullen met water terwijl bij het overlopen van de radiateur snel aan de bovenkant van de radiateur de slang er weer op geschroefd wordt. Bij het net omhoog komen van het water, de expansiedop er weer op.

Ik heb eerder een verhaal gezien op internet van een G40 die ook een thermostaat probleem had, dit was ook een nieuwe en die heeft daarna weer een nieuwe erin gezet en toen was alles weer goed. Waarschijnlijk zit deze niet goed of de behuizing is beschadigd zodat die valse lucht trekt. Als ik dus de thermostaat verwijder dan zou hij normaal water moeten doorvoeren...Hetzelfde als eerst toen er helemaal geen thermostaat in zat.
Als dit het geval is, dan kan ik een andere thermostaat proberen, maar dan zit wel het probleem daar.
Ik vernam ook uit forums dat het langer duurt voordat de vin aanslaan (temp sensor 92 - 102 als ik het uit mijn hoofd goed heb).

Maar waar haalt hij die lucht vandaan...de gehele bovenste slang is leeg (alleen gevoeld). Het dunne slangetje die op het expansievat zit losgemaakt en daardoorheen geblazen, er komen dan bubbles uit het expansievat dat logisch is omdat je er zelf lucht doorheen blaast. Dus er zit ook geen verstopping op die manier gezien.

Toch maar zaterdag dan de thermostaat eruit en kijken wat ie doet...anders het blok?

max7602 (0) PRO, 12 jaar geleden

als je de auto warm laat draaien, komt het niveau vd koelvloeistof in t axpantie vat steeds hoger, tot het er uiteindelijk uitloopt?
ik ga voor koppakking, wat opzich niet verwonderlijk zou zijn, gezien alle eerdere lekkages.
succes!

djartistic (0), 12 jaar geleden

Stel...de thermostaat wilt niet open (ondanks dat ie nieuw is), dan gaat er inderdaad geen water door de slangen aan de bovenkant heen. Druk wordt hoger, dampen zoeken het hoogste punt, water wordt tegengehouden en aan de andere kant wil het weg...

Met koppakking heb je ook het probleem dat de bovenste slang leeg is?

djartistic (0), 12 jaar geleden

Expansievat springt bedoel ik mee, dat de ontluchtingsknop omslaat en er water uitgooit.

Het zou inderdaad ook de koppakking, cilinder of wat anders met het blok te maken kunnen hebben.
Ik hoop het natuurlijk niet...


[b]Het noemen van namen van bedrijven heeft geen toegevoegde waarde en wordt verwijderd.

Moderator.[/b]

Treb (0), 12 jaar geleden

Als je voor een paar honderd euro een auto koopt van 22 jaar oud, is het niet raar dat er wat aan mankeert. Daarmee is de verkoper niet meteen een oplichter. Bovendien is het ongepast deze met naam op dit forum te zetten.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Okey prima, ik had me er al bij neergelegd. Als ik iets zou verkopen, dan is het tenminste niet stuk...maar welkom in de echte wereld.
Zaterdag ga ik dus met de monteur er verder naar kijken. De thermostaat maar verwijderen en kijken of er dan wel water door de bovenste slang wil lopen. Is dat het geval, dan zal het niet lang duren voordat de vin ook aan gaat slaan en is mijn probleem waarschijnlijk opgelost. Thermostaathuis lekt ook een klein beetje, kan dus ook lucht inkomen. Dit huisje kost 6 euro en neem er gelijk dan ook een andere/nieuwe thermostaat bij mits de bovenste slang dus zichzelf pompend vult.

Mocht dit niet zo zijn, dan koop ik een andere 1.8 G60 motor, is niet anders. In onderdelen verkopen gaat toch ook 2 jaar duren en wil er graag in rijden.
Kosten tot nu toe is 2400 euro inclusief koop auto (1250 euro excl. rijden naar Friesland). Over het algemeen valt het tot nu toe nog mee met de kosten, maar dan heb ik nog geen werkende corrado zal maar zeggen.

Wil wel weten wat een goed motorblok 1.8 G60 ongeveer kost, hoef er geen hele mikmak bij, aangezien mijn corrado volledig origineel en compleet is.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Via deze link kun je de rest ook volgen: http://www.vwforum.nl/post1852093.html?h...

djartistic (0), 12 jaar geleden

Ik heb nog een volledige werkplaatshandboek voor een Corrado G60/16V/VR6 - 1990 t/m 1994. Schijnt dat oudere en nieuwere Corrado's voor het meerendeel wel overeenkomen.

Klik op de volgende link, daarna in de getoonde pagina op de groene 'download' knop en sla het bestand op, op een locatie naar wens op je eigen pc.
https://rapidshare.com/files/381242519/B... (135MB)
Deze download is vanuit mijn eigen account beschikbaar gemaakt.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Het probleem met de koeling is opgelost...
Hij heeft een druktest op de cilinderkop en onderblok gedaan op iedere cilinder. 9 Bar druk kon het apparaat aan. Er kwam geen bubbles in het koelvloeistof reservoir. Daarna heeft hij een compressietest gedaan en die gaven 11 bar aan, dat is normaal.

Daarna de thermostaat verwijderd en nog steeds werd hij te heet.

Hij blies eerder door het dunne slangetje van het koelvloeistof reservoir en er kwamen toen bubbles in het koelvloeistof reservoir. Dus het leek alsof het slangetje niet verstopt was. Met een hogedruk het slangetje ingeblazen, er kwam een poef vandaan gepaard met dampen en toen begon de fan aan te slaan!!!

Een stuk ermee gereden en de temperatuur bleef op normaal pijl, bij rijden rond de 70/75 graden en bij langzaam rijden tot stilstaan rond de 90 graden. Nu de thermostaat er weer in en water vervangen door koelvloeistof.

Wat een ellende alleen door zo'n slangetje...daarintegen is alles nu gecontroleerd en nieuw, dus daar zullen de volgende problemen niet zo snel meer tevoorschijn komen.


Er is een ander probleem waar jullie misschien zo een antwoord op hebben;
Wat er gebeurde voor het probleem:
Gisteren reed ik met de corrado en bij flink het gas indrukken (na een 10 minuten warm lopen) liep het toerental makkelijk op naar de 6000 toeren. De accu in de corrado is niet helemaal goed, die moet vervangen worden, dus de volgende ochtend (vandaag) was de accu uiteraard al leeg. Ik heb met startkabels de auto weer werkend gekregen en ik rijd een stuk...

Het probleem:
In zijn 1 trek ik hem een stuk door en schakel naar zijn 2 toe. Wil ik de auto (warmgelopen) doortrekken naar de 6000 toeren, blijft hij bij de 4000 toeren zich ontzettend inhouden en begint te sputteren. Druk ik het gas dan helemaal in, dan trekt ie erdoorheen en springt ie in 1 keer naar de 6000 toeren waarbij hij daarna weer sputtert en weer inhoudt. In versnelling drie 80km/u rijden gaat alwel sputterend en zet ik hem in zijn 4 sputtert ie alsnog, bij de 2000 toeren in zijn vijf 80km/u rijden is het sputteren minder, maar niet weg.
Ik heb de ECU eraf gehaald en deze daarna er weer op gezet. Ik start de motor en rijdt dan weg. Na 5 minuten geef ik weer even toeren en er zijn geen problemen. 5 minuten erna, begint het sputteren weer. Wat is er nu aan de hand?

djartistic (0), 12 jaar geleden

Nog even extra info over het volgende probleem:
Gisteravond maakte ik veel toeren, toen stotterde hij ineens heel even...
Ik stond stil, dacht dat er een slang van de glader losgeschoten was, na 2 minuten stapte ik de auto weer in en had er geen last meer van...tot vanochtend dan...

djartistic (0), 12 jaar geleden

Update:
Belde een monteur op die bij de ANWB zit en jarenlange ervaring als eerste monteur heeft.
Hij zei tegen mij, zonder ook maar enige blik te wagen op de auto...
"voor 99 procent weet ik zeker dat het de rotor is"
Hij zei ook dat ik de motorkap open moet doen, de 4 bougiekabels volgen, die lopen naar een ronde kap toe (verdeelkap) die vast zit met 2 klipjes, deze eraf halen. Je ziet dan een bruin dingetje zitten, die kan je eraf trekken. Toen begon hij een heel verhaal te vertellen hoe het precies werkt. Ik vroeg wat ik nou moest vervangen, hij zegt...
dat bruine dingetje die je in je hand hebt, dat heet een rotor en kost zo'n 8 a 9 euro en kan je bij Brezan ophalen. Morgen er 1 ophalen bij Brezan, buiten hem erop zetten en dan moet ik het gelijk weten of dat het was.
(tip voor mensen met hetzelfde probleem, maar ook weinig tot geen kennis van auto's, die 2 klipjes waar de verdeelkap (ronde behuizing) aanvast zitten, met je duim van onder naar boven erop duwen. Niet met gereedschap, kans is dan groot dat je straks ook een nieuwe verdeelkap kan gaan halen.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Rotor en verdeelkap vervangen. Nu is het stotteren weg, maar het inhouden nog niet...mensen...iemand die weet wat het is?
Inhouden tot 4000 toeren in zijn 3, daarna doorgassen en hij schiet dan in volle toeren. Soms helemaal geen inhouden...

Denman (0), 12 jaar geleden

Hoe zijn de bougies en bougiekabels?
En benzinefilter kan ook bijna verstopt zijn waardoor inhouden bij hogere toeren.

djartistic (0), 12 jaar geleden

De bougies kosten 170 euro, deze worden vandaag vervangen...(prijzen gek, maar zijn wel de goede en niet de goedkope variant die minder vonkt)
Brandstoffilter is vervangen
blauwe tempsensor wordt vandaag vervangen
nieuwe lambdasensor komt erin (wellicht uit voorzorg)
Rotor en verdeelkap had ik zelf al gedaan
slangetje van het brandstoffilter is vervangen
bekabeling onder de moterkap was bij sommige punten beschadigd door corrosie, dit is gerepareerd
bougiekabels moeten nog gedaan worden, als het probleem zich nog steeds voor blijft doen gaat dit daarna gebeuren...
Motorcomputer (ECU) wordt vandaag uitgelezen

Zal wel weer een prijzenfestijn worden, ik had gerekend op nog zo'n 600 euro om dit te laten doen en als er ruimte over is om dan de remleidingen te laten vervangen, aangezien er corrosie op zit.

Volgende update...als het bovenstaande vervangen is en we weten hoe de auto dan reageert...
Als ik hem verkoop, dan heeft iemand een zeker goed werkende corrado die echt wel de komende jaren prima zal rijden... Alles is dan getest en vervangen... Zal als ie klaar is wat foto's plaatsen van hoe ie er uitziet en hoe het onder de motorkap eruit ziet... Schoonmaken met een klein beetje benzine zal wonderen doen:P...

djartistic (0), 12 jaar geleden

De Corrado G60 is nu perfect werkend, mag ook wel met alle onderdelen vervangen.
De auto stottert niet meer en houdt ook niet meer in. Het verbruik is nu ook prima te doen (1 op 13 normale rijstijl).

Deze ticket kan gesloten worden.

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou mooi dat het einde toch goed is.

groetjes jan.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Yup, gelukkig wel. Zit ook teveel geld in hoor terwijl er niks getuned is. Ik heb een meting met alle nieuwe onderdelen van 1 op 12, soms meer, soms 1 op 11. Dit met 50/50 normaal/gassen style lol. De nieuwe onderdelen werpen toch zijn vruchten af.

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

prachtig maar wel heel houden hoor zo zonde zijn als je hem over de huizen jaagt.

groetjes jan.

djartistic (0), 12 jaar geleden

I know. Zal je wat moois vertellen...
Ik reed vanaf mijn werk op weg naar een klant...
Er is een mooi stuk, scherpe bocht naar rechts en volgas tot het stoplicht..zie ik ineens achter mij een motor in de verte...
Ik uiteraard vol op de rem en netjes 50 rijden..
Nog geen 5 tellen erna staat de motor naast me en blijkt smeris te zijn..
Ik dacht echt, faaak...dit ga je niet menen en niet nu ik naar een klant moet...
Ik moest achter hem aan rijden, voorbij het stoplicht en daar op een vluchtstrook aan de linkerkant van de baan stoppen..
Alle papieren was ik aan het zoeken en mijn rijbewijs die ik gewoon bij me had, raam alvast open..
De agent kwam allereerst niet naar me toe aangezien hij mijn kenteken aan het controleren was, dus ik stap maar uit en je kent het ritueel..commitment met hetgeen dat ik te hard reed..
Hij vroeg inderdaad om me papieren, rijbewijs en begon een praatje te maken terwijl hij zijn werk verders aan het doen was..tussentijds had ik bijna een beroerte aangezien ik zonder auto, geen werk kan uitvoeren..
Tijdens mijn rijbewijs controleren zei hij dat hij 160 moest rijden om enigszins in de buurt van mij te komen, terwijl ik aan het afremmen was..
Uiteraard gaf ik alles toe en zei dat het een keertje het geval was dat ik hem opentrok, dat ik normaliter niet zo hard rijdt.. volgens hem was het beter om een blokje te plaatsen onder mijn gaspedaal lol:P..
Komt er nog een motoragent bij om te kijken naar mijn auto:P, kreeg fans leek het, de motoragent keek naar de uitlaat die er natuurlijk sportief bij staat en keek naar een roestplek bij de wielboog, ik zei dat ik al afspraken heb om daar wat aan te veranderen, tot mijn ongeloof begon ie mee te praten over de corrado, dat die roest daar altijd begint bij deze auto's etc.
was nog aan het afwachten wat er nu ging gebeuren...zegt ie, ik heb geen meting kunnen doen dus dit is een waarschuwing...ik zeg tegen hem van, ik voel me een beetje schuldig lol:P, zegt ie.. doe voorzichtig en laat die dingen maken...
Ik stap fckng ongelovig in en rijdt met een supergevoel weer weg...op de snelweg:P, kom ik die smerisagent weer tegen, maar dit keer reed ik 100 aangezien ik hem al gezien had hehe...

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou dan heb je zeker geboft voor het zelfde geldt had je nu kunnen fietsen dus ik zou maar een keer nar zandvoort gaan als je hard wil rijden.

groetjes jan.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Ik ga er idd geen gewoonte van maken. Rij normaliter normaal, beetje dom vermaak was het. Zandvoort is btw helemaal geen slecht idee.

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

precies mijn maat doet het met zijn porsche ook dan trapt hij er ook effe lekker mee weg zonder angst voor de sterke arm.

groetjes jan.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Als je van een vw polo naar een corrado gaat, dan heb je flink wat meer power onder je motorkap zitten. Helemaal als die helemaal opgeknapt is en je weet dat het meerendeel aan onderdelen weer zo goed als nieuw is.
De sterke arm heb ik liever niets mee te maken, dat kun je alleen combineren door verantwoord te rijden. Wil niet op mijn geweten hebben dat ik iemand aangereden heb of iets ergers, maar tx voor de tip.

djartistic (0), 12 jaar geleden

Bij nader inzien nog wat probleempjes opgemerkt die niet ontzettend schrikbarend lijken. Misschien dat mensen dit herkennen en een antwoord hierop weten.

Bij het optrekken, schokt de auto een beetje. Lijkt op het gas geven met je rem nog een beetje ingedrukt. Na het schokken dan is er verders niets aan de hand.
Gelezen dat het misschien de ophanging van je blok is, vliegwiel die niet meer goed is...kan iemand mij het vertellen?

Als ik heel 'grof' gereden heb en ik sta daarna bij een stoplicht...kort nadat ik dan weer optrek, lijkt het alsof de auto ineens heel kortstondig geen brandstof krijgt. Het lijkt op dat ik het contact omgedraaid heb tijdens het rijden, maar daarna pakt ie het weer op. Dit is nu 2 keer voorgekomen sinds de maanden dat ik erin rij en ik vraag me af wat dat is.

De kilometerwijzer trilt bij de eerste 40km...ik heb gelezen dat het aan de kabel kan liggen. Deze kan een te scherpe knik hebben, of niet goed meer zijn. Soms helpt het om olie ertussen te doen en de kabel wat beter ervoor te monteren. Nog niet geprobeerd.

Voor de rest is nog steeds bij de 6500 toeren, dat ie niet verder wilt. Bij het passeren ervan blijft hij haperen (soort van telkens doordouwen). Ligt dit aan de G-Lader?


Met de voorgeschiedenis van deze auto en de benodigde reparaties daarop, ben ik nog steeds uiterst tevreden!

Alvast weer bedankt voor het reageren!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Corrado of stel zelf een nieuwe vraag.