Hallo allemaal,
Ik heb op mn werk een VW Crafter in onderhoud die bij stilstand hoogst waarschijnlijk gaat regeneren!?
Hij gaat ±1000omw/min draaien en hij begint gigantisch te roken (blauw) en er komt een lucht vanaf
waar je niet vrolijk van word. Ze zeggen bij de dealer dat dit niet mogenlijk is, maar als je hem uitleest
geeft ie afstand sinds laatste regeneratie 0km aan. En de verzadiging van het roetfilter was niet dermate
hoog dat deze aan vervanging toe is. Iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!!
Met vriendelijke groet,
Emiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, je zegt dat de verzadiging niet dusdanig hoog is dat het roetfilter aan vervanging toe zou zijn. Bedoel je de roetindex in % ? Een indicatie of een roetfilter aan het einde van z'n levensduur is, is de asmassa in grammen ;iedere keer als er geregenereerd wordt, blijft er een beetje as(verbrand roet) over. Bij een asmassa van 120 gram is een crafter roetfilter officieel (bijna) aan het einde van z'n levensduur. Dat de auto bijna continu regenereert, wijst in de richting van een defekt roetfilter. Gezien het bouwjaar zit er een DPF2 onder, als hij niet al eens is vervangen door een DPF3; als het roetfilter al eens is vervangen, is toen de asmassa opnieuw ingeleerd in het motor regelapparaat ? . Het binnenwerk van een DPF2 wil nog wel eens stuk gaan, met vaak regenereren tot gevolg. Draait de auto op de juiste software stand voor het type DPF dat er onder zit ? Wordt de juiste motorolie (geschikt voor auto met roetfilter) gebruikt, motoroliepeil niet te hoog ? Wat is de km stand ? Staat de auto veel stationair te draaien, bv bij gebruik van een autolaadkraan oid ?
Groet Jan227
Hallo Jan227,
Ik dacht dat de asmassa 80 gram was. km-stand ±200.000km
Er is bij mijn weten geen ander roetfilter onder gemonteerd. Welk type weet ik zo niet wat er onder zit. Maar wat ik niet snap dat hij dit bij stilstand doet!?
De software heeft al een update gehad. Voor die tijd deed hij dit ook al. En ze hebben in de vakantie de software uitgelezen (zonder storing) en naar
Pon gestuurd en hier is niks aan te vinden. (zeggen ze) De motorolie die er op zit is de kroon-oil Helar sp 5W30 LL-03.
(voor geschreven door kroon-oil) en is niet boven peil. En hij staat ook niet vaak stationair tedraaien.
M.V.G. Emiel
Hallo, hoe vaak komt dit verschijnsel eigenlijk voor , veel vaker dan het instructieboekje aangeeft? Een kenmerk van een DPF regeneratie is oa een verhoogd stationair toerental om de uitlaatgas temperatuur omhoog te krijgen. Gezien het bouwjaar en dat je zegt dat waarschijnlijk het 1e roetfilter er nog onder zit, zit er waarschijnlijk een DPF2 onder, waarvan de levensduur officieel ongeveer 200.000 km (een asmassa van circa 120 gram) is. Maar soms geven ze al bij circa 140.000 km problemen omdat het binnenwerk defekt raakt, de asmassa is dan nog lang geen 120 gram. Haal hem er maar eens onder uit en kijk er met een lamp aan voor en achterzijde in of er afgebrokkelde delen zichtbaar zijn. Als de auto erg vaak regenereert, dan heeft dat een aanzienlijke verkorting van de levensduur van het uitlaatspruitstuk en de variabele turbo tot gevolg agv de hoge uitlaatgastemperaturen van circa 850 graden tijdens regenereren. Groet Jan227
Haha, de turbo is al reeds vervangen (vorige week). Het is een goede mogenlijkheid dat dat hierdoor komt.
Hij doet het wel een paar keer per dag en trekt hierbij goed de aandacht van de mede weggebruikers.
Als ik mij zo kan herinneren is hij ook rond de 150.000km hiermee begonnen. Ik zou dan toch maar een het DPF filter gaan vervangen. (dacht ik zo)? Als ik naar jou informatie kijk dan lijkt het er wel op dat het DPF filter defect is.
Ik hou je op de hoogte als ik hem vervangen heb! Alvast mijn hartelijke dank. Emiel
Hallo, als je een DPF 2 vervangt door een DPF3 (een nieuwe wordt door VW alleen nog uitgeleverd als DPF3 bij mijn weten) , dient de motorelektonica ook geflasht te worden naar een software stand geschikt voor een DPF3, anders wordt de levensduur bekort. Ook dient na het vervangen van het roetfilter ingesteld te worden in het MRA wat de asmassa is van het gemonteerde roetfilter. Bij een nieuw exemplaar is dat 0 gram, bij een gebruikte is dat afhankelijk van het aantal kilometers dat er al mee is gereden. Doe je dat niet, dat blijft de auto hoogstwaarschijnlijk te vaak en foutief regenereren. Groet Jan227
Hallo Jan227,
Het roken is er na het vervangen van het roetfilter af! Dit is heel positief:)
Alleen hij stikt nog wel heel erg. Is hier ook nog een oplossing voor?
Met vriendelijke groet,
Emiel
ruik je niet het roetfilter? dat stinkt met een nieuwe altijd even goed
Hallo, je bedoelt dat de uitlaatgassen stinken ? Veel aúto's met DPF hebben een kenmerkende scherpe uitlaatgas stank bij stationair draaien, daar is niet veel aan te doen. Groet Jan227
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar