Volkswagen 0 SDI: dieselpomp

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1Y, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 46

Hallo Oei dat lijkt mij een hele operatie,een sdi(directe injectie) heeft een ecu(motorregelapparaat)en een wegrijblokeering(leesspoel om het mechanisch deel van het contactslot en een sleutel met transponder).
De hele handel uit de golf slopen,bedrading van de motor naar ecu zal nog wel aan denk ik,maar of je de leespoel aan je huidige contactslot kan devestigen,daar heb ik zo mijn twijfels over.
een goed schema van de golf is wel nodig denk ik om een en ander uit te zoeken

bartolomeus

Geplaatst door bartolomeus (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

bartolomeus (0), 7 jaar geleden

ik heb eravring en kennis met de AAZ en JX motor uit een VW Tranporter T3. Onlangs heb ik een Golf SDI bemachtigd met een goed lopende motor maar de carosserie is rijp voor de schroot.
Het plan is om SDI motor in de VW T3 te bouwen omdat VB en motor ophangen overeenkomt met die van de AAZ en JX motoren.

Mijn vraag is nu de bedrading die uit oa. afstelbout van de diesel pomp komt en de extra sensor in bv het koelssyteem en op de uitlaat zijn die cruciaal voor het functioneren van de motor. Het is een model zonder turbo.
Als jullie mij op een beetje opweg kunnen helpen in het bos van WIE,WAT, WAAR zou ik dat erg waarderen.

m.vr.gr. Hans

bartolomeus (0), 7 jaar geleden

Goedemorgen,
Nou komen we al ergens. ;-)
Even ter verduidelijking; op een AAZ dieselpomp zit alleen een afsluitklep qua electra. Contact uit, Solenoid sluit, motor stopt. Andersom Contact aan, solenoid geactiveerd en motor kan gestart worden.
Dat snap ik nog ;-)
Nu heb ik een pomp waaruit de achterzijde bij de ventielleidingen een plug zit met 4 draden, er zit een solenoid voor brandstof (a la AAZ) en er zit nog een verbinding op, waarschijnlijk is dat de start blokkering. (Vermoedens van mij). Zit dan deze ECU aangesloten via een "zwarte doos" ? En zo ja is die dan geplaatst onder het dashboard.?
Ten tweede is het mogelijk (met minder "ellende") er een gewone dieselpomp van een AAZ er op te zetten.
Zoals je leest is mijn kennis van dit soort (SDI) diesels vrijwel nihil. De basis voor afstelling is voor de AAZ/JX/1Y motoren qua inspuitmoment is hetzelfde. Dus in dit hobbyhok is alle informatie van harte welkom.
Als men foto's nodig heeft laat het dan weten, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden, kijk maar in de PlayBoy ;-)

jaker (0) PRO, 7 jaar geleden

Als de bekende stopklep verstopt zit onder een zwarte doos is dat de startblokkeering.
dat ding kan er af gesloopt worden en er zit dan een gewone stopklep onder.
De plug met de 4 draden is een sensor die in combinatie met een regelklep aan de onderzijde van de pomp de vervroeging regelt, het regelkastje hiervoor zit onder het dashboard en is meen ik gecombineerd met het gloeirelais(het is al even geleden dat ik zo'n motor gezien heb).
Verder is de motor een doorontwikkeling van de bekende 1600 cc diesel,dus een AAZ pomp kan erop ja.

bartolomeus (0), 7 jaar geleden

het cilinderstuk en de kop is een door ontwikkeling op de 1600 basis. Met deze motoren en met de AAZ moet je erg in hebben dat de oliepomp overgezet moet worden van een JX en zeker de nalooppomp voor het koelwater.
De reden om om te bouwen is de milieuregel. Als na ombouw blijkt dat de uitstoot voldoet aan een veel lagere norm dan kan ik bij de RDW een herkeuring aanvragen.
Ik zal nog wat foto's maken nu dan heb je een idee wat je voor je hebt.
Hartstikke fijn dat je mij van dienst wil zijn.

bartolomeus (0), 7 jaar geleden

Hierbij de foto van de achterzijde van de Dieselpomp. Alle draden komen op de 17polige connector uit aan het blok.
Wat ik herken maar zo nodig corrigeer me gerust:
Aan de linker boven de tyrep zit een 4-aderige kabel die volgens op de sensor in het coolwater uitkomt.
Dan tussen de 4 verstuiverleidingen zit ook een 4 aderige kabel maar anders van kleur dan de vorige.
In het midden gaat een zwarte draad naar de censor op het schroefstuk van de verstuiverleidingen.
Dan rechtsboven op de foto zie je een dikke Gele draad en dat is volgens mij de start/stop solenoid omdat die op een positie op de pomp zit waar direct de aanzuigleiding van het dieselfilter komt.
De Geel/zwarte draad die daar langs loopt gaat naar de solenoid die verscholen achter de verstuiver leiding zit.
Bijgaand de foto.[url=https://s7.postimg.org/nfb62b97v/IMG_201...][img]https://s7.postimg.org/wac0cty07/IMG_201...[/img][/url]

jaker (0) PRO, 7 jaar geleden

hallo,die draad met het tiewrap naast de peilstok is volgens mij van de sensor pompslag begin,dit is een z,n half elektronische pomp dacht ik, er zit wel een "gashevel op?"
De stopklep zit op het roestige stuk en tussen de brandstof leidingen op de plaats waar normaal de afsluit plug zit voor het afstellen van de pomp is de toerental sensor.
De dikke gele draad is dacht ik voor de aktuator voor de vervroeging,allemaal geregeld door het kastje onder het dashboard,
Ben overigens wel benieuwd of hij voldoende schoon wordt want geen catalysator en roetfilter.

bartolomeus (0), 7 jaar geleden

Het is inderdaad een half electronische pomp zoals jij het benoemd want er zit een gashevel op met een demper.
Ik moet wel eerlijk een blunder bekennen want ik ben vergeten het relais tableau onder het dashbord van de donorauto te halen. Dus de unit genummerd met 337 (waarschijnlijk de ECU) heb ik dus niet. Dat wordt een strooptocht vrees ik.
Komende dagen bouw ik de aandrijfunit in de T3 en dan kan ik zien of de motor uberhaupt wil lopen.
Ik houd je op de hoogte.
Groetjes en ieder geval bedankt voor de hulp.

bartolomeus (0), 6 jaar geleden

terug van weggeweest. Mechanisch inbouwen van het motorblok was niet zo'n probleem op twee zaken na:
1e het inlaat spruitstuk zit te dicht bij het plaat werk en "leunt" op de chassisbalk. Met wat plaatwerk wijziging past het blok nu wel echter het 2e probleem diende zich al snel aan nl de uitlaat. De originele uitlaat van de SDI is veel dunner dan die van een AAZ met turbo. Dus als zoon van een pijpfitter moest ik vaders kennis in praktijk brengen hetgeen gelukt op de definitieve ophanging na. Weet jij een adres waar ik uit een catalogus wat modellen kan zijn met maten voor een rubber ophanging?
Heb ik ook nog een ander geval; in de golf van mijn zus zitten electrische ramen. Als ik de deur open en de sleutel vast houdt gaan de ramen netjes open . Als ik de sleutel uit het contact verwijder gaan de ramen netjes echter het linker voorraam reageert niet op de schakelaar. De schakelaar is niet defect en als de verbindingen in de connector sluit werkt het ook niet. Na wat zoeken blijkt de kleurcode voor de bedrading van de raambediening naar de motor niet overeenkomt met het schema.Wat zou ik verkeerd kunnen doen en kan een auto daar op voor de APK afgekeurd worden?

groetjes Hans

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Kon je niet gewoon de spruitstukken van de oude t3 motor overzetten?,of zat er al een (niet originele)aaz motor in?.
Mm, ja moeilijk,googelen op t3 uitlaten of zo,bij veranderen van uitlaat systeem kom je altijd dit soort problemen tegen,bij een t3 is het probleem de beperkte ruimte,het beste is natuurlijk de originele rubberblokken te gebruiken..
wat betreft de ramen van de golf,betreft,Als je de auto weer op slot zet en je houdt de sleutel in die stand,gaan de ramen weer dicht?(comfortsluiting)
Je schrijft niet wat voor een golf het is 3 ,4of 5,dus nadere informatie is wel gewenst.
Of beter ,plaats een nieuwe vraag over dit item,dan kijken er meer mensen naar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.