Wat voor mogelijkheden zijn er om na het vergangen van de distributie riem + spanrol de timing te controleren?
Voor zover ik heb begrepen is het dan noodzakelijk om te controleren of pomp/ inspuitmoment nog correct is?
Zijn er buiten de orginele vw apparatuur en vagcom nog andere (eenvoudige) diagnose tools die waarmee dit te
controleren is??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je hoe de riem gemonteerd moet worden ?
Voor een diagnose lijkt me Vw of vagcom wel het beste..
hier zit toch niks geheimzinnigs aan,je zorgt ervoor dat de nokkenas achterkant geblokkeerd is,dan pen in de poulie brandstofpomp,vliegwielzijde door inspectiegat moet je de O zien staan in lijn liggen met huis,dan draai je een paar keer de motor rond en kijkt of alles weer overeenkomt,het enige wat je eventueel losmaakt bij vervanging is de nokkenas poulie om de riem er goed op te krijgen,maar als alles geblokkeerd is kan hier niks fout mee gaan,sterker nog deze poulie zal 8 van de 10 keer losgemaakt moeten worden om precies de riem goed te krijgen.
14 jaar
Is inderdaad Easy Robby, alleen moet je het wel weten..Vandaar mijn vraag..
14 jaar
Dank je beide voor de informatie.
Heb zelf de riem al eerder vervangen dus weet hoe het gaat. Maar destijds heeft een kennis de timing
met de vag tester (vag 1550 ofzo?) gecontroleerd omdat die in een bepaald gebied dient te staan, toch?
Omdat de krukas niet geblokkeerd word maar met op het oog op de O word gezet had ik het idee dat het
wellicht raadzaam is om die timing nadien nog eens te checken. Omdat ik nu geen beroep meer kan doen
op mijn vw kennis zoek ik een andere oplossing. Tenzij het niet nodig is om telkens de timing te controleren
(doet de dealer dat ook??), de motor draaid verder probleemloos.
Kunnen jullie iets zeggen over vagcom. Heb begreppen je daar een licentie voor moet aanschaffen om de
volledige versie van te kunnen gebruiken. Weten jullie wat zo'n licentie kost en hoe lang die geldig is???
Zou het in principe dan alleen gebruiken voor de timing controle, vandaar de vraag of er andere eenvoudigere
oplossingen zijn??
als de motor problemloos draait waarom zou je dan de timing controleren??ze geven aan om de 30.000km controleren en bijregelen,maar dat gaat meestal om de riemspanning en breedte van de riem op te meten.en de timing heb je zo gekontroleerd je steekt even de pomp blokkering erin en kijkt ofdat de O nog in lijn ligt.en nokkenas poulie kun je het beste aftekenen als je de riem erop hebt liggen is voor controle makkelijk merkteken terug te vinden hoeft er de kleppendeksel niet af.
14 jaar
Heb inmiddels de riem vervangen, geen probleem.
Klopt dat de timing eigenlijk om de 30.000km gecontroleerd dient te worden.
Wat ik niet wist is dat je de timing kunt veranderen dmv de pomp te verdraaien,
en dus op ieder moment achteraf kan.
Daarmee is mijn vraag beantwoord en wat mij betreft deze topic afgesloten.
Bedankt!
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar