Volkswagen Transporter: Distributieriem geknapt, kleppen dan altijd vernieuwen?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5TDI

Reed 50, was aan het schakelen, distributieriem is geknapt.
Motor sloeg meteen af na circa 2 seconden een ratelend geluid, in zijn vrij gehouden.

Ik begrijp dat de timing dan helemaal opnieuw gesteld moet worden inclusief die van de brandstofpomp.
Die info met afstelgegevens heb ik al.

Wil alleen weten of de hydraulische kleppen dan ook vernieuwd moeten worden of bestaat er een kans dat ze het overleefd hebben?

Twee Jeetjes

Geplaatst door Twee Jeetjes (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ASH-1 (0) PRO, 12 jaar geleden

het is altijd het proberen waard. heb beide wel meegemaakt. kleppen die het overleefd hebben maar heb ze ook wel gezien waarbij zelfs de nokkenas was gebroken

Twee Jeetjes (0), 12 jaar geleden

Merktekens op motorblok bij afstellen distributie van een VW Transporter T4 met 2.5 TDI 5 cylinder dieselmotor 75kW/102pk, motorcode ACV.

Motorcode staat in het midden van het motorblok, links van de brandstofpomp. Te zien vanaf de onderkant.

In het kijkgat van de versnellingsbak is bij deze motor het OT- of bovenste dode punt BDP-merkteken slecht te zien. Je moet het OT-teken op de trillingsdemper (de poelie op de krukas waaraan de riem zit voor de dynamo en waterpomp) gelijk zetten met circa 1cm lange streep op de rand van de zwarte plaat achter de trillingsdemper. Die streep staat op circa 08:00 uur. Dan staat de spie (die je dan niet meer kan zien) op de krukas op 12:00 uur. Je moet dan vervolgens schuin naar links in het kijkgat van de versnellingsbak een ponspunt van circa 1mm kunnen zien links achter het V-vormig uitsteeksel in het kijkgat. De andere modellen van deze motor hebben daar een duidelijke OT of 0 of V teken, de ACV motor niet.

In de spleet aan de rechtse kant van de nokkenas (als je het tandwiel eraf haalt) moet een metalen lat van 4mm dik passen zodanig dat de lat gelijk ligt met het bovenvlak van het motorblok. Onderkant lat = bovenkant motorblok.

Het kleine U-vormige streepje aan de binnenkant van de poelie op de brandstofpomp moet gelijk liggen met de streep op de brandstofpomp in het midden van het vierkante vlakje net boven de blokkeerschroef. Dat zou genoeg moeten zijn om naar de garage te kunnen rijden voor fijnafstelling met de computer.

Ik moet dit allemaal nog uitvoeren. Als dit zo lukt zal ik het hier laten weten. Het ziet ernaar uit dat de kleppen het hebben overleefd bij een geknapte distributieriem.

Twee Jeetjes (0), 12 jaar geleden

Centraalbout van de krukas loskrijgen van VW Transporter T4 motor 2.5 TDI 5 cylinder 75kW/102pk, motorcode ACV.

Bout is vastgezet met aanhaalmoment 160Nm. Je moet een tegenhouder hebben om dat moment tegen te houden.

Ik heb een stalen hoekijzer genomen L-50-50-5mm lengte circa 30cm. Met de slijptol aan het uiteinde over een lengte van 5cm ongeveer 1mm afgeslepen van de uiterste randen. Dan past het hoekijzer precies in de holte van de trillingsdemper aan de krukas. In die holte heeft de trillingsdemper een dikke nok. Het hoekijzer schuif je tegen de nok. Aan het hoekijzer een bahco/engelse sleutel gezet. Daarna de trillingsdemper zoveel draaien dat de bahco met het uiteinde aan de rechtse kant tegen de balk aan de onderkant van de cabine komt.

Vervolgens de 27mm dopsleutel op de centraalbout met daarop verlengstukken zodanig dat de steel met handvat buiten de wielkast steekt. Daarna een pijp van 1 meter lang over de steel met handvat van de verlengde dopsleutel schuiven, zodanig dat die in bijna verticale stand staat. Daarna met veel kracht vervolgens linksom naar beneden drukken, zodra je de grond raakt moet de bout los zijn.

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik heb bij deze motoren nog niet mogen meemaken dat de kleppen heel blijven, zelfs als hij stationair draaiend in elkaar loopt is er schade.

meestal is de nokkenas gebroken zijn de hydraustoters stuk en de kleppen in elkaar gedrukt. Vaak is er ook drijfstangschade en of ingedrukte zuigerbodems.

Ofwel in mijn beleving kun je de kop rustig demonteren om de schade op te nemen..... Al het andere wat je uitvoert is zonde geld/tijd.

johndoornbosch (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat harry zegt klopt als een bus...1 op 1 altijd stuk en in jou geval tijdens het rijden bestaat ook nog de kans dat er vervormingen/haarscheurtjes in de rand van de verbrandingskamers van de zuigers zitten.
Kop demonteren en de zuigers schoonmaken en controleren of de randen van de verbrandingskamers beschadigd zijn, zo ja dan wordt het een andere motor.


Gr john

Twee Jeetjes (0), 11 jaar geleden

Hoe is het afgelopen?

Als je het kleppendeksel eraf haalt (slechts vier schroeven) kan je met een beetje moeite onder de nokkenas zien of de hydraulische klepstoters beschadigt zijn. Dat was het geval. Met weinig moeite is de nokkenas eraf te halen. Toen was duidelijk te zien dat 8 van de 10 stoters waren gedeukt. Je kan ze eruit halen en de kleppen handmatig indrukken. Als een klep niet vanzelf terugkomt is het fout want dan is die krom.

Dat was het geval bij vier kleppen, dus ook bij stationair draaien maakt een kapotte distributieriem schade aan de kleppen.

Het is te doen, maar het valt niet mee, maar ik heb op de oprit van mijn huis zelf de kop eraf gehaald met het voorfront in servicestand. Je kan het inlaat- en uitlaatspruitstuk erop laten zitten. De uitlaat zit vast met twee C-vormige beugeltjes waar je maar met één hand bij kan. Je kan in de handel voor 70 euro zo'n uitbuigdingetje kopen, maar ik heb m'n James Bond pet opgezet en het zelf gedaan. Dat was het moeilijkste. Je moet ook tegenhouders hebben om te voorkomen dat de krukas en nokkenas meedraaien als je de tandwielen los en vast maakt. Die zijn te koop maar je kan ze ook zelf maken.

De kleppen en hydraulische klepstoters vernieuwen is het makkelijke deel. De brandstofpomp afstellen heb ik ook zelf gedaan. Als je de riem koopt krijg je een printout met de beschrijving. Daarmee is het prima te doen. Je kan in de handel voor 180 euro een meetklokje kopen met verlengstukje, ik heb gewoon gegoogeld op meetklok en had zo'n dingetje voor 18 euro en verlengstukje voor 3,50 euro de volgende dag per post thuisbezorgd.

Voor dit type motor een en al bewondering voor de techniek. Na 450000 km met nieuwe stoters en kleppen nog steeds sneller starten dan dat je de contactsleutel draait, rijdt nog altijd 1 op 12,25.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Deze heeft de zuigers nog heel gehouden!!!! Bij een door behandelde volvo motor stond een klep voor 45 gr in een verbrandingskamer gekanteld . Ruilkop er op en een nieuwe zuiger . Zindsdien altijd de gehele distributie MET waterpomp vervangen. Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.